Vladimirs Putins un Sji Dzjiņpins.
Vladimirs Putins un Sji Dzjiņpins.
Foto: via REUTERS/SCANPIX/LETA

Duncis Putina mugurā: Krievijas diktators iekļuvis slazdā – noteikumus Maskavai tagad diktē Ķīna 0

Krievija turpina zaudēt pozīcijas pasaules naftas tirgū, un ASV sankcijas ir vēl vairāk saasinājušas tās situāciju. Ķīna, kas joprojām ir viens no galvenajiem Krievijas naftas pircējiem, tagad izmanto Maskavas vājumu un pieprasa arvien lielākas atlaides, vienlaikus samazinot iepirkuma apjomus, raksta “Bloomberg”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Auns – parādi, Dvīņi – tēriņi izklaidēm. Lielākie katras zodiaka zīmes “naudas zagļi”
Kokteilis
FOTO. Slavenas sievietes izveidojušas īpašu Latvijas iekārojamāko vīriešu topu 1
Zelenskis izsaka ultimātu. Ir tikai viena situācija, kurā viņš gatavs tikties ar Putinu 6
Lasīt citas ziņas

Saskaņā ar aģentūras rīcībā esošajiem datiem, Krievijas ESPO markas naftas cena, kas tiek piegādāta caur Klusā okeāna ostu Kozmino, pēdējā laikā ir būtiski kritusies. Ja vēl pavisam nesen piemaksa attiecībā pret etalonmarku Brent bija 5 dolāri par barelu, tad tagad tā samazinājusies līdz 2–3 dolāriem.

Šīs izmaiņas galvenokārt izskaidrojamas ar ASV sankcijām, kas ir vērstas ne tikai pret Krievijas naftas kompānijām, bet arī pret floti, kas nodrošina piegādes.
CITI ŠOBRĪD LASA

Krievijai kļūst arvien grūtāk atrast pieejamus kuģus, turklāt daudzas ostas ir slēgtas tās kuģiem, kas ievērojami palielina transportēšanas izmaksas. Naftas piegādes izmaksas uz Ķīnu pieaugušas pieckārt.

Tas padarījis Krievijas naftu pārāk dārgu daudziem neatkarīgiem Ķīnas naftas pārstrādes uzņēmumiem. Tā rezultātā daži no tiem ir apturējuši iepirkumus un šobrīd izvērtē riskus, kas saistīti ar Krievijas izejvielām, savukārt pārdevēji ir spiesti samazināt cenas, lai saglabātu eksportu.

Turklāt Ķīnas uzņēmumi, baidoties no sekundārajām sankcijām, arvien biežāk atsakās no Krievijas naftas, ja tā tiek transportēta ar kuģiem, kas iekļauti ASV sankciju sarakstos.

Rezultātā Krievija ir kļuvusi atkarīga no ierobežota skaita kuģu un ostu, kas vēl vairāk palielina loģistikas izmaksas.

Daļa tirgotāju cenšas atrast risinājumus, apejot sankcijas, piemēram, izmantojot mazāk zināmus naftas terminālus vai veicot pārkraušanu ārpus Šaņdunas provinces. Taču šie risinājumi prasa papildu izdevumus, kas vēl vairāk samazina Krievijas naftas konkurētspēju.

Maskava zaudē kontroli pār situāciju

Maskava ir nokļuvusi slazdā – Ķīna, kas joprojām ir tās lielākais naftas pircējs, tagad diktē noteikumus, pieprasot arvien lielākas atlaides un samazinot iepirkuma apjomus. Tā rezultātā Krievijas ieņēmumi no naftas eksporta turpina sarukt, kas rada draudus vienam no galvenajiem valsts budžeta ienākumu avotiem.

Vienlaikus ASV sankcijas turpina radīt domino efektu visā Krievijas naftas eksportēšanas ķēdē – no ieguves līdz transportēšanai.

Šī situācija apliecina, ka Maskava vairs nespēj diktēt noteikumus pasaules naftas tirgū.

Sankciju spiediens liek tai pārdot naftu par neizdevīgiem nosacījumiem, savukārt loģistikas problēmas padara eksportu mazāk rentablu.

Ķīna, kas vēl nesen bija uzticama Krievijas partnere, tagad izmanto situāciju savā labā,  pazeminot iepirkuma cenas un ierobežojot iepirkumus.

Ja šī tendence saglabāsies, Krievijas naftas nozare var saskarties ar vēl lielākām problēmām, kas negatīvi ietekmēs gan valsts budžetu, gan ekonomisko stabilitāti kopumā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.