“Kāposts” puskāpostā un sociālie nospiedumi. Māra Gaiļa ironiskais dizains 0
Dizainers Māris M. Gailis (attēlā) ir izmēģinājis dažādas tehnikas: rotas, ar glazūru klātas metāla gleznas, porcelāna pirkstiņlelles, mēbeles, Ziemassvētku metāla egli, kokgriešanu, bet viņa zīmols ir puskāposts. Pēc šī vizuālā vēstījuma mākslinieku bieži arī atpazīst. Pārgrieztā kāposta rievas atgādina krokas cilvēka smadzenēs.
Kad izstādei “Balts” Mārim vajadzēja gatavot kaut ko baltu, viņam galvā uzreiz ienāca kāposts. Vai kāposts nav balts un vai baltu nepadara arī ziepes? Tā uz izstādi nobrieda ideja par simbolisku tēlu – puskāpostu. No ziepēm izgrieztais “Puskāposts” izstādē atradās uz podesta ar mežģīnei līdzīgu faktūru. Ziepes kā ciļņa materiāls ir plastisks, tajā ir patīkami un reizē sarežģīti strādāt, viegli var sabojāt formu, bet izlabot to ir ļoti darbietilpīgi. Materiāls arī ilgi uzglabājas, tā ārējā kārtiņa paliek sausāka un dekoratīvāka.
“Man mākslā pat ģimene palīdz,” smaida Māris, “piemēram, tēvs, iegriežoties kādā lielveikalā, vienmēr apskatās, vai saimniecības ziepēm nav cenu atlaides. Domāju, mūsu šodienas dzīve ir tikai tā pa pusei pilna – mēs pa pusei pelnām, pa pusei pilnvērtīgi dzīvojam, sanāk viss pa pusītei. Lai pusdzīvi bagātinātu, spēru soli tālāk un no porcelāna izveidoju puskāpostu – krājkasīti. Iemet tajā eiro un dzīve kļūst par mikroskopisku mazumiņu stabilāka.” “Šobrīd gatavoju mazliet ironiskā stilā ieturētu personālizstādi ar dziļi simbolisku nosaukumu “Tīrība”, ko gada beigās eksponēšu Rīgā. Izstādē būs aplūkojamas vairākas izteikti sociālas tēmas – ekopasts un sociālie nospiedumi. Simtgades kontekstā demonstrēšu savas refleksijas par tiem sabiedrības “elkiem”, kas pasaulē valdīja pirms simt gadiem. Tā kā dzīvoju burvīgajā Engurē, izstādes ceturtā tēma būs Latvijas tūre – veltījums mazajiem piekrastes ciematiņiem. Ceru izstādē satikt daudzus sociāli aktīvas un ironiskas mākslas cienītājus,” smaida Māris.
Vērtējums: sociāli ironiski, ar nervu
Dizainers un izstāžu kurators Valters Kiršteins: “Mūsdienu dizainu raksturo formas un funkcijas harmonija, ergonomika un utilitārisms. Tur satiekas neiegrožota iztēle ar augsta līmeņa amatnieka prasmi. Reizēm dizaineru darbi pārsteidz ar ironiski kontrastējošām materiālu un detaļu kombinācijām, piešķirot pilnīgi jaunu jēgu ikdienišķajai lietu pasaulei un liekot aizdomāties. Domāju, ka viens no dizaineriem, kas īpaši smalki sajūt sabiedrības “nervu”, ir Māris M. Gailis, kas ir daudzu sociāli ironisku darbu autors.”