“Pusaudži ļoti nervozē par šo sistēmu,” Nils Sakss Konstantinovs norāda, ka jaunā vērtēšanas sistēma joprojām nav veiksmīga 0
Mūsdienās, kad skolu sistēmas un vērtēšanas metodes mainās straujāk nekā jebkad agrāk, vecāki, pedagogi un skolēni saskaras ar jautājumiem, kas izraisa plašas diskusijas. Vai bērniem vajadzētu ļaut labot atzīmes? Vai jaunā vērtēšanas sistēma ir taisnīga un saprotama? Par to diskutēts TV24 raidījumā “Nacionālo interešu klubs”, kur savu viedokli pauda Agnese Geduševa, biedrības “Vecāku alianse” valdes locekle, un Nils Sakss Konstantinovs, Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs.
Vecāku apjukums un jaunā sistēma
Agnese Geduševa stāsta, ka jaunās vērtēšanas sistēmas ieviešana daudzās ģimenēs ir radījusi apjukumu. “Es esmu diezgan apķērīgs cilvēks, bet kad es pirmo reizi piedalījos vecāku sapulcē, kurā skaidroja jauno sistēmu, man likās, ka esmu matemātikas stundā,” viņa saka. “No zāles daudzas mammas iznāca nevisai pārliecinātas par to, ka sapratušas, kas notiek.” Geduševa uzskata, ka vecākiem, līdzīgi kā skolotājiem un skolēniem, ir nepieciešams laiks, lai pierastu pie jaunās sistēmas un izprastu tās mērķus.
Geduševa arī norāda, ka vecāki bieži vien nevar palīdzēt bērniem saprast vērtēšanas mehānismu. “Ja es mājās redzu procentu, es nesaprotu, ko tas nozīmē, un arī bērns bieži nespēj paskaidrot,” viņa piebilst. Rezultātā bērniem bieži rodas stress, jo viņi nejūtas droši par to, kā viņu zināšanas tiek vērtētas.
Kā bērni uztver jauno sistēmu?
Geduševa uzsver, ka jaunieši vērtēšanas sistēmu redz dažādi. “Jaunieši skolās ar augstākām prasībām, piemēram, ģimnāzijās, cīnās par savu vietu. Viņi jau sākumā zina, ko vēlas sasniegt,” saka Konstantinovs. Tomēr ne visiem bērniem motivācija un izpratne par saviem mērķiem rodas agrā vecumā. Dažiem tas notiek tikai vidusskolā, un līdz tam laikam ir nepieciešams aktīvs skolotāju un vecāku atbalsts.
“Šī sistēma ir standarta prakse pasaulē,” savu viedokli pauž arī Nils Sakss Konstantinovs. “Mazie pārbaudes darbi palīdz skolotājiem un vecākiem sekot līdzi skolēnu zināšanām, bet lielie darbi sniedz iespēju novērtēt rezultātus.” Viņš arī piebilst, ka sistēmas veiksmīgai darbībai ir svarīgi, lai skolotāji un skolas vadība būtu labi sagatavoti un spētu skaidri komunicēt ar vecākiem un bērniem.
Stresa ietekme uz skolēnu sekmēm
Jaunā vērtēšanas sistēma rada papildu stresu ne tikai vecākiem, bet arī bērniem. “Pusaudži ļoti nervozē par šo sistēmu,” uzsver Konstantinovs. “Jo vairāk viņi satraucas, jo sliktākas sekmes mēdz būt, jo stress negatīvi ietekmē mācīšanās spējas.” Tāpēc viņš uzskata, ka skolām un vecākiem ir svarīgi radīt emocionāli drošu vidi, kur bērni jūtas atbalstīti un izprasti.