Pateicoties Covid-19 krīzei, kraukšķīgo pupu ražotājas guvušas otro elpu. “Pupuchi” kaļ plānus Eiropas iekarošanai 16
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Kraukšķīgo pupu “Pupuchi” ražotājs – SIA “Zekants” – iekļuvis “Rimi” veikalu tīklā un kaļ eksporta plānus Eiropas iekarošanai. Pateicoties Covid-19 krīzei, uzņēmums atradis jaunas iespējas un otro elpu, lai attīstītos un augtu.
Ideja ražot kraukšķīgās pupas uzņēmējai Zandai Ozolai radās pirms vairākiem gadiem ceļojuma laikā.
“Mūsu ģimene iecienījusi ceļojumus ar mugursomām, mums patīk iet no punkta A uz punktu B. Toreiz mūsu izvēle bija Spānija un Dienvidamerika. Ideja radās tieši Dienvidamerikā, kur pēc viena pārgājiena fritētas cūku pupas mums tika pasniegtas kā sagaidīšanas uzkoda jeb “Welcome Snack”. Tad notika klikšķis – domāju, mums taču arī Latvijā ir cūku pupas un tā būtu lieliska biznesa ideja,” stāsta uzņēmēja.
Ideja uz brīdi nolikta malā, taču pēc 2016. gada janvāra ceļojuma mugursomā bija palikusi vēl viena kraukšķīgo pupu paciņa – to uzņēmēja jau uztvērusi kā zīmi, ka jāsāk rosīties. Tolaik jauna ceļa meklējumos bija arī uzņēmējas māsa Kristīne Ozoliņa, pēc profesijas – pārtikas tehnologs.
Zanda viņai iedevusi mazo pupu paciņu ar aicinājumu – varbūt kaut kas izdodas kopā ar Latvijas Lauksaimniecības universitātes studiju biedriem. Taču vēlāk atklājies, ka Kristīne eksperimentus veica pati savas mājas virtuvē, kas vainagojies ar labu rezultātu.
“Februāra sākumā saņēmu zvanu no Kristīnes ar priecīgu saucienu – būs kraukšķīgas pupas, jo viena ir kraukšķīga!” atceras Zanda Ozola.
Tā sācies “Pupuchi” ceļš. Jau sākotnēji uzņēmējas vēlējās iegūt veselīgu produktu, un tas kā mugurkauls balsta visu biznesu, arī izstrādājot jaunus produktus, tiek domāts par atbildību dabas un cilvēku priekšā.
Eksperimentu gads
Pirmais gads pagājis neskaitāmos eksperimentos, lai nonāktu līdz ražošanas tehnoloģijai. Uzņēmumā tiek pārstrādātas Latvijā audzētas mazās lauku cūku pupas, tās “Zekants” iegādājas no Latgales lielsaimniecības ZS “Kotiņi”.
“Viņi ir vienīgie Latvijā, kas mums var piedāvāt jau nomizotas pupas tādā apjomā, kas nepieciešams ražošanai. Pusotru gadu pupas mizojām paši – tas bija roku darbs un milzīgs resursu patēriņš. Labi, ka tagad ir iespēja tās iegādāties. Būtiski – tā ir viena šķirne, kas mums svarīga pārstrādei. Ražojam arī produktus no lielajām cūku pupām, bet tās iepērkam no Spānijas,” stāsta Kristīne Ozoliņa.
Svarīga ir pupu pirmapstrāde – mērcēšana un blanšēšana, kas aizņem 24 stundas. Pašu tehnoloģiju jeb “know how” uzņēmējas gan neatklāj, jo tas ir komercnoslēpums.
Turklāt līdz minimumam samazināts pupām raksturīgais blakusefekts, kas rada vēdera pūšanos, pilnībā likvidēta arī tradicionālā pupu pēcgarša, jo to rekomendē zinātne.
“Pupuchi” eksporta plāni
Pašlaik lielāko daļu saražotā uzņēmums realizē Latvijā, bet novembrī jau uzsākts eksports uz Igauniju. Ar eksportu uzņēmējām saistās lieli plāni. Proti, jau sāktas sarunas ar Somiju, kur redzams liels potenciāls.
Nākamgad plānots izvērsties Lietuvā, pēc tam nākamā sarakstā ir Polija, kur “Pupuchi” iecerējuši startēt gardēžu veikalos. Paralēli eksporta plāniem uz priekšu virzās iecere produkciju ražot kā bioloģisku.
Proti, tiklīdz būs saražotas bioloģiskās pupas dabai draudzīgā iepakojumā, tiks sākta virzība pārdošanai Vācijā, Dānijā, Holandē un Zviedrijā.
Taču pagaidām ceļā uz bioloģisko produkciju sperti tikai pirmie soļi – ir apzināts laiks un finanses, kas nepieciešami ražotnes sertificēšanai, apzinātas iespējas iegādāties izejvielas, bet tās nebūs vietējās izcelsmes, jo galvenā prasība – biopupām jābūt mizotām un tādas vietējā tirgū neviens nepiedāvā.
“Pupuchi” sadarbības partneris arī strādā šajā virzienā, taču likumdošanas ierobežojumu dēļ to nav iespējams ātri īstenot.
“Bioprodukcija noteikti būs! Taču galvenais – cik daudz varam pārdot? Ja apjoms ir mazs, tas būs dārgi, jo izaudzēt bioloģiskās pupas ir dārgi, jāņem vērā arī iepakojuma cena. Galarezultātā produkta cena veikala plauktā var sanākt pircējiem neinteresanta. Tāpēc ejam soli pa solim. Eksporta tirgos startēsim ar savu produkciju, vērtēsim atsaucību, lai spertu tālākos soļus,” atklāj Zanda Ozola.
Uzņēmums piedāvājis kraukšķīgās pupas arī Latvijas skolām, taču izglītības iestādes savā izvēlē ir ierobežotas, daudz kas atkarīgs no ēšanas paradumiem ģimenē, lielu lomu spēlē cena.
“Jebkuram augstvērtīgam produktam cena ir atbilstoša. Mēs nekad nekonkurēsim ar lielā Ķīnas rūpnīcā ražotu pupu, kura ir fritēta palmu eļļā, kurai pievienoti kviešu milti, akāciju sveķi un kukurūzas ciete. Mēs neesam un nebūsim šajā kategorijā. Mūsu produkts ir augstvērtīgs un tīrs, un tas vienmēr maksās vairāk nekā Ķīnas prece,” uzsver uzņēmuma vadītāja.
Tiesa, viņa novērojusi, ka jaunā paaudze aizvien vairāk skatās, ko ēd, un izglītojas šajā jomā, tādēļ nonākšot līdz veselīgu uzkodu izvēlei. “Pupuchi” saimnieces rosina skolēnu pusdienu kastītes papildināt ar savu produkciju tieši šobrīd, kad jārūpējas par pilnvērtīgu maltīti.
Jau kopš 2016. gada, kad uzņēmums sāka piedalīties izstādēs, tieši jaunieši apliecinājuši – viņu produkts ir garšīgs un veselīgs.
Sava tehnoloģija
Uzkodu segmentā konkurence ir liela, arī pākšaugu jomā konkurence pieaug, taču līdzīgu tehnoloģiju kā “Pupuchi” neviens neizmanto. Kā atzīst Zanda Ozola: “Esam vienīgie un unikālie Eiropā. Braucot pa izstādēm, neesam sastapuši līdzīgu produktu.
Grauzdētas pupas tirgū ir, bet tās visas ir fritētas eļļā. Mūsu produktam līdzīga Eiropā nav, jo “Pupuchi” pupas ir grauzdētas bez taukvielām un tā ir galvenā atšķirība. Mūsu produkts ir brīvs no alergēniem, no nātrija glutamāta, riekstiem un palmu eļļas, no sojas lecitīna, neizmantojam ĢMO,” priekšrocības uzskaita uzņēmējas.
“Pupuchi” labi iekļaujas šobrīd valdošajās tirgus tendencēs, ražojot proteīniem bagātu produktu. Uzņēmuma produktu portfelī ir 10 garšu produkti, ejošākās ir kraukšķīgās pupas ar siera garšu, kam seko “Pupuchi” ar sāli un čili, bet tikai ceturtajā vietā – ar šokolādi.
Nākamgad paredzēts izveidot atsevišķu saldo produktu portfeli, kurā viens no produktiem būs glazētās saldās pupas, kas atgādina bērnības garšu. Šobrīd “Pupuchi” produktus Latvijā var iegādāties “Narvesen”, “Stockmann”, “Virši-A”, “Lāču”, “Liepkalnu” un “Klēts” veikalos. Kopš vasaras uzsākta sadarbība ar “Gemosu” un nule kā noslēgts līgums ar “Rimi” – tiek gaidītas pirmās piegādes.
Vēl viens jaunums – uzņēmums plāno uzsākt darbību miltu segmentā, sākot piedāvāt “Pupuchi” miltus. No tiem neveidosies rūgtā pākšaugu pēcgarša. Pircējus tas jau ieinteresējis, jo daudzi maltītes gatavo mājās, tādēļ šajā nišā tiek saskatīts potenciāls.
Pavisam nesen izveidots interneta veikals, un tas labāk ļauj sasniegt pircējus.
“Krīzes sākumā mums bija 70% apgrozījuma kritums, bija jautājums, vai izdzīvosim līdz augustam. Kā redzat, darbību turpinām, un liels paldies pircējiem, kuri nepērk tikai griķus, bet izvēlas sabalansētu ēdienu,” skaidro Zanda Ozola.
“Ikvienam uzņēmumam ir kāpumi un kritumi. Vienmēr esam pakāpušās uz akmentiņa, uz kura paklupām, un gājušas tālāk. Līdz šim to esam darījušas intuitīvi, bet tagad jau rīkojamies apzināti. Tā ir veiksmes atslēga – saredzēt dotās iespējas,” piebilst “Pupuchi” dibinātājas.
Jāpiebilst, ka eksperti atzīmē pasaulē valdošo tendenci vairāk lietot uzturā pākšaugus, un tā ir laba iespēja Latvijas ražotājiem.
Šķiet, ka tas ir pamanīts, jo divi lielākie lauksaimniecības kooperatīvi – VAKS un “Latraps” – plāno celt pirmo dzelteno zirņu proteīna ražotni Austrumeiropā un piedāvās inovatīvu produktu globālajam tirgum no vietējām izejvielām.
Savukārt SIA “Karavela” jau strādā pie vegānā tunča ražošanas tehnoloģijas no zirņu proteīna.
VĒRTĒJUMS: Labs produkts
Rīgas Stradiņa universitātes Sporta un uztura katedras lektore, studiju programmu “Uzturs un Uzturzinātne” vadītāja, Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācijas prezidente Lolita Neimane: “”Pupuchi” produkts ļoti labs, bet jāskatās, lai tajā nav par daudz sāls vai cukura.
Pākšaugi ir ļoti laba alternatīva dzīvnieku izcelsmes produktiem. Turklāt cūku pupas ir Latvijā labi pazīstams ēdiens. Šobrīd pasaulē valda tendence daudz vairāk ieviest ēdienkartē pākšaugus, samazinot dzīvnieku izcelsmes produktus.”
Uzziņa:
SIA “Zekants” dibināts 2016. gada novembrī. Ražotne atrodas Jelgavas novada Jaunsvirlaukas pagastā.
Pašlaik uzņēmumā nodarbināti četri strādājošie, vairāki pakalpojumi tiek nodrošināti ārpakalpojumā. 2019. gadu uzņēmums pabeidza ar 78 tūkstošu eiro apgrozījumu, kas bija par 28% lielāks nekā gadu iepriekš.
Šī gada novembrī uzsākts “Pupuchi” eksports uz Igauniju. Nākamgad plānots iesoļot Somijas, Lietuvas un Polijas tirgos. Sākts darbs pie ražotnes sertificēšanas bioloģiskās produkcijas ražošanai.