Kaspars Pudāns.
Kaspars Pudāns.
Foto: Lita Millere/LETA

Pudāns par LVRTC bojāto kabeli: Vajadzētu nacionāli un starptautiski precizēt likumdošanu reaģēšanai uz incidentiem citu valstu teritoriālajos ūdeņos 0

Vajadzētu nacionāli un starptautiski precizēt likumdošanu reaģēšanai uz incidentiem citu valstu teritoriālajos ūdeņos, uzskata Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandieris Kaspars Pudāns.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Numereologi apgalvo: Nāves dienu var aprēķināt pēc dzimšanas datuma
Pilnīga neveiksme! Eksperti nosaukuši 7 automašīnas, kuras kalpo uz pusi īsāku laiku nekā citas 15
Kokteilis
Bērnība kara ēnā, vienīgais dēls zemes klēpī un mazie laimes mirkļi: atminoties dzejnieka Jāņa Petera dzīves ceļu… 1
Lasīt citas ziņas

Viņš intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā “Rīta panorāma” skaidroja, ka novērtēt situāciju, vizuāli apskatīt, identificēt, iztaujāt un eskortēt šos kuģus drīkst. Tomēr NBS raugās uz nākamajiem soļiem, lai tad, kad ir konkrēti pierādījumi un sākti procesi, varētu veikt darbības kuģa aizturēšanai.

Vienlaikus viņš skaidroja, ka Latvijas spēki primāri ar saviem resursiem patrulē savos teritoriālajos ūdeņos, tomēr tas netraucē strādāt ar sabiedrotajiem. Piemēram, svētdienas rītā, pēc tam, kad tika konstatēts bojājums VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) kabelim Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos, Latvijas spēki bija tuvāk pirmajam aizdomīgajam kuģim un devās uz to. “Tiek pielietoti tuvākie un efektīvākie mehānismi, lai pēc iespējas ātrāk reaģētu,” skaidroja NBS priekšnieks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pudāns arī atklāja, ka attiecīgā notikuma rajonā svētdien vienlaicīgi uzturējās vairāk nekā 70 kuģi.

Viņš uzskata, ka ir jādomā par papildu mehānismiem, kā laicīgi atturēt no dažādu incidentu veikšanas. Viens ir klātbūtne, tomēr katrā kvadrātmetrā to nodrošināt nevar, uzsvēra Pudāns, minot, ka ir būtiski strādāt pie nākamo iespējamo aktivitāšu paredzēšanas.

Pēc viņa teiktā, patlaban rīcības vairāk ir vērstas uz dažādu nodarījumu izmeklēšanu, sekošanu, bet ir vairāk jāstrādā pie to novēršanas un apturēšanas jau sākotnēji.

Attiecībā uz LVRTC kabeļa incidentu NBS ir iesaistīti divos virzienos, skaidroja Pudāns. Viens no tiem bija, pieprasot un ar sabiedrotajiem koordinējot aizdomīgo kuģu iztaujāšanu, aizturēšanu vai pārbaudes.

Otrs virziens, kurā patlaban tiek aktīvi strādāts gan ar Zviedrijas pusi, gan LVRTC, ir bojājuma precīzāka konstatācija un pārbaude, lai saprastu tā cēloņus. Tas dotu papildu pierādījumus un rīcības mehānismus tālākai izmeklēšanai, uzsvēra Pudāns.

Jau vēstīts, ka svētdienas, 26.janvāra, agrā rītā tika bojāts LVRTC Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande.

Latvijas Valsts policija par notikušo ir sākusi kriminālprocesu, aģentūrai LETA apliecināja Valsts policijas priekšnieks Armands Ruks. Kriminālprocess sākts pēc diviem Krimināllikuma pantiem, proti, par mantas tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, un par publiskā elektronisko sakaru tīkla tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas. Vienlaikus viņš neizslēdza, ka nākotnē varētu parādīties papildu kvalifikācija.

Reklāma
Reklāma

Policija izmeklēšanā sadarbībā ar prokuratūru iedarbinājusi tiesiskās sadarbības mehānismus ar ārvalstu partneriem.

Attiecīgi Zviedrijas varasiestādes svētdien, 26.janvārī, arestējušas kuģi saistībā ar kuru radušās aizdomas par optiskā kabeļa sabotāžu Baltijas jūrā.

Arī Zviedrijas prokuratūra informēja, ka ir sākta izmeklēšanu par “sabotāžu pastiprinošos apstākļos” pēc tam, kad tika bojāts zemūdens kabelis, kas savieno Zviedriju un Latviju. Sākotnējo izmeklēšanu vada Zviedrijas Drošības dienests. Izmeklēšanā ir iesaistītas vairākas iestādes, tostarp Zviedrijas policija, krasta apsardze un Zviedrijas Bruņotie spēki.

Savukārt Zviedrijas mediji vēstīja, ka arestēts kuģis “Vezhen”. Pēc vietnes “Marine Traffic” datiem, kas seko līdzi kuģu satiksmei, beramkravu pārvadātājs “Vezhen” kuģo zem Maltas karoga un bija ceļā no Zviedrijas uz Dāniju. “Vezhen” kuģojis pāri kabelim svētdien, 26.janvārī, ap plkst.1.

LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols pirmdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta panorāma” sacīja, ka bojātā jūras kabeļa labošanas darbu sākums varētu būt zināms tuvāko divu darbdienu laikā.

Jautāts, vai šobrīd ir pilnīgi skaidrs, ka attiecīgais jūras kabelis ir būtiski bojāts un bojājums ir radīts ārēji, Ozols atbildēja, ka 100% to varēs pateikt tikai brīdī, kad speciālisti būs apsekojuši kabeli jūrā un tas būs pacelts.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.