Foto – Shutterstock

Vajā trauksme, bailes, sirdsklauves… Kā rast sirdsmieru ikdienā? 0

Trauksme, bailes, nemiers, sirdsklauves. Kas ar mani notiek? Kāpēc man ir slikti? Ko es daru, lai justos apmierināts, lai atbrīvotos no traucējošām izjūtām? Nav vienas receptes, bet piedāvājumā – izvēle darīt kaut ko, kas uzlabo dzīves kvalitāti. Ar šo jautājumu risināšanu nodarbojas psihohigiēna.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Lasīt citas ziņas

Par psihohigiēnu var runāt gan kā par mācību, kas pēta dažādu faktoru iedarbību uz cilvēka fizisko un psihisko veselību, tādējādi veidojot veselīgu izpratni par psihohigiēnas nepieciešamību, gan kā par higiēnas nozari.

“Būtībā tie ir dažādi pasākumi, kas ļauj cilvēkam justies apmierinātākam, izvairīties no stresa, palīdz adaptēties mainīgos ārējās vides apstākļos. Pirmā sastapšanās ar psihohigiēnu notiek jau brīdī, kad bērniņš ienāk šajā pasaulē, – vecāki ir tie, kuri rūpējas par bērna labsajūtu, piemēram, nodrošina klusumu, lai mazulis var mierīgi gulēt, līdz ar to pilnvērtīgi augt un attīstīties,” skaidro geštaltterapeite Baiba Pumpiņa.

Dažādos dzīves posmos

CITI ŠOBRĪD LASA

Runājot par psihohigiēnas virzieniem, kas saistīti ar cilvēka dzīves, vecuma posmiem, kā arī profesionālo darbību, speciāliste akcentē – katrā dzīves nogrieznī cilvēkam ir atšķirīgas vajadzības, līdz ar to rūpes par psihohigiēnu izpaužas dažādi. Dzīves sākumā par labsajūtu gādā vecāki, viņu uzdevums ir nodrošināt bērnam dažādus psihohigiēnas pasākumus un iemācīt, kā jārīkojas, lai rūpētos par savu psihoemocionālo labsajūtu un stabilitāti. Pašlaik arī skolās tiek izstrādātas mācību programmas, kas ļauj skolēniem apgūt šādas prasmes. Rūpes par sevi šādā aspektā balstās uz zināšanām – kā pazīt un novērtēt dažādus riska faktorus, kādi preventīvi pasākumi jāveic, bet izšķirīgā loma, protams, ir katra paša izvēlei. Nav noslēpums, ka straujā informācijas tehnoloģiju attīstība ietekmē bērnus un jauniešus, turklāt ne tikai pozitīvi. Tā sniedz dažādas iespējas sevis pilnveidošanā, bet nu jau vērojamas arī negatīvas sekas, piemēram, ilgstoša darbošanās interneta vidē padara jauniešus ļoti nervozus, ir grūtāk koncentrēties mācībām, viņi kļūst atkarīgi. Piedevām veidojas nelabvēlīgi ieradumi – stundām ilga atrašanās saspringtās, nepareizās pozās, fizisku aktivitāšu trūkums. Dzīve virtuālajā vidē strauji samazina arī reālu, fizisku komunikāciju starp vienaudžiem. Tas viss ietekmē viņu emocionālo un fizisko labsajūtu, līdz ar to arī dzīves kvalitāti.

15 gadus vecā Lote arī brīvajā laikā darbojas interneta vidē, jo daudz mācībām nepieciešamo materiālu iegūst tieši tur. Gatavojot prezentācijas, viņa ar klasesbiedriem sazinās klases čatā, jo svarīgi būt apritē, sociālajos tīklos, kur notiek saziņa, šad un tad uzspēlē kādu spēli. Tikt galā ar stresu palīdz zumbas nodarbības reizi nedēļā – dejojot var novērst negatīvās emocijas un iegūt pozitīvu enerģiju.

Viens no emocionāli un fiziski grūtākajiem mūža posmiem ir ne vien pusaudžu krīzes, bet arī pensijas vecums. Profesionālās darba gaitas beigušās, iestājies tukšās ligzdas sindroms – bērni izaudzināti, mazbērni mācās, strādā kur kurais. Kā tikt galā ar tukšuma sajūtu, veselības problēmām, kā būt vajadzīgam?

Beātei ir 78 gadi, ģimenē izaudzināti divi bērni, ir pieci mazbērni un mazmazdēliņš. Bērnu un mazbērnu ģimenes dzīvo atsevišķi dažādās Latvijas pilsētās. Beātei nav sajūtas, ka viņa nevienam nav vajadzīga. Darba mūžs aizritējis skolā, strādājot par pedagoģi. Tas devis lielu gandarījumu, bet bijis arī stresa un uztraukumu pilns, kas iespaidojis veselību. Tagad, kad atbalsts vajadzīgs Beātes vīram, kuram veselība nav tik laba, viņa jūtas pārgurusi, taču spēku rod, klausoties mūziku, lasot literatūru, risinot krustvārdu mīklas un priecājoties par dabas skaistumu. Grūtos brīžos viņa izraudas, bet ir optimiste un skatās nākotnē. Saglabāt veselību palīdz ikrīta vingrošana, savulaik, mazmeitas pierunāta, viņa apmeklēja ciguna nodarbības.

Reklāma
Reklāma

Pret stresu darbā

Foto – Shutterstock

Aizvien vairāk uzmanības tiek pievērsts psihoemocionālo risku novērtēšanai darbavietās, akcentē psiholoģe. Eurostat dati liecina, ka gandrīz 28% Eiropas Savienības iedzīvotāju cieš no stresa darbā. Tiek minēti tādi faktori kā darba un darba laika haotiska un despotiska organizēšana, izteiktas hierarhiskas attiecības, ētikas normu trūkums, iebiedēšana, monotons darbs, arī nogurums, pavadot ilgu laiku ceļā uz darbu un mājām.

Mētra (35 gadi) ir trīs meitu māmiņa, kurai ikdienā ir daudz pienākumu ģimenē. Viņa strādā profesijā, kas saistīta ar palīdzību bērniem un ģimenēm un reizēm vakaros jūtas pavisam iztukšota. Mētras psihohigiēna izpaužas tā, ka, jūtot stresu, viņa vispirms cenšas izprast cēloņus, tad mēģina sevi pārliecināt, ka grūtības ir pārejošas, un lēnām atnāk labā sajūta, ka viss ir kārtībā.

Bieži ģimenē nākas atbalstīt tos, kuri ir vājāki, un tas sniedz gandarījumu. Mētra uzskata, ka tas ir nemitīgs darbs ar sevi, savu domu attīrīšanu. Viņa patur prātā, ka ir spēcīgākas enerģijas un daudz kas ir nenovēršams. Profesionālais darbs, protams, ir psiholoģiski smags, bet tieši darbs ar sevi palīdz tikt galā ar stresu pēc garās darba dienas. Mētrai svarīga ir skaistumkopšana, kad var atļauties sevi palutināt, – ne tikai tādēļ, lai labi izskatītos, bet arī lai sajustu savu ķermeni, atslābinātos.

Stresu un psihoemocionālo risku var izraisīt dažādi faktori: pārslodze darbā (liels darba apjoms, augsts sarežģītības līmenis), uzspiests darba ritms, virsstundas, pretrunīgas prasības, saspīlētas personiskās attiecības, nedrošība par nākotni darbavietā, darbinieku neiesaistīšana svarīgu lēmumu pieņemšanā, līdzdalības trūkums, darba izpildei nepieciešamo zināšanu trūkums, kā arī pārāk liela atbildība, kas nomāc.

“Pirmspensijas vecumā ir liels stress tāpēc, ka bail palikt bez iemīļotā darba,” atzīst 57 gadus vecais Ivars, kurš strādā valsts iestādē. Nepārtraukts priekšnieka mobings nogurdina, bojā veselību, un zūd pozitīvā motivācija strādāt. Ivars ir pārliecināts komandas cilvēks, tāpēc viņu uztrauc informācijas trūkums, vājā komunikācija kolektīvā, skaidra kopīgā mērķa trūkums, kas kavē labi veikt darba pienākumus. Ivars uzskata, ka darbā nozīmīga loma ir komandai un tās saliedēšanas pasākumiem. Šādas aktivitātes uzlabo komunikāciju un ļauj izrunāt svarīgus jautājumus neformālā gaisotnē. Brīvajā laikā Ivars labprāt strādā dārza darbus, brauc ar velosipēdu, dodas garās pastaigās gar jūru, un tas palīdz atjaunot iekšējo enerģiju.

“Stresa cēlonis var būt darbs piespiedu pozā, skaļš troksnis, redzes sasprindzinājums, ilgstoši strādājot ar datoru, vienveidīgas kustības, saskare ar dažādām ķīmiskām vielām, kā arī darbs ārā dažādos laika apstākļos,” uzskaita Baiba Pumpiņa. Liela nozīme ir tam, kā tiek organizēta atpūta, vai iespējams atrast laiku un vietu, kur atpūtināt ķermeni.

50 gadu vecā informātikas skolotāja ilgus gadus strādā skolā, un ikdienas darbs lielākoties ir pie datora, labojot skolēnu darbus, izstrādājot uzdevumus, turklāt atrodoties nemitīgā spriedzē – sasprindzināta ir gan redze, gan viss ķermenis, kur nu vēl mūžīgais troksnis skolā. Gadu gaitā tas viss negatīvi iespaido veselību.

 
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.