Provokatīvi dabas defekti trauslajā porcelānā 0
Galerija “Bastejs” piedāvā mākslinieču tandēma “Skuja Braden” izstādi “Medūzas smiekli”. Mākslinieces porcelāna darbos rāda, ka dabā eksistē arī defekti. “Mākslinieks nevar vienkārši pievērt acis uz visu pasaulē notiekošo un radīt idealizētu mākslu. Apkārtējā vide ietekmē arī mākslinieka daiļradi,” teic māksliniece no Kalifornijas Melisa Breidena. Viņas un Latvijas mākslinieces Ingūnas Skujas porcelāna darbu izstāde galerijā skatāma līdz 5. novembrim.
Mākslinieču radītie darbi iemieso viņu skatījumu uz mūsdienu pasauli un tās nepilnībām, atspoguļojot to caur trauslo un graciozo materiālu – porcelānu. “Medūza simbolizē vīrieša bailes no sievietes. Freids rakstīja, ka bailes no medūzas ir galējais kastrācijas kompleksa cēlonis. Nogrieztā medūzas galva tāpat kā Svētā Georga nogalinātais pūķis kļuva par spēka triumfu attēlojošiem globālo patriarhālo sistēmu aizsargājošiem simboliem. Mūsu smiekli ir vēl senāki par mūsu smadzeņu garozu. Tie uzburbuļo mūsu mugurkaulā un uzzied virs smadzeņu stumbra, kas ir mūsu mežonīgāko fizioloģijas dārzu dzīvības koks. Nekontrolējami smiekli ir spēks, kas sašķoba civilizēto ķermeni un gāž racionālo domāšanu. Smiekli ir revolucionāri, jo tas ir unikāls miesisks izvirdums, kas vienmēr kaut ko nozīmē atšķirībā no šķaudīšanas vai purkšķināšanas,” skaidro galerijas pārstāve Baiba Morkāne.
Mākslinieces vēlas atgādināt sabiedrībai, ka dabā eksistē arī parādības ar defektu, un lietas, kas šķiet nenormālas, patiesībā ir daļa no eksistējošās dabas. Kas ir “Medūzas smiekli”? “”Medūzas smiekli” ir vēl neuzrakstīta stāsta sastāvdaļa; tos nevar pieradināt vai pakļaut, jo tie ir mūžīgi. “Medūzas smiekli” ir metafora transformācijai, kas atklāj smieklu kā atbrīvošanās stratēģijas spēku, pieļaujot jaunus, kultūru mainošus domāšanas veidus,” skaidro pašas mākslinieces.
Izstādē apskatāmie darbi liek patiesi aizdomāties par to neviennozīmību un paraudzīties uz sabiedrībā pieņemtām normām no cita skatpunkta. Mākslinieču darbus uzskata par provokatīviem. Uz ko M. Breidena nosaka: “Pati pasaule ir provokatīva.” Mākslinieces atklāj, ka darbs pie šīs un citām izstādēm ir pastāvīgs dialogs – tā ir divu radošu personību saruna, kompromiss, kas galu galā noved pie neparedzēta, taču unikāla rezultāta. M. Breidena, kura studējusi arī kinematogrāfiju, tandēma radošo darbību salīdzina ar filmu tapšanu – viss sākas ar ideju, taču, pirms mākslinieces nonāk pie tās iemiesojuma, tiek aizvadīts garš “rediģēšanas” process.
“Skuja Braden” ir pseidonīms, kas apvieno divu mākslinieču uzvārdus – Ingunu Skuju (Latvija), un Melisu Breidenu (Sakramento, Kalifornija). Viņas sāka strādāt kopā 1999. gada februārī. Mākslinieces kopā strādā katrā aspektā – projektēšanas un formas radīšanā. Kopīgais radīšanas process piešķir katram darbam ārkārtīgi individuālu un unikālu raksturu. “Skuja Braden” darbus var atrast privātkolekcijās un muzejos Austrālijā, Kanādā, Horvātijā, Dānijā, Dominikānas Republikā, Francijā, Vācijā, Ungārijā, Itālijā, Korejā, Latvijā, Lietuvā, Norvēģijā, Polijā, Slovākijā, Zviedrijā, Šveicē, Krievijā, Apvienotajā Karalistē un visā ASV.