Foto: EPA/SCANPIX
Foto: EPA/SCANPIX
Krievijas prezidents Vladimirs Putins.

“Propagandai Krievijas režīmā ir izšķiroši svarīga nozīme.” Kremlis pērn šim mērķim tērējis 1,9 miljardus ASV dolāru 45

Tā kā Krievijas amatpersonas un propagandisti vairākkārt medijus ir pielīdzinājuši ierocim, pieaugušie izdevumi militārajām vajadzībām iet roku rokā ar pieaugošo finansējumu valstij piederošajiem ziņu kanāliem. 2022. gadā Krievijas Federācija no valsts budžeta aptuveni 143 miljardus rubļu (1,9 miljardus ASV dolārus) novirzīja plašsaziņas līdzekļiem un šajā gadā jau ir atvēlējusi 1,6 miljardus ASV dolāru, tā izpētījusi neatkarīga tehnoloģiju ideju laboratorija un nevalstiskā organizācija “Debunk.org”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Neatkarīgajā tehnoloģiju ideju laboratorijā “Debunk.org” iepriekš veiktā analīzē noskaidrots, ka 2022. gada pirmajā ceturksnī, kad sākās pilna apjoma iebrukums Ukrainā, izdevumi valsts plašsaziņas līdzekļiem pieauga trīs reizes, salīdzinot ar šo pašu periodu 2021. gadā. Nav pārsteigums, ka pagājušā gada vidū Krievijas amatpersonas pārstāja izpaust informāciju par budžetu.

Tomēr, balstoties uz datiem “Economic Expert Group” – ideju laboratorijas, kas cieši sadarbojas ar Krievijas valdību, – tīmekļa vietnē, sākotnējais budžets 115 miljardu rubļu apjomā tika pārsniegts, jo šī nauda praktiski beidzās 2022. gada novembrī. Saskaņā ar “Debunk.org” aplēsēm, valstij piederoši vai valsts sponsorēti masu saziņas līdzekļi pagājušā gadā iztērēja 143 miljardus rubļu, savukārt papildu izdevumi, visticamāk, veidoja deficītu.

CITI ŠOBRĪD LASA

2023. gadā Krievija nemainīja savu ierastos tēriņu paradumus un 1,6 miljardus ASV dolāru atvēlēja plašsaziņas līdzekļiem, kas izplata propagandu. “Mūsu jaunajā pētījumā redzams, ka trīs galvenās aģentūras, kuras saņem visvairāk finansējuma, nav mainījušās – vairāk nekā 51 % no līdzekļiem kārtējo reizi tika atvēlēti “VGTRK”, “RT” (iepriekš “Russia Today”) un “Rossija Segodnya”,” stāsta Aleksandra Mihalovska-Kubs, analīzes līdzautore.

Viskrievijas Valsts televīzijas un radio apraides uzņēmums (“VGTRK”) ir saņēmis 25,8 miljardus rubļu. Šī mediju kontrolakciju sabiedrība uzrunā Krievijas iekšējo auditoriju, un tai ir ievērojama ietekme. “VGTRK” pieder federālo un reģionālo televīzijas kanālu tīkls, tā programmas ir pieejamas arī straumēšanai tiešsaistē.

“Jāņem vērā tas, ka televīzijas popularitāte Krievijā ir mazliet kritusies. No 2022. gada februāra līdz jūlijam “Channel One”, “Russia-1” un “NTV” auditorija ir samazinājusies par ceturto daļu,” stāsta Jakubs Kubs, Debunk.org vecākais analītiķis. Turklāt kopš kara Ukrainā sākšanās “VGTRK” ir zaudējis vairākus nozīmīgus ārzemju sponsorus, jo uzņēmumi, kuri iegādājās reklāmlaiku šajos kanālos, atstāja šo tirgu. Krievijas televīziju arī ir skārušas sankcijas, piem., maijā ASV Valsts kases departaments bloķēja finansējumu “Channel One”, “Russia-1” un “NTV” un telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu šiem kanāliem.

“Tomēr ar gandrīz 26 miljardiem rubļu pietiek, lai saglabātu vēlamo ietekmi uz vietējo auditoriju un izplestos uz Krievijas okupētajām teritorijām Ukrainā. Ir ziņots, ka “VGTRK” atklāj filiāles Luhanskas, Doneckas, Hersonas un Zaporižjes apgabalos,” stāsta Mihalovska-Kubs.

Savukārt “RT”, kurš ir Kremļa galvenais informācijas ietekmes balsts ārzemēs, finansējums ir mazliet samazinājies. 2023. gadā tam tika atvēlēti 26,3 miljardi rubļu, lai gan iepriekšējā gadā tas saņēma 28,7 miljardus rubļu. Turklāt pēc iebrukuma Ukrainā pret Krieviju vērstās sankcijas lika šai aģentūrai pārtraukt apraidi ES, Kanādā, ASV un Apvienotajā Karalistē, kā arī slēgt vairākus birojus.

Reklāma
Reklāma

“Tomēr “RT” joprojām atrod veidus, kā attīstīt savu darbību. Tas ir iegājis Serbijas tirgū un “RT Balkan” apraidi plānots sākt, vēlākais, 2024. gadā. Šī aģentūra stiprina savu klātbūtni Āzijā, Āfrikā un Dienvidamerikā,” stāsta Kuba kungs.

Interesanti, ka neticamu dāsnumu no Krievijas amatpersonām piedzīvojis vēl kāds uzņēmums šajā sarakstā. 2023. gadā “Zvezda”, plašsaziņas līdzekļu tīkla Krievijas Aizsardzības Ministrijas pārziņā finansējums pieauga gandrīz divas reizes. Šis tīkls saņēma 3,5 miljardus rubļu (47,4 miljonus ASV dolāru), kas ir par 1,6 miljardiem rubļu vairāk nekā pērn.

Jaunākā analīze sakrīt ar iepriekš gūtajiem rezultātiem – propagandai Krievijas režīmā ir izšķiroši svarīga nozīme, veidojot vienu no galvenajiem Kremļa izdzīvošanas balstiem, veicinot un uzturot atbalstu Vladimiram Putinam. Izmantojot likumus, kas paredz to, ka jebkāda tā dēvētās “īpašās militārās operācijas” nepareiza interpretācija nozīmē 15 gadus cietumā, un izspiežot visus neatkarīgos plašsaziņas līdzekļus, Kremlis bez šaubām informāciju ir pārvērtis par ieroci. Jebkurā gadījumā pēc šī pētījuma autoru domām prātā jāpatur viens svarīgs fakts – informācijas kara laukā Krievijai nekad nav bijis miera.

“Debunk.org” ir neatkarīga tehnoloģiju ideju laboratorija un nevalstiskā organizācija, kas pēta dezinformāciju un organizē izglītojošas medijpratības kampaņas. Debunk.org kopā ar mūsu partneriem veic dezinformācijas analīzi Baltijas valstīs, Polijā, Gruzijā un Melnkalnē, kā arī Amerikas Savienotajās Valstīs un Ziemeļmaķedonijā. Šī organizācija veido vairāk nekā 100 pārskatus gadā, un tajā iesaistīti vairāk nekā 200 brīvprātīgo no dažādām valstīm.

Pilns Debunk.org ziņojums (angļu valodā) pieejams ŠEIT.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.