Smalks krekls pāris peles klikšķu attālumā. Ciemos pie Talsu šuvējiem Krauzēm 2
Talsinieki Līga un Mārcis Krauzes ir veiksmīgi izturējuši pirmo gadu Latvijas uzņēmējdarbības vidē. Viņu izveidotais interneta veikals ”Betolli” klientiem piedāvā oriģinālu pakalpojumu – iespēju ar virtuālo konstruktoru pašiem sakomplektēt sev tīkama modeļa pletkreklu, ko uzņēmums pēc šī individuālā dizaina sašuj. Līdzīgu pakalpojumu Latvijā sniedz vēl viena tērpu māksliniece, tāpēc Krauzes ir startējuši samērā brīvā uzņēmējdarbības nišā.
Iesildīšanās pirms starta
Līga un Mārcis ir ieguvuši jurista izglītību. Pēc augstskolas beigšanas viņi dzīvoja Rīgā un strādāja savā specialitātē (Mārcis to dara joprojām). Kad jaunajai ģimenei pieteicās bērniņš, nolēma pārcelties uz Talsiem, kas ir Līgas dzimtā pilsēta un kur atrodas tēva celtās mājas. Pēc dēla piedzimšanas drīz vien pasaulē nāca meitiņa, tāpēc jaunajai māmiņai turpinājās bērna kopšanas atvaļinājums. Mājās auklējot atvasītes, prātojusi, ar ko varētu nodarboties, lai papildinātu ģimenes budžetu un liktu lietā savas zināšanas un prasmes. “Tas bija ideju ģenerēšanas laiks,” atceras Līga. “Tā kā auklēju dēliņu un meitu, likumsakarīgi prātoju par tādu preču ražošanu, kas paredzētas bērniem. Vispirms radās doma, ka varētu gatavot dārzeņu un ogu biezenīšus zīdaiņiem. Kad savu ideju bijām salikuši pa plauktiņiem, tirgū parādījās zīmols “Rūdis”. Mūs bija apsteigusi cita jaunā māmiņa.”
Tajā brīdī neliels rūgtums mijies ar prieku, ka nav uzsākuši biznesu jomā, kur jau kāds aktīvi darbojas. Taču ideju Krauzēm netrūka – rezervē bijušas vēl vismaz četras.
Lai rastos labāka izpratne par mikrouzņēmuma veidošanu, Līga apmeklēja intensīvās uzņēmējdarbības mācības, ko organizēja Talsu novada Pieaugušo izglītības centrs sadarbībā ar Talsu biznesa inkubatoru. Ieguva gan teorētiskas, gan praktiskas zināšanas uzņēmējdarbības un inovāciju ieviešanas pamatos, organizācijas vadībā, finansēs, grāmatvedībā un mārketingā. “Ja ir kāds, kas var tevi pamudināt rīkoties, labvēlīgi pagrūst izvirzītā mērķa virzienā, kāpēc neizmantot šādu iespēju?” retoriski jautā jaunā sieviete un piebilst, ka ļoti vērtīgas bijušas mentora konsultācijas. Šis cilvēks labi pārzina apģērbu šūšanas specifiku, tāpēc brīdinājis par iespējamiem zemūdens akmeņiem. “Mani īpaši spēcināja viņa teiktā frāze – dari to, kas tev patīk, interesē un padodas! Tad darbs sagādās prieku, un viss notiks daudz raitāk.”
To dzirdot, nostabilizējusies pārliecība, ka uzņēmējdarbības īstā niša ir apģērbu šūšana. Līgas vecmāmiņa bija profesionāla šuvēja, un šīs prasmes mantojusi arī mazmeita. Kamēr nonāca līdz savam mikrouzņēmumam, šuvusi suvenīrmantiņas, ko nodeva tūrisma informācijas centriem pārdošanai, kā arī darināja apģērbu saviem bērniem. Dēliņam pirmo solīdo kreklu uzšuvusi, kad viņam bija tikai… divi mēneši.
Līga neslēpj – apmeklējot Talsu biznesa inkubatora organizētās mācības, cerējusi arī uz finansiālu atbalstu, lai varētu sākt uzņēmējdarbību, tomēr to nav guvusi. Arī bankai, kurā vērsusies, lai tiktu pie starta kapitāla, Līgas rakstītais biznesa projekts šķitis intriģējošs, taču vietējam tirgum ne pārāk piemērots. “Bet es biju pārliecināta, ka Latvijas tirgum jāpiedāvā kas tāds, kā šeit vēl nav.”
Par spīti neveiksmīgajiem mēģinājumiem iegūt naudu biznesa uzsākšanai, Krauzes nenolaida rokas. Mārcis pat vairākkārt uzsvēris – jo bumbiņu stiprāk sit pret zemi, jo tā augstāk uzlec.
Uzņēmējdarbības sākšanai nepieciešams līdzekļus aizdevuši labi draugi. Līga atklāj, ka ieguldīto investīciju apjoms ir mazāks par 10 000 latu.
Krauzes sprieduši, ka izveidot šūšanas salonu, kur pieņem klienta pasūtījumu un to izpilda, pāris reižu aicinot uz apģērba pielaikošanu, nav mūsu gadsimta dinamikai atbilstīgi. “Šajā tehnoloģiju laikmetā, kad daudz ko iespējams paveikt virtuālajā vidē, sākot ar rēķina samaksu un beidzot ar iepirkšanos, kāpēc lai klients, ieejot mikrouzņēmuma mājaslapā, nevarētu uzmodelēt pletkreklu pēc savas gaumes un sava izmēra?! Izvēlēties sev tīkamu audumu un apģērba detaļas, nodot pasūtījumu mums, par krekla šūšanu samaksāt internetbankā un pēc pāris vai trim nedēļām saņemt jau gatavu kreklu.”
Sākuši ar mājaslapas izveidi internetā. Lai tā piesaistītu potenciālo pasūtītāju uzmanību, jābūt pievilcīgam un mūsdienīgam dizainam. Līga atzīst, ka Mākslas akadēmijas studentei, kam uzticējuši mājaslapas izstrādi, tā izdevusies nevainojama. “Esam saņēmuši daudz labu atsauksmju. Cilvēki ir pārsteigti, ka mājaslapa pieder latviešu, nevis itāļu vai kādas citas valsts internetveikalam.”
Pašlaik “betolli.com” mājaslapā piedāvā ap 200 kreklu audumu paraugu, kas ražoti Itālijā, Spānijā, Vācijā, Francijā, Turcijā un citviet, vismaz 12 pogu un apdares diegu variantu. Pieejamie audumi un piegrieztnes ir klasiskas, lai pašūtais krekls būtu piemērots gan banku darbiniekiem, gan ierēdņiem, gan viesnīcu un restorānu personālam. Savukārt apģērba detaļām piedāvā košākus audumus, lai, kombinējot ar klasiskajiem, lietišķam izskatam piešķirtu raksturu. Piedāvājums ir plašs, lai varētu apmierināt pat visprasīgākā pasūtītāja vēlmes.
Virtuālais konstruktors, kas ļauj sekot līdzi krekla dizainam un redzēt visas pārmaiņas, uzlabojumus un papildinājumus, maksājis vairākus tūkstošus. Tā bijusi lielākā investīcija mikrouzņēmumā. Līdz šim nav izdevies matemātiski izskaitļot, cik plašas ir individualizācijas iespējas, pletkreklus modelējot ar virtuālo konstruktoru, bet, pēc aplēsēm, skaitlis rakstāms ar 24 nullēm. Turklāt konstruktors ir tik gudrs, ka nepieļauj tādas darbības, kas nav savienojamas.
Izmantojot internetu, Līga arī meklējusi šūšanas firmu, kas būtu gatava šūt nevis viena izmēra un modeļa kreklu partiju, bet gan izpildīt daudz mazāka apjoma, turklāt individuāla dizaina pasūtījumu. “Neviena Latvijas firma neatsaucās manām e-pasta vēstulēm. Sadarbības partneri atradām ārvalstīs. Konkrēto valsti negribu minēt, varu tikai atklāt, ka tā nav kāda no Ķīnas ražotnēm.”
Sadarbības partneri jau līdz tam nodarbojās ar apģērbu, tostarp kreklu, šūšanu, tāpēc bija uzkrāta pieredze, kā tas jādara. Līga uzsver, ka pasūtījumi vienmēr ir izpildīti laikus un augstā kvalitātē. Gatavo produkciju uz Latviju atgādā, izmantojot kurjerpastu.
Skatās pāri robežai
Mikrouzņēmumā tagad strādā četri cilvēki, kas atbild par reklāmu un mārketingu, par “betolli.com” popularizēšanu virtuālajā vidē – ”facebook.com”, “twitter.com” un pašmāju sociālajā tīklā “draugiem.lv”. Līga uzskata, ka sociālajos tīklos ir jābūt, jo tos ik dienu apmeklē milzum daudz cilvēku, kas var kļūt par potenciālajiem zīmola “Betolli” pletkreklu valkātājiem. Grāmatvedi nealgo, bet izmanto ārpakalpojumu.
Vislielākais pletkreklu noiets esot Latvijas tirgū un arī ārvalstīs dzīvojošo latviešu vidū. Līga atklāj, ka nepilna gada laikā tautās palaists vairāk nekā 200 kreklu. SIA “Betolli” produkcijas cienītāju pulkam tagad piebiedrojušies arī vairāki ārvalstu iedzīvotāji apģērbu modes noteicējvalstī Itālijā, kaimiņzemē Igaunijā, Norvēģijā, Anglijā, Ungārijā un Dānijā. Lai piesaistītu ārvalstu klientus un palielinātu apgrozījumu, izveidota mājaslapas versija angļu valodā.
Jaunā uzņēmēja piebilst, ka patlaban pletkreklus pasūta ne tikai individuāli klienti, bet arī uzņēmumi. Izrādot cieņu pret ikvienu pasūtītāju, Līga kopā ar kreklu nosūta vēstulīti, kurā norādīti visi parametri, pēc kuriem šūts pletkrekls. Tā ir gan pateicība par uzticēšanos, gan aicinājums pēc kāda laika atgriezties pasūtītāju pulkā.
Par “Betolli” kreklu dizaina pievilcību un izstrādājuma kvalitāti klātienē var pārliecināties, iegriežoties bērnu apģērbu veikalā “Lazy Francis” Rīgā.