Preiļos diskutē par jaunu autoostu 0
Prezentējot Preiļu centra teritorijas detālplānojuma pirmo redakciju, pašvaldības speciālisti un iedzīvotāji diskutējuši par iespēju pārbūvēt jau esošo autoostu vai būvēt jaunu, taču ārpus pilsētas centra, aģentūru LETA informēja novada pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste Maija Paegle.
Preiļu novada domes priekšsēdētājas otrā vietniece Klavdija Zarāne (Latgales partija, VL-TB/LNNK, LZS) pasākumā klāstīja, ka, iesākot detālplānojuma izstrādi, nekādi priekšlikumi saistībā ar autoostas nākotni no iedzīvotājiem netika saņemti. Detālplānojuma teritorija sastāv no autoostas teritorijas un transporta infrastruktūras teritorijas, no kuras atsevišķi izdalīts skvērs.
Autoostas teritorijas rekonstrukcijai tiek piedāvāti pieci varianti atkarībā no autobusu reisu skaita un pasažieru plūsmas, kas konkrēti būtu jāskata pašiem autoostas apsaimniekotājiem. Autoostas ēkas atrašanās vieta laukumā plānota tā pati kā pašlaik. Arī autoostas transporta organizācijā neko netiek plānots mainīt.
Savukārt autoostas ēkai detālplānojuma izstrādātāji SIA “Metrum” piedāvāja divus variantus – to pārbūvēt vai nojaukt esošo un uzbūvēt jaunu. Ēkas pārbūves variants paredz nedaudz paplašināt esošo ēku uz laukuma pusi un uzbūvēt tai otro stāvu. Veicot izmaiņas, svarīgs nosacījums ir, lai jaunā ēka harmoniski iekļautos apkārtējā vidē un nenosegtu skatu uz baznīcu, kas ir nozīmīga celtne pilsētas centrā, norādīja pašvaldībā.
Projekta izstrādātāji apliecinājuši, ka autoostas ēka nav arhitektūras piemineklis ar vēsturisku vērtību, tāpēc tās saglabāšana vai nojaukšana ir speciālistu ziņā. Tomēr, domājot par pilsētas centra pārveidi, apbūve nedrīkstētu būt dominējošā, viņi norādījuši.
Savukārt SIA “Jēkabpils autobusu parks” Preiļu filiāles direktors Mortens Perševics sapulcē izteica viedokli, ka mitrums, kas nokļūst pie autoostas ēkas pamatiem, to bojā un, lai nodrošinātu atjaunotās ēkas funkcionēšanu ilgtermiņā, daudz vairāk līdzekļu būs nepieciešams vecās ēkas hidroizolācijai. Perševics izklāstīja arī redzējumu par nepieciešamību ievērot autobusu drošas manevrēšanas nosacījumus laukumā un pasažieru drošību.
Bet domes deputāts Juris Erts (Latgales partija, VL-TB/LNNK, LZS) pauda viedokli, ka, izstrādājot detālplānojumu, jāizvērtē Preiļu autoostas atrašanās vieta nākotnē. Bez piedāvātā varianta par autoostas izvietojumu tagadējā atrašanās vietā domnieks ierosināja diskutēt par iespēju to izvietot nedaudz ārpus pilsētas centra, līdztekus nodrošinot ērtības gan pasažieriem, gan pakalpojumu sniedzējiem. Par šādu iespēju pašvaldībā ir runāts jau agrāk.
Domes priekšsēdētājas vietniece gan atbalstīja izstrādāto detālplānojuma projektu par esošā autoostas laukuma saglabāšanu un divstāvīgas autoostas ēkas celtniecību. Kā prioritāti viņa minēja sabiedriskā transporta pasažieru ērtības pilsētas centrā un videi labvēlīgu risinājumu, priekšroku dodot sabiedriskajam transportam, nevis personīgajiem auto.
“Metrum” ainavu arhitekte Laura Šterna iepazīstināja sanāksmes dalībniekus ar pilsētas centra publiskās ārtelpas redzējumu. Projekta mērķis būtu izveidot jaunu, labiekārtotu, iedzīvotāju vajadzībām atbilstošu teritoriju, kas uzlabotu pilsētas centra vizuālo tēlu. Speciālistes redzējumā pilsētas centrs ir kā vārti uz pilsētu tiem, kas ierodas Preiļos ar autobusu.
Šterna pavēstīja, ka pilsētā saredz publiskās ārtelpas trīs mezgla punktus – Svētku laukumu, pilsētas parku un Tirgus laukumu. Tie kopā veido publisko telpu joslu, jo, izņemot ēku iekšpagalmus, pilsētā citu publisko tikšanās vietu nav.
Speciāliste iepazīstināja ar diviem variantiem publiskās telpas veidošanai pilsētas centrā. Viens no tiem varētu būt tāds, kad Tirgus laukums un autoostas teritorija veido vienotu centrālo telpu. Otrais redzējums ir divas publiskās telpas pilsētas centrā, ko atsevišķi veido autoostas laukums un Tirgus laukums. Tās varētu tikt nodalītas ar stādījumiem.
Pašvaldībā informēja, ka, diskutējot par detālplānojuma projektu, tika skarti daudzi jautājumi, tostarp arī ierosinājums pilsētas centrā ierīkot vieglo automašīnu stāvvietu. “Metrum” speciālisti, izpētot situāciju pilsētā, secinājuši, ka pašlaik ap pilsētas centra teritoriju ir pietiekoši automašīnu stāvvietu, tāpēc detālplānojuma projektā tām vieta nav paredzēta. Klātesošie vienojās, ka šī ideja būtu atbalstāma, lai centru nenoslogotu ar transporta satiksmi un lai netiktu apdraudēta gājēju droša pārvietošanās.
Pilsētas iedzīvotāji aicināti piedalīties detālplānojuma apspriešanā un izteikt savu viedokli par pilsētas centra nākotnes redzējumu. Ar detālplānojuma materiāliem var iepazīties un iesniegt priekšlikumus un atzinumus līdz 31.janvārim.
Jau ziņots, ka saskaņā ar iedzīvotāju aptaujas rezultātiem liela daļa iedzīvotāju atbalsta Preiļu autoostas demontāžu.
“Tomēr interesanti un lietderīgi ir saņemtie komentāri, kas liek aizdomāties par ēkas turpmāko iespējamo izmantošanu, piemēram, esošās ēkas restaurācija, atstājot tās vēsturisko izskatu un izmantojot to kā daudzfunkcionālu ēku, kurā ir ne tikai autoosta, bet arī tūrisma informācijas centrs, kafejnīca, labierīcības, kur nodrošināta vides pieejamība dažādām iedzīvotāju grupām,” pauda pašvaldības Attīstības daļas vadītāja Elita Jermolajeva.
Autoostas ēkai nav valsts kultūras aizsargājamā pieminekļa statuss, taču tas ir pilsētas kulturvēsturisks objekts. Pēc pašvaldības speciālistu domām, ēku varētu renovēt, modernizēt un atstāt kā Preiļu vēstures liecību.