Porcelāna mākslinieces Madaras Rozentāles rotaslietas ir roku darbs no A līdz Z.
Porcelāna mākslinieces Madaras Rozentāles rotaslietas ir roku darbs no A līdz Z.
Foto: Anda Krauze

Porcelāna rotas, ar zeltu un platīnu apgleznotas. Madaras Rozentāles trauslie brīnumi 0

Porcelāns ir trausls, smalks un prasīgs materiāls. Rīta kafijai ir pavisam cita garša, ja to bauda no porcelāna krūzītes, viesībās tiek klāts galds, ceļot godā porcelāna kafijas servīzi vai zupa tiek lieta porcelāna terīnē.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Māksliniece Madara Rozentāle no šā trauslā un smalkā materiāla darina ar zeltu un platīnu apgleznotas porcelāna rotas, kuras raksturo lakonisks dizains, izsmalcinātas krāsas, vieglums un elegance.

Porcelānam ir atmiņa

Madara ir ieguvusi labu profesionālo izglītību – pēc Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas beigšanas mācības turpināja Latvijas Mākslas akadēmijas Keramikas nodaļā, starp bakalaura un maģistra studijām pagūstot Erasmus programmā arī doties uz Spāniju studentu praksē.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Spānijā pavadītais laiks man izrādījās ļoti svētīgs, jo netraucēti varēju pārdomāt, ko turpmāk dzīvē gribu darīt. Sapratu, ka ar keramiku diez vai nodarbošos, jo tas ir smags darbs, turklāt nav jau vairs ražotņu. Ja nav savas darbnīcas, tad nav kur realizēt ieceres. Jau studiju gados biju sākusi darināt rotaslietas un traukus no porcelāna, turklāt auskariem bija liela piekrišana studentu darbu ikgadējā Ziemassvētku tirdziņā, un nolēmu, ka mans materiāls būs porcelāns.”

Porcelāna dabu un tā apstrādes tehnoloģijas Madara jau bija iepazinusi, mācoties Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā, bet Mākslas akadēmijā šīs zināšanas nostiprināja.

“Porcelāns ir jutīgāks nekā māls, piemēram, apstrādes procesā ļoti jutīgi reaģē uz pieskārieniem. Ja, veidojot trauku no porcelāna masas, netīšām gadās iespiest iedobīti, tā pēc trauka apdedzināšanas saglabājas, izlec ārā, kaut šo iedobīti esmu izlīdzinājusi. Porcelānam ir atmiņa! Māls gan tā nerīkojas.”

Kad Madara bija pieņēmusi lēmumu un kādu laiku darinājusi rotas, kuras sekmīgi realizēja, viņai bija iespēja pieteikties Rīgas domes un Swedbank kopīgajā grantu programmā Atspēriens, kas bija paredzēta jauno uzņēmēju atbalstam. Uzrakstījusi biznesa projektu un to arī veiksmīgi aizstāvējusi.

Par saņemto uzņēmējdarbības līdzfinansējumu iegādājusies porcelāna apstrādei nepieciešamo tehniku, kā arī varējusi nopirkt materiālus un iekārtot darbnīcu.

Ierosmi rod dabā

“Mana pirmā kolekcija bija ļoti askētiska – veidoju vienkāršotas formas balta porcelāna auskariņus, kurus rotāju ar zelta maliņu, tāpēc izskatījās, it kā auskari būtu bijuši iemērkti zeltā,” stāsta keramiķe Madara Rozentāle.

Ar gadiem rotu dizains kļuva daudzveidīgāks, māksliniece porcelāna auskarus pārklāja ne vien ar zeltu, bet arī platīnu (tas vizuāli līdzinās sudrabam), savukārt porcelāna masai sāka pievienot pigmentu, līdz ar to baltajiem pievienojās rozā, dažādu nokrāsu pelēki un vēl citādi tonēti auskari.

Reklāma
Reklāma

“Piemēram, masai pievienojot pelēko pigmentu, pēc tam masu mīcot un izrullējot, var iegūt porcelāna sagatavi, kas vizuāli līdzinās marmora faktūrai. Šis raksts neatkārtojas, katru reizi sanāk unikāls,” skaidro Madara. “Man tuvas ir lakoniskas formas, es akcentu lieku uz auskaru un kaklarotu eleganci un vieglumu.”

No augstas kvalitātes materiāliem

Madara lielu uzmanību pievērš materiāliem, no kuriem darina rotas. “Porcelānu iegādājos SIA Keramserviss. Pārsvarā izvēlos Anglijā ražoto balto porcelānu, Spānijā sagatavoto pigmentēto un arī melno porcelānu,” savā radošajā laboratorijā ļauj ieskatīties māksliniece. “Pigmentēšanai izmantoju sauso porcelānu – pulverīti, kam pievienoju ūdeni un šķidro stiklu, kārtīgi samaisu, tad pieberu izvēlēto pigmentu. Pēc tam masu leju ģipša formā.”

Nākamais auskaru tapšanas posms ir pirmā apdedzināšana krāsnī 1000 °C (šo procesu mākslinieku slengā dēvē par biskvītu).

Tad sagataves slīpē, lai auskaru maliņas nebūtu asas, un porcelānu noklāj ar glazūru, kā arī zeltu. Tas ir ļoti atbildīgs un arī veselībai kaitīgs darba posms, jo zelta putekļiem ir nejauka daba.

Pēc glazēšanas un apgleznošanas ar zeltu rotas vēlreiz apdedzina augstā temperatūrā.

Par Madaras Rozentāles porcelāna auskariem ir sajūsminājušies gan Tokijā, kad viņa kopā ar Latvijas modes dizaineru grupu devās uz Japānu, gan apbrīnojuši vācieši, skandināvi un citu tautību pārstāvji.

“Visur pasaulē ļoti cītīgi sargā vietējo tirgu no svešzemju precēm, arī māk­slas priekšmetiem. Kad Berlīnē apmeklēju vairākus mākslas salonus, redzēju, ka mani darinājumi patīk, jo tie atšķīrās no vietējo mākslinieku radītā, taču neviens nebija gatavs manas porcelāna rotas tirgot savā salonā.”

Gleznos auskarus un kaklarotas, kurus var atpazīt pēc zīmola Rozenthal, var atrast dizaina lietu tirdziņos, arī dažos salonos Latvijā, kā arī mājaslapā: www.rozenthal.lv.

Lietas, kas daiļo
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.