Porcelāna izstāde, kur pagātne sastopas ar tagadni 0

Mākslas muzejā “Rīgas birža” līdz 10. janvārim ir iespēja iepazīties ar Ingunas Skujas un Melisas Breidenas radošo projektu “Pazaudēts un atrasts”. Izstāde ir pazīstamo keramiķu projekts, kas tapis sadarbībā ar mākslas muzeju “Rīgas birža”. Autores strādāja, iedvesmojoties no muzejā eksponētās Rietumeiropas un Austrumu porcelāna kolekcijas.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
Kokteilis
Ir vērts “nošpikot”! 10 lietas, ko bērni zina, bet pieaugušie ir aizmirsuši
Lasīt citas ziņas

“Gada laikā tapuši seši jauni mākslas darbi, kas veido dialogu starp pagātni un tagadni, starp mākslinieku meklējumiem, idejām un varēšanu, ko šķir vairāki gadsimti. Katrs Ingunas un Melisas radītais darbs aicina no cita skatpunkta palūkoties uz atzītām vērtībām – piemēram, uz vāzi ar “sniega piku” dekoru, kas izgatavota slavenajā Meisenes porcelāna manufaktūrā, vai Vedžvuda fabrikas izstrādājumiem, kurus izceļ neoklasiskā dizaina estētiskās kvalitātes, vai uz Austrumu porcelāna traukiem ar tiem raksturīgo ornamentiku,” skaidro projekta koordinatore Baiba Uburģe.

“”Pazaudēts un atrasts” ir pieeja, ko izmantojām, iepazīstoties ar muzeja porcelāna kolekciju,” stāsta mākslinieces un atklāj, ka bija darbi, kas piesaistīja vizuāli, konceptuāli vai ar savu tehniski sarežģīto izpildījumu. “Meklējām iemeslu, kāpēc šie darbi tapuši, mēģinājām iztēloties, ko cilvēki domāja, tos radot, un ko guva. Mēs “pazudām”, tiecoties izzināt sākotnējo nozīmi pagātnes dārgumiem. Šajā procesā mums atklājās jauna izpratne par to, kas mēs esam, kas bijis pazaudēts un kas atrasts, – tas ir vairāk nekā varējām iedomāties, uzsākot šos meklējumus.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Ilgus gadus I. Skuja un M. Breidena darbojās ASV, kur izpildīja lielus pasūtījuma darbus un rīkoja izstādes galerijās Ņujorkā, Čikāgā, Losandželosā. Viņu radošie eksperimenti ieguva plašu starptautisku atzinību un tika publicēti 14 Amerikas keramikas grāmatās. Atceroties Amerikas laiku, Inguna teic: “Amerikas pieredze bija traks piedzīvojums! Mēs ieradāmies ar vienu koferi, pilnu ar instrumentiem, bet septiņu gadu laikā paspējām izveidot trīs studijas. Tā bija lieliska pieredze! No sākumā mēs īrējām nelielu dzīvokli, līdz mums piedāvāja lielu projektu 70 tūkstošu dolāru vērtībā – radīt publisku mākslas darbu. Astoņu mēnešu laikā bija jāizgatavo 5000 porcelāna flīzes. Darbojāmies kā fabrikā! Mums sākumā nebija nekā.”

Tagad muzeji, galerijas un porcelāna entuziasti iepērk zīmola “SkujaBraden” darbus savām kolekcijām. Nu jau vairākus gadus mākslinieces dzīvo un strādā Latvijā, bet zīmola “SkujaBraden” darbi atrodas gan valsts, gan privātajās mākslas kolekcijās Austrālijā, Kanādā, Horvātijā, Dānijā, Dominikānas Republikā, Anglijā, Igaunijā, Francijā, Vācijā, Ungārijā, Itālijā, Korejā, Latvijā, Lietuvā, Nīderlandē, Norvēģijā, Zviedrijā, Šveicē, Krievijā un ASV. Mākslinieces turpina piedalīties starptautiskās izstādēs un pārdot savus darbus dažādās pasaules valstīs.

Pēc atgriešanās Latvijā visi mākslas darbi top Sērenē, kur abu mākslinieču lauku mājās iekārtota darbnīca. Viņas strādā tandēmā, nedalot darbus. Kādā intervijā mākslinieces atklāj: “Strādājot ar porcelānu, tā ir gluži kā narkotiska viela. Tu to paņem un nevari vairs atlaist, un gribas kaut ko darīt ar to.”

Mākslinieču zīmola “SkujaBraden” mākslu raksturo sociāli un politiski mūsdienīgas tēmas. Mākslas kritiķi par māksliniecēm raksta, ka tēmas dažbrīd pat ir griezīgi asas un nežēlīgas, demonstrējot nepievilcīgo dzīves realitāti absolūti negaidītā pavērsienā. Melisa atklāj: “Pasaulē ir tik daudz tēmu, par kurām runāt! Gaisa piesārņojums, mežu izciršana Latvijā, Putins un aktualitātes Ukrainā. Protams, mēs varam radīt vienkārši skaistu produktu, taču tam nebūs nekādas jēgas, ja darbs neradīs nekādas pārdomas.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.