Populārākie jaunie auto 2012. gadā 0
Vispirms par auto importa apjomu. Vienkārši un pavirši salīdzinot 2011. un 2012. gadā Latvijā ievesto un pārdoto jauno auto skaitu, var nonākt pie aplama secinājuma – vērojams kritums. Samazinājums par gandrīz 300 vienībām.
Lai vērtētu objektīvi, tabulai pievienojam divus pēdējos stabiņus. Tranzīts. Tie ir automobiļi, kas Latvijā nepaliek, bet, īslaicīgi reģistrēti, dodas tālāk. Uz vietām, kur attiecīgās markas dīleru tīkls nav izveidots vai piedāvā sliktāku apkalpošanu, izvēli un cenas. Vēl 2011. gadā šāds bizness, kurš Latvijas autoparku neuzlabo, bija populārs. Tolaik sevišķi izcēlās “Volkswagen” un “Renault”. Ja atceramies – “VW” importētājs “Moller auto” pērn asi vērsās pret vienu no dīleriem, kurš šādu paņēmienu bija izvēlējies sava biznesa paplašināšanai. Rezultāts – 2012. gadā “VW” reeksports krasi samazinājies. Līdzīgi ir arī ar “Renault”. Tā samazinājies arī tranzīts kopumā, un Latvijā palikušo jauno auto skaits 2012. gadā faktiski ir lielāks nekā gadu iepriekš. Aptuveni par tūkstoti jeb nepilniem 10 procentiem lielāks.
Marku sacensībā būtisku pārmaiņu nav. “Volkswagen” ir līderis arī bez reeksporta. “Toyota” – otrā. Par abu firmu panākuma pamatu varam uzskatīt tradicionāli augstu šo marku prestižu Latvijā un plašu modeļu klāstu. Gan viens, gan otrs līderis var piedāvāt visu – no mini klases līdz lieliem džipiem.
Kāpumu reitingā – kā jau taupības laikā pieklājas – piedzīvojušas “demokrātiskas” markas, kuras spēj piedāvāt pietiekamu kvalitāti par zemāku cenu – “Škoda”, “Hyundai”. “Premium” pārdošanas apjomi savukārt neaug. Jāsaka gan – arī nekrītas.
Valsts autoparku papildina ne tikai jauni auto. Jau daudzus gadus lietoto imports ir pat ievērojami lielāks nekā jauno. Pirms krīzes ievedām pat 70 000 šādu transporta līdzekļu gadā. 2009. gadā skaitlis nokritās līdz 10 000, tad atsāka lēnu izaugsmi. Divu pēdējo gadu rezultātus skatiet tabulā.
Atgriežoties pie jaunajiem auto – taupības tendences apliecina izvēles sadalījums pa auto klasēm. Pieaudzis pavisam mazo un mazo auto īpatsvars. Samazinājusies (nedaudz) kompaktklases popularitāte (esam laikam beidzot sapratuši, ka mūsdienu “mazie” jau sen vairs nav mazi).
Ļoti augsta saglabājas mazo apvidus auto popularitāte, kurus aizvien vairāk pietiekami turīgu cilvēku atzīst par Latvijas ceļu apstākļiem piemērotākajiem.
Un nobeigumā – par valsts autoparku kopumā. No 2007. līdz 2010. gadam Latvijā bija reģistrēti vairāk nekā miljons transporta līdzekļu (aptuvenas proporcijas – vieglie 77%, kravas 9%, “pārējie” 14%). Šo jauno gadu sagaidījām ar krietni mazāku kontrolskaitli – 801 328. Krituma iemesls nav importa samazinājums, bet gan uzskaites sakārtošana. Vecu transporta līdzekļu norakstīšana un izslēgšana no reģistra. Rekorda gads šajā jomā bija 2011., kad samazinājums pārsniedza 100 000 vienības.
Pirmo reizi reģistrētu auto kopskaits
Mēneši | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
12 |
Kopā |
2011 | 1982 | 2225 | 3227 | 3126 | 3819 | 3711 | 4012 | 4278 | 4191 | 4232 | 4285 | 4380 | 43468 |
2012 | 3308 | 3099 | 4078 | 4038 | 4542 | 4399 | 4740 | 4692 | 4148 | 4988 | 4448 | 3655 | 50135 |
Avots – CSDD
Reģistrētu jaunu auto skaits Latvijā
2011 | 2012 | Tranzīts 2011 |
Tranzīts 2012 |
||
1 |
VW |
2620 | 1750 | 853 | 71 |
2 |
TOYOTA | 1152 | 1256 | 104 | 32 |
3 |
PEUGEOT | 755 | 871 | 283 | 492 |
4 |
NISSAN | 608 | 742 | 106 | 89 |
5 |
ŠKODA | 543 | 655 |
71 | 42 |
6 |
FORD | 597 | 578 | 221 | 146 |
7 |
HYUNDAI | 441 |
557 | 11 |
9 |
8 |
OPEL | 386 | 481 |
1 |
3 |
9 |
RENAULT | 747 | 408 |
402 | 49 |
10 |
BMW | 358 | 385 | 77 | 43 |
11 |
AUDI | 210 | 327 |
10 |
7 |
12 |
MERCEDES BENZ | 234 |
296 | 12 |
21 |
13 |
KIA | 175 |
291 | 3 |
18 |
14 |
CITROEN | 284 |
263 | 15 |
22 |
15 |
VOLVO |
229 |
228 |
6 |
1 |
16 |
MITSUBISHI | 357 | 221 |
42 |
37 |
17 |
SUBARU | 194 |
212 |
13 |
4 |
18 |
HONDA | 200 | 196 |
4 |
3 |
19-49 | … | … | … | … | |
11328 | 11034 | 2479 | 1258 |
Avots – CSDD
Populārākie jaunie pasažieru auto 2012. gadā
Modelis | Skaits | |
1 |
Volkswagen Golf/Plus | 396 |
2 |
Nissan Juke | 354 |
3 |
Peugeot 5008 | 312 |
4 |
Skoda Yeti | 286 |
5 |
Peugeot 3008 | 285 |
6 |
Volkswagen Passat | 283 |
7 |
Toyota Avensis | 272 |
8 |
Ford Focus | 255 |
9 |
Opel Astra | 229 |
10 |
Volkswagen Tiguan | 219 |
Mini klase
Modelis | 2012. | daļa | 2011. | daļa | |
1 |
Fiat Fiat | 104 |
61,5% | 92 |
69,7% |
2 |
Volkswagen up! | 33 |
19,5% | 0 |
0,0% |
3 |
Kia Picanto | 8 |
4,7% | 8 |
6,1% |
4 |
Think City* | 6 |
3,6% | 0 |
0,0% |
5 |
Renault Twingo | 4 |
2,4% | 4 |
3,0% |
6 |
Skoda Citigo | 2 |
1,2% | 0 |
0,0% |
* “Think City” ir Norvēģijā (“Valmet”) ražots elektroauto – pirmais gadījums Latvijas vēsturē, kad klases “Top 6” tabulā iekļūst “nulles izmešu” transporta līdzeklis.
Mazā klase
Modelis | 2012. | daļa | 2011. | daļa | |
1 |
Volkswagen Polo | 99 |
12,9% | 121 |
19,5% |
2 |
Ford Fiesta | 89 |
11,6% | 47 |
7,6% |
3 |
Hyundai i20 | 88 |
11,5% | 65 |
10,5% |
4 |
Toyota Yaris | 88 |
11,5% | 52 |
8,4% |
5 |
Nissan Note | 76 |
9,9% | 19 |
3,1% |
6 |
Skoda Fabia | 71 |
9,2% | 81 |
13,1% |
Mazā apvidus klase
Modelis | 2012. | daļa | 2011. | daļa | |
1 |
Nissan Juke | 354 |
29,8% | 209 |
19,8% |
2 |
Skoda Yeti | 286 |
24,1% | 164 |
15,6% |
3 |
Suzuki SX4 | 183 |
15,4% | 125 |
11,9% |
4 |
Nissan Qashqai | 158 |
13,3% | 194 |
18,4% |
5 |
Dacia Duster | 114 |
9,6% | 119 |
11,3% |
6 |
Mitsubishi ASX | 54 |
4,5% | 94 |
8,9% |
Visu klašu pārdošanas skaitļu avots – LPAA, dati par 11 mēnešiem (ar reeksportu)