
Zināšanu apguve un izmantošana 3
Vai vairāk tomēr nebūtu šajā darbā jāiesaistās arī LLKC? Kādreiz, pirms desmit gadiem, LLKC bija trīs reģionālie konsultanti. Tas bija laiks, kad daudzi dārzu stādītāji nevēlējās par konsultācijām maksāt, jo kurš gan nemāk ābeles, zemenes un citas daudzveidīgās augļaugu kultūras audzēt! Augļkopības konsultantu darbs centram nav bijis ienesīgs.
Pašreiz konsultantu augļkopībā vairs nav. LLKC Lauku tīkls gan organizē dažādas lekcijas un seminārus (2015. gadā – septiņus), bet augļu koku audzēšanā visvairāk nepieciešami praktiskie darbi, regulāras konsultācijas dārzā. Sevišķi tagad, kad vecāku koku kopšanā jāiegulda vairāk darba un zināšanu, kad summējas padarītā vai nepadarītā darba sekas. Cerams, ka LLKC atbalstīs demonstrējuma saimniecību izveidi dažādos reģionos, uz kuru bāzes strādātu konsultanti un zinātnieki, iegūstot arī datus ekonomiskās analīzes un statistikas vajadzībām.
Nozares vadīšanā gan jau esošajā asociācijā, gan jaunu kooperatīvu veidošanā, arī konsultāciju darbā un profesionālo zināšanu izplatīšanai elektroniskā veidā vairāk būtu jāiesaista jauni cilvēki, kuri ieguvuši zināšanas gan ārzemēs, gan savu vecāku saimniecībās.
Praktiskās zināšanas un prasmes, kas šajā nozarē ir visvairāk vajadzīgas, būtu jāapgūst arodapmācības skolās. Tās atrodas Izglītības un zinātnes ministrijas pakļautībā. Vai to praktiskās apmācības iespējas ne tikai dārzu stādīšanā un kopšanā, bet visvairāk dārzu tehnikas izmantošanā atbilst mūsdienu augļkopju vajadzībām, ir visai apšaubāmi. Zemkopības ministrijas pakļautībā ir LLU, kurā iegūst galvenokārt teorētiskās zināšanas, un beidzot būs arī Bulduru Dārzkopības vidusskola. Cerams, ka pietiekami liels būs arī atbalsts tās praktisko apmācību bāzes izveidei.