Ar saukli “karš un energokrīze” veikali uztur augstas cenas. To izmanto arī pārējie, tā politoloģe 72

Zināmā mērā attālas paralēles ir redzamas kontekstā ar to, kas šobrīd notiek plaša patēriņa veikalos Latvijā, – redzam to, ka ar saukli “Ir karš! Ir eneģētiskš krīze!” cenas jebkam kāpj tikai uz augšu un augšu, bez saprašanas, kur būs tā robeža, kur šis kāpums apstāsies. Šādi TV24 raidījumā “Preses klubs” savu satraukumu pauda Lelde Metla-Rozentāle, politoloģe, Rīgas Stradiņa universitātes lektore.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas
Cilvēki aizbrauc kaut kur citur, uz ārzemēm, un saprot – klausieties, cenas ir izlīdzinājušās un dažviet pat ir zemākas nekā Latvijā, piemēram, Vācijā, Francijā, Itālijā.

Politoloģe uzdod jautājumu: “Mēs ar to karu meklējam attaisnojumu jau zināmā mērā personīgā labuma gūšanai no biznesa?!” Visi tik atrunājas, ka cenas ceļas un turas kara dēļ.

CITI ŠOBRĪD LASA
“Ņemot talkā matemātiku – tur nesanāk tas, ko redzam veikalos. Ar šo saukli jau notiek situācijas izmantošana.

Ja reiz esam sākuši runāt par cenām veikalos skaļi, tad tas pats tagad jādara par pārējiem sektoriem, kuri kopējā plūsmā izmantojuši to, ka cilvēki ir gatavi kara dēļ nepasekot līdzi un maksāt vairāk par kaut ko,” aicina Metla-Rozentāle.

Gada inflācija jūlijā Latvijā samazinājusies līdz 6,4%

Patēriņa cenas šogad jūlijā salīdzinājumā ar jūniju Latvijā pieauga par 0,7%, bet gada laikā – šogad jūlijā salīdzinājumā ar 2022.gada jūliju – palielinājās par 6,4%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 7,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, jūlijā pieaudzis par 17%.

2023.gada jūlijā, salīdzinot ar 2023.gada jūniju, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,7 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), mājokļa iekārtai (+0,1 procentpunkts), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,1 procentpunkts), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (-0,3 procentpunkti), apģērbam un apaviem (-0,2 procentpunkti).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 1,2%.

Būtiskākā ietekme uz cenu samazinājumu šajā grupā bija svaigiem dārzeņiem (-11,4%). Akciju ietekmē lētāks bija siers un biezpiens (-4%), kafija (-3,2%), piens (-2,6%), milti un citi graudaugi (-3,5%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-0,6%), žāvēti augļi un rieksti (-5,6%), kā arī svaigas vai atdzesētas zivis (-4%). Sezonālu faktoru ietekmē cenu kritums bija svaigiem augļiem (-2,7%).

Reklāma
Reklāma

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.