Policija pārvadātājiem toleranci nesola 0
20. februārī “Latvijas Avīzē” bija publicēts raksts “Soda par to, ka strādā”, tajā pārvadātāji izteica neizpratni par to, ka arī par pavisam sīkiem atpūtas režīma pārkāpumiem Valsts policija soda bargi, kamēr no ārzemniekiem šādus sodus iekasēt nespēj. Atgriežoties pie šī temata, publicējam Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas viedokli, kā arī atbildīgās Valsts policijas amatpersonas komentāru.
Kavējas sastrēgumos, bet soda par grafika neievērošanu
Ivo Ošenieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors: “Eiropas Savienības regula, kas nosaka darba un atpūtas režīma ievērošanu, attiecas arī uz pasažieru pārvadātājiem. Tahogrāfi nav jālieto vienīgi sabiedriskajā transportā pilsētu autobusos un maršrutos, kuru garums nepārsniedz piecdesmit kilometrus, šo autobusu vadītāji darba un atpūtas režīmu reģistrē speciālā žurnālā. Viss tikai no malas izskatās vienkārši – maršruti tiek rūpīgi plānoti tā, lai starppilsētu reisa autobusa vadītāji atpūtai paredzēto laiku varētu pavadīt autoostās vai arī tā saucamajās tehniskajās pieturās, bet tūrisma maršrutos laikā, kad vadītājam jāatpūšas, tiek plānotas ekskursijas.
Problēmas sākas sastrēgumu laikā, kad stingru grafiku ievērot ir ļoti grūti. Īpaši piektdienas vakaros, kad, izbraucot no pilsētas, uz tiltiem un citur “korķos” dažkārt jāpavada krietna pusstunda. Grafiki jūk, bet neviens jau tos neatceļ. Tāpēc būtu tikai normāli, ja kontrolētāju attieksme pret vietējiem uzņēmējiem būtu tolerantāka, jo autobusu šoferi pēc darbdienas atgriežas mājās, kur atpūšas sev ierastajā vidē.
Ārzemēs par dažu minūšu pārkāpumu nesoda, bet pie mums to dara. Labi, ka pārkāpumi tagad tiek traktēti mazajos, vidējos un lielajos, taču panākt, ka par sīkiem pārkāpumiem nesodītu, mums neizdevās. Nesekmīgi centāmies panākt arī to, lai, nosakot sodu, ņemtu vērā, cik liels ir uzņēmuma autoparks, vai pārkāpumi tiek izdarīti sistemātiski vai reti.
Arī tas, ka no ārzemniekiem šī garantijas soda nauda netiek iekasēta, bet no mūsu šoferiem ārzemēs to iekasē, liecina par valsts attieksmi pret saviem uzņēmējiem. Pasažieru pārvadātāju bizness kādu 95 procentu apmērā pieder vietējam kapitālam. Nodokļos pasažieru pārvadātāji valstij pērn samaksājuši aptuveni 54 miljonus latu, kamēr valsts dotācijas šogad bija vairs 48 miljoni latu. Tas nozīmē, ka pārvadātāji, sniedzot valstij pakalpojumus, dotācijas atdod budžetam ar peļņu. Tomēr pēdējā laikā vērojama tendence, kas liecina, ka mūsu uzņēmēji spiesti savu pārvadājumu biznesu pārdot un, par nožēlu, arī šajā jomā notiek īpašumu maiņa par labu ārzemju kapitālam.”
Garantijas naudu no ārzemniekiem iekasēšot… drīz
Dzintars Utināns, Valsts policijas Autopārvadājumu uzraudzības nodaļas vecākais speciālists: “Ja pārvadātājs vai transportlīdzekļa vadītājs nav ievērojis normatīvo aktu prasības, kas attiecas uz autopārvadājumu veikšanu, par ko Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) ir paredzēta administratīvā atbildība, Valsts policijas amatpersona administratīvā pārkāpuma izdarītājam piemēro administratīvo sodu.
Saskaņā ar LAPK 21. pantu par maznozīmīgu pārkāpumu var atzīt ceļu satiksmē izdarīto administratīvo pārkāpumu, ja par to paredzētais naudas sods nepārsniedz trīsdesmit latus un ja šis pārkāpums nav radījis draudus citiem ceļu satiksmes dalībniekiem vai viņu mantai.
Par administratīvajiem pārkāpumiem autopārvadājumu jomā paredzētie naudas sodi pārsniedz trīsdesmit latus, līdz ar to pārkāpumi, kas attiecas uz transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaiti, netiek uzskatīti par maznozīmīgiem.
Lai mainītu esošo situāciju naudas soda iekasēšanā no ārzemniekiem un ārvalstī reģistrētu transporta līdzekļu vadītājiem, 2011. gada 20. decembrī ir stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi “Garantijas naudas iemaksas, atmaksas un dokumentu aizturēšanas kārtība” un ir veikti grozījumi LAPK, kas nosaka, ka no ārvalstī reģistrēta transportlīdzekļa vadītāja, kurš izdarīs Latvijas teritorijā administratīvo pārkāpumu autopārvadājumu jomā, tiks iekasēta garantijas nauda. Ja minētais transportlīdzekļa vadītājs pārkāpuma izdarīšanas vietā neveiks garantijas naudas iemaksu, viņam tiks aizturēti transportlīdzekļa reģistrācijas dokumenti un vadītāja apliecība līdz garantijas naudas vai naudas soda iemaksāšanai. Pašlaik notiek darbs pie garantijas naudas ieviešanas procesa un tehniskā nodrošinājuma, lai tuvākajā nākotnē varētu sākt garantijas naudas iekasēšanu arī no ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekļu vadītājiem.”