– Sabiedrības acīs VID jau gan vairāk uzskata par represīvu iestādi. Vai nu tā bija, ka visi uzrunātie ar lielu prieku sāka maksāt nodokļus, ko agrāk nebija darījuši gadiem? 9
– Visi? Protams, nē. Taču liela daļa gan! Savukārt mūsu attieksme ir ļoti atkarīga no ikkatra nozarē strādājošā attieksmes pret nodokļu maksāšanu.
Protams, attiecībā pret ļaunprātīgajiem nodokļu nemaksātājiem, organizētajiem pievienotās vērtības nodokļa izkrāpējiem mēs nevaram iztikt bez represīvajiem pasākumiem. Bet pašlaik mēs uzrunājam un cenšamies palīdzēt vispirms tiem, kuri nemaksā nodokļus nevis apzināti un ļaunprātīgi, bet kādu citu iemeslu dēļ. Mēs piedāvājam viņiem, ja tā var teikt, pēdējo iespēju laboties un to izdarīt labprātīgi. Skaidrojam, ka tas viņiem būs lētāk nekā tad, ja vērsīsimies jau ar represīvajiem pasākumiem.
Kopš vasaras sākuma elektroniskās deklarēšanās sistēmā noteiktiem kritērijiem atbilstoši uzņēmēji saņem no mums paziņojumus par nenomaksātiem nodokļiem, aplokšņu algu risku un citus brīdinājumus. Šāda preventīvā prakse ir arī citās valstīs, un tā patiešām dod rezultātu.
– Vai stingrākas uzskaites kases aparātu ieviešanā kaut kas ir panākts? Paredzēja, ka šī jaunā kārtība jāievieš jau līdz 2015. gada 1. jūlijam, tagad paredz, ka līdz 2016. gada 1. janvārim.
– Jā, par šo prasību ieviešanu esam cīkstējušies jau vismaz sešus gadus. Pēdējo reizi šķēršļus šo prasību ieviešanai radīja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK). Iznākumā to virzība aizkavējās vismaz vēl par gadu. Mēs no savas puses esam piedāvājuši risinājumu, kā var panākt godīgu konkurenci uzņēmējdarbībā. Turpmākais jau atkarīgs no tā, vai tam būs pietiekams politiķu atbalsts.
– Kāpēc ir tik liela pretestība jaunajām prasībām atbilstošu kases aparātu ieviešanai?
– Tāpēc, ka tirdzniecības vai pakalpojumu nozarēs diemžēl visi nav pavisam godīgi “spēlētāji”. Ne tikai mūsu novērojumi, bet arī visi līdzšinējie akadēmiskie pētījumi liecina, ka ēnu ekonomikas īpatsvars ir ļoti liels tieši šajās nozarēs. Tā kā apgrozījums nereti sniedzas miljonos, ir ļoti liels kārdinājums noslēpt to no valsts, sagrozot kases aparātu datus. Pēc mūsu aplēsēm, peļņas slēpšana, neatļauti iejaucoties kases aparātu darbībā, ik gadu valstij rada zaudējumus vismaz 140 miljonu eiro apmērā.
Ieviešot jaunajām prasībām atbilstošus kases aparātus, kas cita starpā nodrošinās arī stingrāku ieņēmumu uzskaiti, šāda krāpšanās iespēja jau būs stipri vien apgrūtināta vai pat neiespējama.
Bieži vien es nesaprotu sociālo partneru viedokli, kas individuālajās sarunās mēdz atšķirties no publiski paustā un ieprotokolētā. Nereti rodas šaubas, vai tas tiešām ir organizācijas kopīgais vai tomēr tās atsevišķu aktīvāko pārstāvju viedoklis.