Līdz šim – pieci starpgadījumi 0
“Air Baltic” sadarbošoties ar Civilās aviācijas aģentūru (CAA) un izstrādāšot vēl citus papildu drošības standartus, taču izvairījās nosaukt, kādi tie varētu būt, jo sadarbība tikai sākusies. Līdzīgi atbildēja arī CAA direktors Māris Gorodcovs, norādot, ka jau ir bijušas tikšanās ar “Air Baltic” un Satiksmes ministrijas amatpersonām par rīcības plāna izveidi un drošības pārbaužu uzlabošanu.
Tāpat viņš precīzāk pastāstīja par aviokompānijas veikto pārbaužu skaitu. Līdz šim “Air Baltic” dienā no 40 apkalpes ekipāžām pārbaudīja tikai vienu ekipāžu. Tagad šis skaitlis ir palielināts līdz piecām ekipāžām. “Viņi šobrīd iepērk aprīkojumu, lai varētu veikt katras apkalpes pārbaudi, bet nav zināms, cik lielus līdzekļus tas prasīs un kad to varēs ieviest,” pastāstīja M. Gorodcovs. CAA alkohola pārbaudes neveic. To var darīt vairākas institūcijas, un katrs darba devējs nodrošina nepieteiktas, nesaskaņotas pārbaudes. “Pārbaudes ir tieši tādas pašas kā autovadītājiem – jāpūš “trubiņā”.”
CAA direktors atceras kopumā piecas reizes, kad bijuši starpgadījumi ar aviācijas personāla būšanu reibumā. Divos gadījumos aviosabiedrības informēja, ka attiecīgās personas atbrīvotas no amata, jo darbā atradās alkohola reibumā. Vēl divos gadījumos alkohola reibumā redzētas ārvalstu aviācijas personas un vienā gadījumā kāds tehniskās apkalpes pārstāvis bija pārāk ilgi svinējis savu dzimšanas dienu. Pēc M. Gorodcova vārdiem, šādi gadījumi bijuši, bet atrisināti un tie nav izskanējuši tālāk. Tāds gadījums kā Oslo Latvijā līdz šim nav noticis.
Lidostas “Rīga” pārstāve Sarmīte Rinmane par pārbaužu veikšanu noteica vien to, ka lidosta var veikt pārbaudes pēc aviokompāniju pieprasījuma, taču pašas lidostas parasti to nedara.
“Air Baltic” – ne vairāk kā 0,05 promiles
Minētajā reisā no Oslo uz Krētas salu “Air Baltic” lidmašīnai bija piecu cilvēku apkalpe. Viena stjuarte netika apcietināta, jo izelpā viņai netika konstatēta alkohola klātbūtne. CAA direktors zināja teikt, ka viņa rīkojusies pēc visiem kompānijas noteikumiem. “Nedrīkst mazāk nekā astoņas stundas pirms lidojuma lietot alkoholu. Viņa to ievēroja un aizgāja gulēt.” Viņš apstiprināja J. Vanaga teikto par to, ka pieļaujamās 0,2 promiles ir starptautiski noteikta prasība. “Šis standarts ir noteikts ES regulās, un dalībvalstis no personām nevar prasīt nedz mazāk, nedz vairāk. Vienīgi katrai aviokompānijai ir savi iekšējie noteikumi, kuri arī ir jāievēro. Piemēram, “Air Baltic” noteikusi saviem darbiniekiem 0,05 promiles un, ja tas netiek ievērots, tad var draudēt uzņēmuma iekšēji noteiktie sodi,” pastāstīja M. Gorodcovs.