Foto. Scanpix/LETA

Pirms ālēties lidmašīnā nāksies nopietni padomāt – pastiprināti noteikumi, kā uzvesties gaisa kuģī 0

Saeima ceturtdien pieņēma likumu, ar ko ratificē 2014.gadā pieņemto Tokijas konvencijas protokolu efektīvākai rīcībai ar nedisciplinētiem pasažieriem gaisa kuģos arī ārpus Latvijas teritorijas vai brīvā gaisa telpā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Aunam olu kultenis, Vēžiem – mīksti vārītas. Kāda veida brokastu olas ir atbilstošas tavai zodiaka zīmei
TV24
“Kāpēc ir tik astronomiskas cenas par zobu izraušanu? Tās šprices ir no zelta?” 229
“Ja jūs uzpildāt degvielu šādā veidā, jūs esat idiots!” Eksperts ceļ trauksmi, mudinot autovadītājus izvairīties no plaši izplatītas kļūdas degvielas uzpildes stacijās
Lasīt citas ziņas

Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka līdz šim bija spēkā likums, ar ko Latvija ir pievienojusies Konvencijai par noziegumiem un dažām citām nelikumīgām darbībām, kas izdarītas gaisa kuģos (Tokijas konvencija), tomēr Latvija nebija ratificējusi Tokijas konvencijas 2014.gadā pieņemto protokolu, kas papildina konvenciju ar būtiskiem nosacījumiem.

Protokols precizē nedisciplinēto pasažieru darbības, kas ir sodāmas neatkarīgi no valsts jurisdikcijas un risina valstu jurisdikcijas jautājumu, piemēram, lai sodītu pasažieri nosēšanas valstī par nodarījumiem, kas veikti atklātā gaisa telpā, atrodoties lidmašīnā, norāda ministrijā.

CITI ŠOBRĪD LASA

SM atzīmē, ka Latvijā jau ir spēkā regulējums, lai vērstos pret pārkāpumiem, kas izdarīti gaisa kuģī, un sauktu pie atbildības personu, ja pārkāpums ir izdarīts Latvijas teritorijā, tomēr Latvijai ir būtiski ratificēt protokolu, lai spētu vispusīgi un efektīvi nodrošināt pārkāpuma novēršanu, pat ja tas noticis ārpus Latvijas teritorijas vai brīvā gaisa telpā.

Protokola pieņemšanas primārais mērķis ir harmonizēt dalībvalstu pieeju un padarīt efektīvāku valstu rīcību, lai sauktu pie atbildības nedisciplinētos pasažierus, kuri ar savu darbību apdraud gaisa kuģa, pārējo tajā esošo personu vai mantas drošību, norāda ministrijā.

Vienlaikus uz nepieciešamību protokolu ratificēt norādījušas un vērsušas uzmanību arī vairākas starptautiskas organizācijas, tostarp ANO Drošības padomes Pretterorisma komitejas izpilddirektorāts un Starptautiskā gaisa transporta asociācija un citi.

Tāpat protokolā ar zināmiem nosacījumiem ir atzīta valsts kompetence kā nosēšanās un gaisa kuģa ekspluatantvalsts, lai īstenotu jurisdikciju attiecībā uz nodarījumiem un darbībām gaisa kuģī. Šādas jurisdikcijas noteikšana attiecībā uz noziedzīgiem nodarījumiem, pamatojoties uz protokolā noteiktajiem kritērijiem, ir obligāta. Protokolā ietverti arī noteikumi, kas attiecas uz tādiem jautājumiem kā koordinācija starp valstīm, pienācīgs process un taisnīga attieksme.

Vienlaikus protokols papildinās konvenciju, paredzot valsts kompetenci īstenot jurisdikciju kā valstij, kurā citā valstī reģistrēts gaisa kuģis nosēžas un pārkāpējs joprojām atrodas tajā.

Tādējādi, ja pat pārkāpumi notikuši lidmašīnā brīvā gaisa telpā ārpus konkrētas valsts gaisa telpas un tās jurisdikcijas, ir iespējams saukt nedisciplinētos pasažierus pie atbildības. Proti, Latvijas gadījumā var piemērot Latvijas jurisdikciju kā valstij, kurā aviokompānijas lidmašīna ir reģistrēta, vai Latvijai kā valstij, kurā lidmašīna nosēžas ar nedisciplinēto pasažieri.

Reklāma
Reklāma

Ministrijā atzīmē, ka, balstoties uz Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” apkopotajiem datiem, 2023.gadā saņemti 609 ziņojumi no “airBaltic” apkalpes locekļiem par situācijām ar agresīviem pasažieriem vai “airBaltic” noteikumu pārkāpumiem, piemēram, smēķēšanu vai alkohola lietošanu lidmašīnā. Daļā šo gadījumu bija nepieciešams izsaukt policijas darbiniekus, lai saņemtu policijas atbalstu. Statistiski agresīvo pasažieru skaits uz kopējo pārvadāto pasažieru skaitu ir nedaudz pieaudzis.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.