Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Pirmo reizi noteiks obligāto minimālo stundas likmi autobusu šoferiem 0

Iepirkuma konkursā par sabiedriskā transporta pārvadājumiem 2021.-2030.gadā pirmo reizi tiks noteikta obligātā minimālā stundas likme autobusu šoferiem, kas no 2021. līdz 2024.gadam būs pieci eiro, aģentūrai LETA pastāstīja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas
Direkcija iepirkumu plāno izsludināt jūnija beigās.

Pašreiz ir izstrādāts galējais iepirkuma nolikums un notiek darbs pie dokumentācijas sagatavošanas, kas varētu noslēgties jūnija vidū vai jūnija otrajā pusē.

CITI ŠOBRĪD LASA

Godiņš stāstīja, ka iespēju veikt būtiskas izmaiņas vai grozījumus nolikumā direkcija pašreiz nesaskata.

“Tas, kas varētu dot kādu iespēju kaut ko mainīt, būtu skaidri signāli par finansējumu, kas no valsts puses būtu atlicināms vairāk vai mazāk,” teica direkcijas vadītājs.

Viņš minēja, ka Autotransporta direkcija, izstrādājot iepirkuma nolikumu, vairākkārt ir tikusies ar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrību (LAKRS) un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju, lai pārrunātu autobusu vadītāju atalgojumu un rastu kopsaucēju, kas apmierinātu visas puses.

“Viegli tas nav, jo no vienas puses jāņem vērā “valsts maciņš” un no otras puses ir arodbiedrība, kas skatās tikai no savām interesēm, un neieklausās citos argumentos, kā arī asociācija, kas pārstāv pārvadātājus, kuriem ir savas intereses,” stāstīja Autotransporta direkcijas vadītājs

Godiņš piebilda, ka arodbiedrībai un asociācijai tika pateikts, lai novērstu dempingošanu uz šoferu algu rēķina, iepirkumā tiks iekļauta minimālā stundas likme.

“Arodbiedrība tam piekrita, bet viņi, protams, gribēja citus ciparus,” viņš atzina.

Šobrīd iepirkumā paredzēts, ka pirmajos četros gados, proti, no 2021. līdz 2024.gadam, minimālā stundas likme par darbu pie autobusa stūres būs pieci eiro, nākamajos trīs gados, proti, no 2025. līdz 2027.gadam, minimālā stundas likme būs 5,5 eiro, bet trešajam periodam, proti, no 2028. līdz 2030.gadam, – 6,05 eiro.

Godiņš skaidroja, ka tās ir minimālās stundas likmes par darbu pie stūres, kuram klāt nāk arī sagatavošanās laiks, kas ziemas periodā ir pusstunda, bet vasaras periodā 15 minūtes.

Reklāma
Reklāma

“Pārvadātājs ir tiesīgs maksāt vairāk, maksāt kādas piemaksas, piemēram, par autobusu tīrīšanu (vieniem tas ir atsevišķs pakalpojums, citiem to dara autobusa vadītājs), biļešu tirdzniecību, kas kā piemaksa ir atrunāta praktiski visiem, “baltā krekla” piemaksa par to, ka vadītājs ir solīds. Piemaksas ir dažādas, to mēs neietekmējam un ļaujam par to vienoties darba devējam un darba ņēmējam,” stāstīja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka pieteikumi, kuros nebūs ņemta vērā minimālā stundas likme, tiks noraidīti kā neatbilstoši nolikumam.

Direkcijā atzīmēja, ka pašreiz autobusu šoferiem nav noteikta minimālā stundas likme.

Vidējā likme ir 4,42 eiro, bet kopumā vidējā bruto alga pašreiz ir 925 eiro jeb 5,8 stundā.

“Mēs jaunajā iepirkumā runājam par minimālo stundas likmi, jo pašreiz tā vidējā ļoti atšķiras – ir tādi, kam stundas likme ir zem trim eiro, un ir tādi, kuriem ir gandrīz septiņi eiro,” stāstīja Godiņš.

Viņš arī norādīja, ka pašreiz ar lielu daļu pārvadātāju līgumi ir slēgti 2008. un 2009.gadā un tajos vispār nav atrunāta nekāda stundas likme. Pēdējos iepirkumos bija paredzēts noteikt stundas likmi, bet pilnā apmērā tas tiks paredzēts tikai tagad.

Tāpat Godiņš uzsvēra, ka šobrīd ir pārvadātāji, kuri apkalpo 100 000 – 200 000 kilometru gadā, un ir tādi, kuri apkalpo 10-11 miljonus kilometru gadā.

Šiem pārvadātājiem ir lielas atšķirības arī atalgojumā.

“Pašreiz lotes veidojas loģiski, un ar tām atalgojuma atšķirības būs mazākas,” teica Autotransporta direkcijas vadītājs.

Jau ziņots, ka konkursā Latvijas teritorija tiks iedalīta 16 lotēs jeb daļās, un kopējais tīkla garums ir 65 miljoni kilometru. Mazāko loti veido 2,5 miljoni kilometru, bet lielāko – seši miljoni kilometru.

Konkurences saglabāšanai viens pārvadātājs drīkstēs nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu maksimums 15 miljonos kilometru.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.