Pirmie, kas kaut ko tādu izdomāja. Latvijas uzņēmums iekaro pasaules mūzikas industriju 1
Pirms teju diviem gadiem Latvijā dibinātais uzņēmums SIA “Gamechanger Audio”, kas izstrādā unikālus ģitāras pedāļus, jau šobrīd guvis vairāku pasaulslavenu mūziķu atzinību, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.
“Kā zināms, klavierēm apakšā esošais pedālis paildzina nošu skanējumu. Ticat vai ne, bet elektriskajiem instrumentiem neviens neko tādu nebija izdomājis,” stāsta “Gamechanger Audio” viens no līdzdibinātājiem un uzņēmumā pirmā produkta “Plus pedal” idejas autors Iļja Krūmiņš.
Viņš turpina, ka ar ģitāras stīgām ir tā, ka, tiklīdz ar pirkstiem to noslāpē, skaņa pazūd.
“Mēs izdomājām sarežģītu datora algoritmu, kas simulē nošu izskaņu un paildzina skanējumu. Bijām pirmie, kas ko tādu izdomāja. Produktu skaisti iesaiņojām, nosaucām par “Plus pedal”, un teju divus gadus pēc uzņēmuma dibināšanas ceram sasniegt jau divu miljonu eiro apgrozījumu,” norāda I. Krūmiņš.
Uzņēmums eksportē 99% savas produkcijas – lielākais tirgus ir ASV, tālāk nāk Eiropas valstis Vācija un Francija, daudz pērk arī Skandināvijā, Austrālijā. Proti, maksātspējīgās valstis.
Kā nekā abi kompānijas ražotie pedāļi – “Plus pedal” un nesen tautā laistais “Plasma pedal” – maksā, sākot no 300 eiro.
Industrijā skaitoties dārgais gals, taču uzņēmums par noietu sūdzēties nevar – kopš pērnā novembra, kad parādījās “Plus pedal”, pārdoti apmēram 4000 produkta vienību, kopš septembra pārdoti vēl arī apmēram 2000 “Plasma pedal” un skaits strauji turpina kāpt.
Īpaši lieli pārdošanas apjomi gaidāmi šomēnes un decembrī – Ziemassvētku dēļ. Konkurenti uzņēmumam ir pilnīgi visi pedāļu ražotāji, bet tajā pašā laikā arī neviens. Jo neko tādu neviens neražo. Taču nākas cīnīties par to klientu, kam ir brīvi līdzekļi un kas vēlas savai ģitārai piešķirt jaunu skanējumu.
Spēlītes ar augstspriegumu…
“Plus pedal” ideja pieder pašam Iļjam. “Man līdz bakalaura darba nodošanai bija palikušas piecas dienas – rakstīt negribēju, darīju visu, lai to nedarītu. Vienkārši sēdēju un sapņoju, bet tad ienāca prātā šī ideja. Sapratu, ka tas darbs jāuzraksta, par ko dabūju piecnieku…”
Pirms tam 10 gadus viņš bija profesionāls mūziķis un bieži saskāries ar dažādām problēmām, izaicinājumiem un nācies meklēt risinājumus.
“Man ir muzikālā izglītība, bet normālā līmenī ir arī tehniskā domāšana un varu mierīgi runāt ar inženieriem, kompānijas līdzdibinātājiem Mārtiņu Meļķi un Kristapu Kaļvu. Viņi ir superinženieri, kuri jau kopš divu gadu vecuma skrūvē un jauc ārā visu pēc kārtas.”
“Ceturtais ir mans labs draugs no skolas laikiem Didzis Dubovskis. Viņš pabeidzis Rīgas Ekonomikas augstskolu, strādājis nopietnā korporatīvā vidē. Kad pēc studijām Londonā atbraucu atpakaļ ar ideju, pirmais solis bija atrast inženierus, kam interesē mūzika.”
“Ar Mārtiņu un Kristapu bijām dalījuši skatuvi, taču nebija ne jausmas, ka viņi ir inženieri. Kad sapratām, ka idejai apakšā ir potenciāls bizness, pieaicināju Didzi, kurš vislabāk saprot menedžmentu, finanšu vadību.”
Otrs uzņēmuma produkts ir jau minētais “Plasma pedal”. Latviskojot tas būtu plazmas pedālis. Kā norāda Iļja, tas ir pirmais komerciālais produkts audio apstrādes industrijā, kas pielieto skaņas kropļošanu ar augstsprieguma palīdzību.
“Ir visādas interesantas augstsprieguma ierīces, piemēram, Teslas spole utt., bet tās parasti izmanto eksperimentiem vai laboratoriskiem darbiem, paraugdemonstrējumiem.”
“Mēs izdomājām, ka šīs augstsprieguma izlādes funkcijas varētu izmantot rokmūzikas skanējumā. Turklāt likās amizanta ideja paspēlēties ar augstspriegumu. Tā nu sanāca, ka atkal bijām pirmie, kas ko tādu izdomāja. Daudzi teica, ka tas ir murgs, kaut kāda rotaļlieta, bet daudzi citi bija sajūsmā. Bez bailēm ražojam!”
Abus produktus kompānija šobrīd arī mēģina patentēt ASV teritorijā, kur ir produkta lielākais tirgus. Tas gan ir laikietilpīgs process – “Plus pedal” procesā atrodas jau divus gadus.
“Abi ir pietiekami unikāli, lai jau saknē tos vajadzētu pasargāt. To darījām ar domu, ka, ja nu mūsu stiprā puse ir tikai produktu izstrāde un netiekam galā ar ražošanu, tad produkta ideju vienkārši varam kādam pārdot.”
“Bet, ja ideju aizsardzības labā neko nedarām, nevaram izdarīt arī to. Tāpēc gribam nosegt visas iespējamās puses, lai produktiem arī bez firmas un komandas būtu vērtība,” stāsta kompānijas līdzdibinātājs.
Pūļa finansēšanas burvība
Ideja par “Plus pedal” dzimusi pirms apmēram trim gadiem, pusotrs gads pagājis, līdz produkts izstrādāts, tālāk prezentēts internetā, uz kura viss kompānijas bizness faktiski arī balstās. Biznesa modelis ir kompānijas otra unikalitāte.
“Finansējumu ieguvām no dažādu veidu pūļa finansēšanas platformām. Kad laidām klajā pirmo produktu, nezinājām, vai kādam būs vēlme to pirkt. Mums bija tikai video, kurus cilvēki labi skatījās. Sākām viņiem piedāvāt iespēju iemaksāt naudu, apsolot, ka galaproduktu viņi saņems pēc pusgada.”
“Turklāt piedāvājām samaksāt par produktu mazāk, nekā tas maksātu vēlāk. Pirmajā mēnesī mūs atbalstīja ap 600 cilvēku. Aizgājām visi no pamatdarbiem, ievācāmies garāžā un sākām mācīties, kā ražot lietas.”
“Par laimi, mums daudzi palīdzēja. Sapratām, ka mūsu stiprā puse ir produkta izstrāde, prototipēšana, iepakošana, bet ražošanu uzticam “HansaMatrix”,” stāsta I. Krūmiņš.
“Izveidojās veiksmīga sadarbība arī ar vairākām citām Latvijas firmām, kas mums ražo metāla korpusus, stiprinājumus, nodrošina visu, kas saistīts ar produktu iepakošanu utt. Viņi iesaistījās mūsu biznesā, kaut sākumā mums nebija nekādu pierādāmu ciparu, vienkārši gājām un stāstījām, ko darām un ko gribam.”
“Plus pedal” ieviesām ražošanā praktiski bez kļūdām. Vienīgi sākām izsūtīt produktus pirmajiem klientiem vien pēc deviņiem mēnešiem,” norāda Iļja. Pēc tam jau sekojis darbs pie “Plasma pedal” – martā kompānija uzsāka produkta pūļa finansēšanu vietnē “Indiegogo”.”
“Vienā dienā uzņēmums savāca 100 000 dolāru, bet līdz kampaņas beigām apmēram 300 000 dolāru. Lielākoties produkti nopērkami internetā, taču “Gamechanger Audio” jau izveidojusies arī sadarbība ar veikalu tīkliem visā pasaulē. Labas attiecības ir ar kādiem 50 – 60 veikaliem.”
Iļja gan saprot, ka agri vai vēlu veikalu tīklam jāaug, jo, tā kā pedāļi ir fiziska prece, īstā vieta tai būtu veikalu plauktos, kur pircēji to varētu izmēģināt.
“Pūļa finansēšana ir jaunais biznesa, tirdzniecības modelis. Nevis es sākumā iegūstu kapitālu, prototipēju, saražoju, taisu mārketingu un tikai tad cilvēki iet uz veikaliem, pērk preci un es atgūstu naudu, bet viss ir otrādi – ir koncepts un mārketings, kas palīdz cilvēkiem noticēt idejai, iemaksāt naudu, ar kuru notiek prototipēšana un ražošana.”
“Tas ir ļoti labi, jo nav jāiet pie lielajiem onkuļiem pēc pusmiljona investīcijām. Internets palīdz apiet šo sistēmu,” norāda Iļja.
Vēlamās skaņas meklējumos – ar žileti
Bet kāpēc vispār vajag ģitāras pedāļus? Iļja stāsta, ka ilgu laiku ražotāji tiecās veidot ģitāras, kas skanēja ļoti tīri, līdzīgi kā akustiskās ģitāras, tikai skaļāk.
Piecdesmitajos gados jaunieši esot sapratuši, ka tas ir garlaicīgi un dažādu nejaušību rezultātā atklāja – ja ģitāra čerkst un ap šo skaņu veido dziesmas, tad sanāk pavisam cits mūzikas stils. Tā radās rokenrols.
“Sākumā mūziķi roka ģitāras skaņu ieguva, fiziski bojājot pastiprinātājus. Piemēram, Links Vrejs, lai skaņa būtu čerkstoša, ar žileti graizīja skaļruņus. Daudzi atrada vēl citus veidus, kā panākt vēlamo skaņu. Tad ražotāji pateica: “Beidziet bojāt savus instrumentus! Mēs jums uztaisīsim kastītes, kas vienkārši sabojā skaņu.”
Pirmie cilvēki, kas izmantoja t. s. “fūžus”, distorcijas, bija Kīts Ričards, Džimijs Hendriks, Džefs Beks, Ēriks Kleptons, Džimijs Peidžs. Pagājuši 45 gadi, mūzika gājusi uz priekšu, bet tehnoloģijas, mūsuprāt, vēl palikušas 70. gados.
Industrija ir pilna ar trakajiem, kas to vien dara kā interesējas par aparatūru. Pirms pāris dienām man uzrakstīja slavenās rokgrupas “Nine Inch Nails” ģitārists. Citreiz paši uzbāžamies mūziķiem, citreiz par mums uzzina caur paziņām.
Daudz laika pavadīts ASV, daudz runāts ar ražotājiem. Beigās tu sēdi ierakstu studijā Losandželosā, kur tev blakus ir cilvēks, kas varbūt nepazīst lielās rokzvaigznes, bet noteikti zina pāris cilvēkus, kas tās pazīst.”
Interesanti, ka kompānija šobrīd kādam slavenam ģitāristam izstrādā īpaši viņam radītu jeb t. s. “signature” pedāli. Iļja gan neatklāja, kas šis ir par mūziķi.
Kas tālāk? “Šobrīd strādājam pie minētās “signature” pedāļa versijas, veidojam arī lielo studijas versiju, vienlaikus strādājam pie trīs jauniem izgudrojumiem un konstanti kaut kas mainās.
Kompānijas darbinieks Teodors nesen visus pārsteidza ar jaunu ideju, kura ir tik laba, ka gribam izstrādāt produktu. Gribam izveidot kultūru, kurā jebkurš var nākt ar idejām,” stāsta “Gamechanger Audio” līdzdibinātājs.
Nākamgad gaidāms jau trešais raunds pūļa finansēšanas kampaņā, kas acīmredzot kompānijai padodas ļoti labi. Interesanti, ka kompānijā domā ne tikai par pedāļiem un produktiem ģitārām.
Pedāļus var viegli izmantot arī dažādiem sintezatoriem, bungu mašīnām, digitālām skaņām, saksofoniem utt. “Nedomāju, ka paliksim tikai pie pedāļiem. Mums ir daudz ideju.”
Pārkāpuma būtība
Sēkla
“Gamechanger Audio” dibināts 2016. gada 20. decembrī. Idejai par “Plus pedal” ir trīs gadi.
Lai iegūtu finansējumu produkta izstrādei, izmantotas pūļa finansēšanas platformas.
Dīgšana
Pirmā produkta “Plus pedal” pūļa finansēšanas kampaņā iegūti apmēram 100 000 dolāru, “Plasma pedal” kampaņā – 300 000 dolāru.
50 000 eiro kredītu piešķīris “Imprimatur Capital” riska kapitāla fonds, 15 000 eiro iegūts programmā “Atspēriens”, kompānija oktobrī uzvarēja arī “Creative Business Cup” nacionālajā atlasē.
Augot darbinieku skaitam, uzņēmums no mazas garāžas Ķīpsalā pārvācies uz blakus esošām apjomīgām telpām.
Augļi
Kompānijā strādā 14 darbinieki.
Prognozētais 2018. gada apgrozījums: 1,5 – 2 miljoni. 2017. gada apgrozījums – 240 tūkstoši eiro un 40 tūkstoši peļņa.
Šobrīd pārdoti apmēram 4000 “Plus pedal” un 2000 “Plasma pedal”.
Kompānijas produkciju izmanto vairāki pasaulslaveni mūziķi, piemēram, Rodžersa Vatersa ģitārists Džonatans Vilsons, arī Džons Karins, kas spēlējis pie Rodžersa Vatersa, Deivida Gilmora un “Pink Floyd”, grupa “Mono”, džeza leģenda Kurts Rozenvinkels, “Rolling Stones” un Stinga ģitārists Derils Džounss u. c.
Šobrīd kompānija strādā pie vēl vairākiem jauniem produktiem.
Vērtējums:
“Creative Business Cup” projekta vadītāja Līva Stūrmane: “”Gamechanger Audio” pārsteidz ar sava uzņēmuma stāstu, harismu un ticību savam produktam. Uzņēmums nepārprotami ļoti veiksmīgi strādā radošo industriju jomā un spēj radīt inovatīvus produktus, kam ir milzīgs biznesa potenciāls.”
Jau tas fakts vien, ka uzņēmums varējis gūt tādu apgrozījumu tik īsā laika periodā, ir spēcīgs signāls par viņu spējām ne tikai Latvijas, bet arī visas pasaules kontekstā. Turklāt viņi neplāno apstāties pie šiem diviem produktiem un jau šobrīd sākuši strādāt pie nākamajām mūzikas ierīcēm.
Viņus novērtējušas daudzas mūzikas zvaigznes, kas pierāda, ka arī jauns un inovatīvs uzņēmums no Latvijas var iegūt pasaules uzmanību, sekojot savai sirdslietai un vienlaikus arī pieejot biznesam ar lielu atbildību.
“Uz citu jaunuzņēmumu fona tas ir spēcīgs rādītājs, jo ir virkne uzņēmumu, kas uz to iet gadiem. Kompānijai paredzam lielisku nākotni un novēlam neapstāties pie sasniegtā, turpinot nest Latvijas vārdu pasaulē.”