Ingūna Gulbe
Ingūna Gulbe
Foto – Timurs Subhankulovs

– Bet zemnieki arī uzsver – piena pārstrāde ir sadrumstalota un daļa no kombinātiem strādā ar 30 – 40% jaudu. Tādējādi, piegādājot lētāko izejvielu Eiropā, pārstrādātāji nevar saražot konkurētspējīgu produkciju… 15


– Jā, tā ir lielākā problēma – sadrumstalota pārstrāde. Jauni tirgi ir jāmeklē, bet tas ir dārgs pasākums. Un pastāvīgās izmaksas pārstrādātājiem nesamazinās. Mums viņu ir samērā daudz, Krievijas tirgus ir ciet, un lai paši neaizietu pa burbuli, viņi cenšas to kompensēt. Nedomāju, ka viņi ļoti nopelna, bet viņi to kompensē uz zemnieku rēķina. Jo jaunie tirgi pārstrādātājiem ir jānopelna. Zemniekiem neko labu nedos, ja pārstrāde bankrotēs. Tas nevienam nav izdevīgi, tāpēc būtu jāmeklē risinājumi. Es ļoti ceru, ka piena pārstrādes uzņēmumiem izdosies.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Arī piensaimnieki ir dažādi, un nevar teikt, ka visi ir slikti. Piemēram, Straupes kooperatīva klienti nesūdzas, jo saņem atbilstošu cenu. Tādam jābūt kooperatīvam. Straupes kooperatīvs ir kooperācijas paraugs, jo tās būtība ir peļņa biedriem, nevis kooperatīvam vai administrācijai. Tāpat nav slikta situācija “Preiļu sieram”. Zaudējumi ir “Latvijas pienam”, arī “Food Union” vairāku gadu garumā strādā ar zaudējumiem, un tieši Krievijas sankcijas ir viens no zaudējumu iemesliem. Ar to gribu teikt, ka uzņēmumi ir dažādi un viņu veiksme vai neveiksme ir ļoti atkarīga no cilvēkiem, kas ir viņu vadībā. Biznesā jābūt stratēģiskam redzējumam. Cilvēciskais faktors uzņēmuma vadībā daudz nozīmē.

– Kuri ir tie jaunie, perspektīvie tirgi, kurp pašmāju ražotājiem virzīties?

CITI ŠOBRĪD LASA

– Ķīnas tirgus ir pārāk optimistiski novērtēts. Mums ir jāiet turp – tas ir labi un pareizi, bet nevajag iedomāties, ka Ķīna atrisinās visas problēmas.

Bet ražotāji meklē jaunus tirgus – pagājušajā gadā rasti tādi jauni tirgi kā Ķīna, Ēģipte, Japāna, Turcija, Gruzija, Serbija, Tunisija, un lielākā izaugsme pērn pret 2014. gadu bija Grieķijas, Malaizijas, Marokas, Zviedrijas un Saūda Arābijas tirgos. Visi tirgi ir iespējami, un es neuzdrošinātos pateikt – tagad vedīsim tur. Jo kādam varbūt ir privātas un cilvēciskas iestrādes, kas citiem vispār neaizies. Vienīgais, kas ir skaidrs – jāmēģina.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.