“Pindstrup Latvia” pieredze: Mēs esam kūdras substrātu “Mercedes” vai “BMW” 0
SIA “Pindstrup Latvia” ir Dānijas uzņēmuma “Pindstrup Mosebrug” akciju sabiedrības meitas uzņēmums Latvijā. Dibināts 1998. gadā, tas darbojas ar kūdras ieguvi un augstas kvalitātes substrātu ražošanu. Šos substrātus uzņēmums eksportē uz 80 valstīm visā pasaulē. Uzņēmums ir neapšaubāms līderis savā nozarē pēc apgrozījuma un pievienotās vērtības radīšanas Latvijā.
Finanšu gadā, kas noslēdzās 2024. gada 30. septembrī, uzņēmuma apgrozījums bija 87 miljoni eiro, 99,9% no tā tika eksportēts, veicinot kopējo Latvijas eksportu un jaunas naudas ieplūdi Latvijas ekonomikā.
Gada laikā tiek saražots 1,6 miljoni kubikmetru substrāta jeb 13 500 jūras konteineri. Pārrēķinot šo apjomu uz vienu darba dienu, sanāk, ka uzņēmuma rūpnīcā Baložos ik dienu iebrauc un izbrauc 45 smagās kravas mašīnas ar piekabi vai jūras konteineru.
Baložos ražotais substrāts tiek izmantots dārzeņu, gurķu, tomātu, paprikas, salātu, garšaugu, ogu, krummelleņu, aveņu, koku stādu un citu skaistuma augu audzēšanai. Lielākais vairums SIA “Pindstrup Latvia” klienti ir profesionāli audzētāji, kuru kvalitātes prasības ir ļoti augstas.
2016. gadā SIA “Pindstrup Latvia” arī ar Eiropas Savienības fondu palīdzību atklāja modernu kokšķiedras rūpnīcu. Šī kokšķiedras rūpnīca ļauj uzņēmumam būt mazāk atkarīgam no laikapstākļiem un kūdras ieguves apjomu svārstībām, kā arī ļauj izmantot materiālu, kas ir ātrāk atjaunīgs.
Pagājušajā gadā SIA “Pindstrup Latvia” vidēji nodarbināja 431 darbinieku. Galvenokārt šie darbinieki tiek nodarbināti reģionos, kur alternatīvas darba iespējas ir ļoti limitētas. Tādējādi kaut nedaudz, bet tomēr mazinot lauku reģionu izmiršanu. Arī atalgojums un darba apstākļi uzņēmumā ir virs videjā līmeņa valstī.
“Pindstrup Latvia” eksporta produkts
“Mēs ražojam substrātus profesionāliem audzētājiem, tiem, kas pēc tam ražo tālāk dažādus puķus stādus, tāpat arī dārzeņus, salātus, gurķus, tomātus, papriku un tādā garā,” stāsta Edijs Ločmelis, SIA “Pindstrup Latvia” finanšu un administratīvais direktors.
“Klienti mums ir pa visu pasauli, 60–70 valstīs. Lielākie mūsu tirgi ir Ķīna, ASV – divi pretēji kontinenti,” turpina viņš.
“Principā viss sākās ar to, ka Latvijā ir vēl arvien pieejama samērā daudz kūdra, kas ir tas pamats, uz kā viss šis uzņēmums ir būvēts. Bet, laikam ejot, mēs esam sapratuši, ka, pirmkārt, laikapstākļu dēļ kūdras ieguve notiek tikai vasarā labos laikapstākļos, kad spīd saule.
Tad, lai mēs kaut kā manedžētu riskus, mēs izdomājām, ka vajadzētu jaukt klāt arī to, ko mēs varam iegūt arī sliktos laikapstākļos, piemēram, kokšķiedru.
Kokšķiedru mēs iegūstam no šķeldas. To izlaižot cauri diskiem, sanāk šķiedra, kuru mēs pēc tam varam sajaukt kopā ar kūdru un, principā nezaudējot savas labās īpašības, arī audzēt šajos substrātos arī tos pašus augus,” stāsta Ločmelis.
“Pindstrup Latvia” darbība
“Droši vien sākumā jāsaka, ka mūsu mātes kompānija iemācīja mums strādā, bet tas jau bija sen atpakaļ un tagad, es domāju, pēdējos gados par to jau vairs nav jautājumu. Mēs šeit ražojam tiešām augstas kvalitātes,ja salīdzina, tad mēs esam substrātu “Mercedes” vai “BMW”, līdz ar to arī tā pievienotā vērtība un attiecīga cena, pa kuru mēs pārdodam, ir augstāka nekā konkurentiem.
“Bet, protams, tas nav iespējams bez mūsu cilvēkiem, sākot jau ar purviem, kur mēs iegūstam kūdru, kur mēs esam patiešām ļoti atkarīgi no cilvēku roku darba. Gabala kūdras ieguvē tiešām ir ļoti liels manuāls darbs. Turpinot šeit ar rūpnīcu, kur mūsu darbinieki ir tiešām kvalificēti un strādā jau ilgi un noslēdzot ar mūsu loģistiku, kas, es teiktu, ir paši labākie un pieredzējušākie loģisti vispār Latvijā,”
“Mēs esam, es teiktu, pēc apjoma lielākie eksportētāji ārpus Latvijas un mēs katru gadu nosūtam 1,6 miljonus kubikmetru, kas mašīnās rēķinot ir kaut kādi 15 tūkstoši – dienā 50 mašīnas vai konteinerus mēs nosūtām, līdz ar to loģistu darbs ir ļoti skrupolozs, kur ir nepieciešama augsta precizitāte. Mēs nodrošinām klientiem servisu, ka mēs viņiem pievedam pie durvīm, viņiem nav pašiem par to jārūpējās.
“Labākie sadarbības partneri mums ir kūdras piegādātāji, jo mēs visu paši nespējam saražot. Tad, protams, mums izcili sadarības partneri, kas ir auguši kopā ar mums, ir mūsu transporta kompānijas, kas piegādā visu šo apjomu no purviem, kas ir pa visu Latviju, uz šo rūpnīcu. Un tālāk jau piegādātāji, kas mums piegādā paletes. Es teiktu, ka bez sadarbības partneriem tas nebūtu iespējams.
Uzņēmuma nākotnes plāni
“Nākotnes plāni mums ir turpināt izaugsmi. Sakarā ar kovidu un pasaules ekonomisko bremzēšanos, mūsu pēdējo gadu izaugsme nav bijusi strauja.
Bet mēs tikko pagājušajā nedēļā nodevām ekspluatācijā piebūvi, kurā mēs uzstādām vēl vienu Big-Bag fasēšanas līniju, tad mūsu as apjoms par kādiem 20-30% pieaugs. Jo principā mūsu kapacitāte šeit ir pilnībā izsmelta. Mēs nevaram vairāk saražot, kaut mūsu pārdevēji ir gatavi pārdot,”
Eksporta veiksmas atslēga
“Eksporta veiksmes atslēga ir mūsu superkvalitāte. Klients, jau nopērkot vienu vai otru maisu, nevar noteikti, kas tur ir iekšā. Viņš paļaujas uz to, ka tur iekšā būs substrāts, kurā izaugs viņam vajadzīgais stāds, vajadzīgajā augstumā, vajadzīgajā ātrumā. Principā mēs pārdodam uzticēšanos, un tad, kad klients nopērk, viņš vienmēr zina, ka viņam izaugs visas līdzeni un pareizējā laikā.
Raidījumu cikls tiek finansēts no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai” un Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā”.