Pillar – pilna cikla nekustamā īpašuma attīstītājs 0
“Pillar” šobrīd spēj nodrošināt pilnu nekustamā īpašuma attīstības ciklu – no idejas ģenerēšanas, biznesa plāna izstrādes, finansējuma piesaistes līdz projekta izstrādei, būvniecības cikla vadīšanai, apsaimniekošanai, nomnieku piesaistei un īpašuma pārvaldīšanai un pārdošanai. Par nekustamo īpašumu kompāniju “Pillar” un to projektu nākotni intervijā stāsta “Pillar Management” izpilddirektors Edgars Miļūns.
Iespēja būt vienā grupā ļauj nodrošināt augstu kvalitāti visa procesa laikā. Šobrīd kompānija ir līgumu pārrunās par vairāku lielu objektu būvniecību, kuros pasūtītājs un finansētājs nav “ABLV Bank”, bet citi Latvijā strādājoši uzņēmumi.
Kāda ir “Pillar” uzņēmumu grupas šodienas situācija?
“Pillar” šogad apritēja 10 gadi. Sākotnēji tā darbības mērķis bija nodarboties ar problemātisko aktīvu pārvaldīšanu un realizāciju. Galvenais pasūtītājs vairumam mūsu projektu bija “ABLV Bank” un arī citi saistīti uzņēmumi. Laikam ejot, tapa skaidrs, ka bankai ir vēlme atrasties vienā ēkā un veidot savu centrālo biroju. Šīm vajadzībām savulaik tika iegādāta daļa no “New Hanza” teritorijas. Jau pirms vairākiem gadiem tika pieņemts lēmums, ka tad, kad problemātisko aktīvu jautājums vairs nebūs tik aktuāls, “Pillar” transformēsies par pilna cikla nekustamo īpašumu attīstītāju. Faktiski tagad tas ir noticis.
Grupas ietvaros darbojas “Pillar Management”, kas nodrošina vadības un administratīvos pakalpojumus visiem grupas uzņēmumiem. “Pillar Contractor” ir ģenerāluzņēmējs un būvniecības procesu vadītājs. Arhitektūras un projektēšanas vadīšanas jomā darbojas “Pillar Architekten”, savukārt “Pillar Re Services” sniedz īpašumu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas pakalpojumus.
Visos uzņēmumos ir mērķis panākt īpaši kvalitatīvu rezultātu. Mūsu komanda ir veiktspējīga un zinoša. Pierādījums tam ir fakts, ka vairāki pasūtītāji ārpus ABLV interesējas gan par projektēšanu, gan būvniecību un īpašumu apsaimniekošanu.
“Pillar” uzņēmumos sapulcināti vislabākie speciālisti no dažādām nozarēm, dažādiem uzņēmumiem. Šobrīd mēs mainām savu darbības fokusu, un to vēršam citos virzienos. Mēs aktīvi strādājam, lai piesaistītu ārējos investorus, kas ļautu realizēt jaunus projektus.
Kāda šobrīd ir to projektu attīstība, ko sākāt pirms “ABLV Bank” likvidācijas uzsākšanas?
Pirms “ABLV Bank” likvidācijas uzsākšanas bijām sākuši jaudīgu kursu, lai realizētu virkni projektu “New Hanza” teritorijā. Šobrīd šo projektu skaits būtiski samazinājies, tomēr daži no projektiem tiks pabeigti. Viens no tiem ir unikālais Hanzas Perona projekts, pateicoties Ernestam Bernim un viņa degsmei attiecībā uz arhitektūras kvalitāti un pilsētvides kvalitāti. Šis projekts priecēs rīdziniekus un Rīgas viesus, jo līdzīga projekta Rīgā nav.
Hanzas Perons vēsturiski bija Rīgas preču stacijas ēka, kuru šobrīd pārbūvējam par multifunkcionālu pasākumu centru, kur varēs notikt gan izstādes, gan koncerti un korporatīvie pasākumi. Ēku pēc vajadzības varēs sadalīt pat trīs daļās ar akustiskām starpsienām. Tās maksimālā ietilpība koncertiem ar sēdvietām būs 1100, bet stāvkoncertos – līdz 2100 vietām.
Tas nozīmē, ka nākamā gada laikā pasākumu organizatoru debesīs parādīsies jauna spoža zvaigzne. Šī ēka tiek rekonstruēta saskaņā ar “Sudraba Arhitektūras” biroja arhitekta Reiņa Liepiņa piedāvāto projektu. Rekonstrukcijas projekta ģenerāluzņēmēja funkcijas pildīja “Pillar Contractor”. Atkarībā no veicamajiem darbiem kompānija piesaista specializētus uzņēmumus – apakšuzņēmējus.
Kad atjaunotā ēka tiks nodota ekspluatācijā?
Darbus plānots pabeigt līdz nākamā gada aprīlim. Šobrīd vēl grūti prognozēt precīzo nodošanas datumu, jo rekonstrukcijās var gadīties pārsteigumi. Par šo objektu ir ļoti liela interese, interesenti vēlas pierakstīties uz noteiktiem datumiem. Gada pirmajā pusē nevaram solīt, bet uz gada otro pusi jau sākam pieņemt rezervācijas.
Kāda virzība ir biroju ēku kompleksam, ko “Pillar” plānoja attīstīt?
Jau bijām uzsākuši būvēt biroju ēku kompleksu, kur galvenais nomnieks būtu bijusi “ABLV Bank”. Pagaidām šis objekts ir apturēts. Šobrīd mainām tā koncepciju, pārveidojot ēku kompleksu no viena nomnieka projekta par projektu, kas varētu derēt jebkuram A klases biroju nomniekam. Nākamais darbs ir piesaistīt investorus, lai varētu turpināt būvniecību.
Papildus tam, tuvākajā laikā pabeigsim teritorijas infrastruktūras darbus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu Hanzas Perona darbību un izpildītu savas saistības pret citu zemju īpašniekiem, kam esam apņēmušies piegādāt infrastruktūras pakalpojumus.
Runājot par Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeju, šobrīd notiek tā projektēšana un darbus pie projekta plānots pabeigt šī gada beigās, nākamā gada sākumā. Vieta muzejam “New Hanza” teritorijā ir rezervēta.
Vai “Pillar” plānos ir vēl citi nekustamā īpašuma attīstības projekti?
“Pillar” sadarbībā ar “Hew Hanza Capital” startē kā attīstītājs arī citos projektos, nodrošinot nepieciešamos projektēšanas, būvniecības darbus. “New Hanza Capital” pieder virkne objektu, to skaitā daļa no bijušās rūpnīcas VEF teritorijas, loģistikas centri un galvenā “AirBaltic” biroju ēka.
Līdz ar to mūsu fokuss pēc “New Hanzas” teritorijas ir VEF teritorija Brīvības ielā, uz ko raugāmies kā uz nākotnes inovāciju, moderno tehnoloģiju un inkubatoru centru – vietu, kur radīsies un tiks realizētas jaunas interesantas idejas. Tāpat domājam par loģistikas centru attīstību Maskavas ielas rajonā. Ceram, ka pēc finansējuma piesaistes tas varētu notikt nākamā gada laikā.
Mēs vairāk fokusējamies uz Rietumeiropas investoru piesaisti, taču neignorējam tuvējos kaimiņus – igauņus, lietuviešus un skandināvus. Šobrīd notiek vairākas sarunas par dažādu projektu realizāciju, kas tuvākā pusgada laikā var vainagoties ar pozitīvu rezultātu.
“Pillar” ir aktīvs pilsētvides veidotājs. Kā šis uzstādījums tiek realizēts patlaban?
Eiropas labākā pieredze liecina, ka pašvaldība pati vai pašvaldība sadarbībā ar valsti realizē infrastruktūras projektus, izbūvē dzelzceļa līnijas, ceļus, tramvaja līnijas un pēc tam šīm teritorijām tiek piesaistīti investoru līdzekļi. Tādus risinājumus var redzēt Kopenhāgenā, ko varam uzskatīt par pilsētbūvniecības paraugu un kas ir atkopusies no dziļas recesijas 90. gadu sākumā un kļuvusi par iekārojamu dzīvesvietu.
Investoram nav jāveido infrastruktūra, lai viņš varētu attīstīt savus projektus. Pilsētai jānodrošina šis pakalpojums. Rīgas pilsētā ir nelielas pozitīvas tendences, notiek ielu un veloceliņu būvniecība, tiek plānots Skanstes tramvajs. Jebkura infrastruktūra veido labāku vidi un atrisina kādus problēmu.
Rīgas problēma ir tā, ka individuālie transporta līdzekļi ir aizblīvējuši pilsētas centru un liels izaicinājums ir atrast stāvvietas, kur novietot auto. Tāpēc – jo vairāk tramvaju līniju un stāvvietu, jo labāk. Mēs, par laimi, gan esam tik tuvu vēsturiskajam centram, ka mūsu attīstība nav atkarīga no tā – būs vai nebūs tramvajs.
“Pillar” ir Skanstes attīstības aģentūras un Nacionālā nekustamo īpašumu attīstītāju alianses biedrs un mēs vēlamies, lai Latvija un Rīga būtu konkurētspējīgas Eiropas un pasaules kontekstā. Šobrīd valstīm un pilsētām ir jākonkurē par cilvēkiem, par talantiem. Vairums mūsdienu nozīmīgo lielo projektu realizētāji Eiropas pilsētās atzīst, ka nauda seko talantiem un talanti izvēlas vietu, kur dzīvot tāpēc, ka ir kvalitatīva dzīvesvieta un labs darbs.
Rīgai ir daudz piedāvājumu, bet jāņem vērā blakus esošā konkurence. Tāpēc pašvaldībām un valdībai jādomā, kā mēs ar savu vidi kļūtu konkurētspējīgi un pievilcīgi gan saviem iedzīvotājiem, gan talantu piesaistīšanai. Mājokļu pieejamība un laba dzīves kvalitāte, nodokļu sistēma, cik viegli atgriezties aizbraucējiem – tie ir tikai daži jautājumi, kas jārisina. Liela nozīme ir arī izglītības programmām un to atbilstībai mūsdienu prasībām.
Liels izaicinājums ir darbaspēka problēma. Mēs esam iesaistījušies starptautisko pakalpojumu centru uzrunāšanā ar mērķi tos piesaistīt Rīgai. Nav tālu jāmeklē – Lietuvā šī situācija ir labi sakārtota un varam smelties kaimiņvalsts pieredzi.
Faktiski tas ir komandas darbs, kurā jāiesaistās gan pašvaldībām, gan uzņēmējiem un sabiedriskajām organizācijām, lai kopā panāktu ekonomikas attīstību un vairotu vides pievilcību.