Pierīgas maršrutu pārkārtošana – iepauzēta 0
Pirms neilga laika izskanējušo ideju Pierīgas maršrutus nodot uzņēmumam “Rīgas satiksme” (“RS”), gan Autotransporta direkcijā (ATD), gan Satiksmes ministrijā (SM) vērtē piesardzīgi. Lai gan šāds risinājums būtu iedzīvotājiem ērtāks un, iespējams, mazāk izmaksātu valstij, ņemot vērā šā brīža neskaidrību attiecībā uz “RS” pārvaldību un turpmākās attīstības politiku, jautājums par sadarbības paplašināšanu uz laiku ir apturēts.
Sadarbību šobrīd neturpina
“Noteikti neesam pret šādām Pierīgas maršrutu tīkla izmaiņām, taču svarīgi, lai kopējās izmaksas valsts budžetā, nododot maršrutu pilsētai, nebūtu lielākas kā šobrīd,” norāda ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.
“Tikšanās reizēs jau tika identificēti konkrēti maršruti, sastādīti kustības saraksti un veikti finansiālie aprēķini. Tādēļ nevarētu teikt, ka neatbalstām reģionālo maršrutu nodošanu pilsētas pārvadātājam, ja tas ir finansiāli izdevīgāk valsts budžetam un ērtāk pasažieriem. Tomēr, ņemot vērā šā brīža neskaidrību attiecībā uz uzņēmuma pārvaldību un turpmākās attīstības politiku, sadarbības paplašināšana uz nenoteiktu laiku ir apturēta.”
To pašu man pastāsta Satiksmes ministrijā, kas tāpat kā iepriekš minētā institūcija atbalsta tādu pasažieru pārvadāšanas modeli, kas ir ērtāks iedzīvotājiem un valsts budžetam izmaksā mazāk.
“Balstoties uz ATD veiktajiem aprēķiniem, atsevišķu reģionālo maršrutu nodošana apkalpošanai “RS” būtu finansiāli izdevīgāka un uzlabotu mobilitātes iespējas Pierīgas iedzīvotājiem. Turklāt tas novērstu reģionālo un pilsētas maršrutu dublēšanos un kaut nedaudz samazinātu sastrēgumu problemātiku galvaspilsētā. Tomēr, izvērtējot riskus attiecībā uz “RS” pārvaldību un darbību šobrīd un nākotnē, tuvākajā laikā jautājums par reģionālo maršrutu nodošanu Rīgas pilsētas pārvadātājam netiks izskatīts,” paskaidro SM sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Greiškalna.
Piepilsētās dzīvojošie iegūtu
Šā gada februārī Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejas sēdē pirmo reizi ideju Pierīgas maršrutus nodot “RS” pārziņā aktualizēja tā brīža pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss. Jautāti tagad, uzņēmuma Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča atbild, ka sarunas ar iesaistītajām institūcijām notiek, taču process šobrīd vēl esot tikai sākuma stadijā.
“Veicam iekšējo plānošanu, tāpat komunicējam ar ATD, taču par konkrētām lietām vēl ir pāragri runāt. Jāizvērtē gan plusi, gan mīnusi, piemēram, cik finansiāli izdevīga būtu šāda iecere. Ko iegūtu iedzīvotāji, ja reģionālie maršruti tiktu nodoti mūsu pārziņā? Galvenokārt jāuzsver vienotais tīkls, kas uzlabotu mobilitātes iespējas Pierīgā dzīvojošajiem.”
Uzdevums izvērtēt sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību ir SM un ATD pārziņā, lai nodrošinātu efektīvu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu un sagatavotu attiecīgo informatīvo ziņojumu, kuru pēcāk izskata Ministru kabinetā.
“Ja vairāk nekā 30% no maršruta kopējā garuma iziet ārpus pilsētas administratīvās teritorijas, valsts līdzfinansē tā uzturēšanu. Šobrīd šāda sadarbība ATD ir ar visām republikas nozīmes pilsētu pašvaldībām, izņemot Jūrmalu. Rīgā patlaban tādi maršruti ir desmit, piemēram, virzienā uz Jaunmārupi, Baložiem, Piņķiem un Skulti,” šā brīža situāciju apraksta Z. Plone.