Pieredzes stāsts: Biznesa ideja var “neaiziet”, bet ar franšīzi tā nevar būt 1
“Reizēm gadās arī tā, ka iecerētās biznesa idejas “neaiziet”, taču franšīzes gadījumā tā nevar būt. Ir gatava starta platforma, un, ja uzsāc šo sadarbību ar lielu pārliecību, tad viss izdodas,” tā savā pieredzē ar portālu “La.lv” dalās SIA “Narvesen Baltija” franšīzes ņēmējs Raimonds Saulītis, kurš vada lielāko Narvesen tirdzniecības vietu Vecrīgā.
Liela daļa Latvijas iedzīvotāju būtu gatavi izmēģināt savas iespējas uzņēmējdarbībā, ja tas nebūtu saistīts ar lielām investīcijām un risku. Uzsākot uzņēmējdarbību, bieži vien jaunos uzņēmējus māc šaubas – vai bizness ies no rokas? “Jau sen biju gribējis ko savu, tāpēc, izzinot Narvesen franšīzes iespējas, man nebija šaubu, ka vēlos to darīt. Jāatzīst –tas prasīja drosmi. Nu jau pagājuši teju divi gadi, kopš esmu Narvesen franšīzes ņēmējs,” papildina Raimonds.
Uz nozari jāmācās skatīties plašāk
Kā atzīst Raimonds, lielākais izaicinājums jaunajam franšīzes ņēmējam ir juridiskie jautājumi. “Ja nav bijusi pieredze ar uzņēmējdarbību, tad firmas dibināšana ir process, ko apgūt. Galvenais uz visām lietām skatīties pozitīvi, nekas nav neizdarāms. Uzsākot uzņēmējdarbību, bija ļoti jāmaina domāšana, jo bija jāreģistrē savs uzņēmums, tas jāvada, turklāt kļuvu par daļu no liela, starptautiska uzņēmuma, kas visur ir atpazīstams un prasa augstu atbildības sajūtu pret kvalitāti un uzņēmuma kopējām vērtībām. Katru dienu par to jāpiedomā. Nonākot otrā pusē, kur vairs neesi darba ņēmējs, bet gan uzņēmējs, gan daļa no liela, starptautiska uzņēmuma, ir jāmaina domāšana par tirdzniecību, jāmācās skatīties daudz plašāk,” secinājis Raimonds.
Viņu sadarbībai iedrošināja franšīzes sadarbības modelis, kur ar salīdzinoši nelieliem personīgajiem līdzekļiem var startēt uzņēmējdarbībā. Tā kā Raimonds vada “Narvesen” veikalu pašā Vecrīgas sirdī, tas viņam sniedz īpašu gandarījumu, jo šī ir Rīgas daļa, kurā citā gadījumā sava biznesa uzsākšanai būtu jārēķinās ar samēra lielām investīcijām.
“Mūsu piedāvātais franšīzes modelis ir risinājums, kā uzņēmīgiem cilvēkiem iegūt biznesa konceptu un viegli sākt savu uzņēmējdarbību bez liela starta kapitāla, jo tas neparedz lielas investīcijas no jaunā franšīzes ņēmēja. Narvesen franšīzes īpašā iezīme ir tā, ka mēs nevis piedāvājam nopirkt franšīzi, bet gan slēdzam sadarbības līgumu, nododot franšīzes ņēmēja rīcībā pilnībā aprīkotu tirdzniecības vietu, un uzticam pārstāvēt Narvesen zīmola vērtības,” skaidro “Narvesen Baltija” personālvadības direktors Andis Aleksandrovs.
Aiz muguras ir “milzis”, kas atbalsta
Par vērtīgāko Raimonds atzīst sniegto iespēju būt daļai no tik dinamiska uzņēmuma ar plašu vērienu un skatu uz nākotnes attīstību: “Apziņa, ka man aiz muguras ir tāds “milzis”, kas atbalsta, ir ļoti daudz. Sākumā “Narvesen” nodrošina gan tirdzniecības vietas izvēli, gan izveidi un aprīkošanu ar darbam nepieciešamām iekārtām, inventāru, sniedz atbalstu ar reklāmas un mārketinga aktivitātēm. Tas ir mūsdienīgs uzņēmums, kas iet ātriem soļiem uz priekšu un nepārtraukti attīstās, tāpēc arī franšīzes ņēmējam ir jābūt vienā solī uz kopīgiem mērķiem un jāspēj visus jauninājumus ieviest arī dzīvē.”
Kā stāsta Andis Aleksandrovs, “Narvesen”‘ franšīzes ņēmējiem pirmais līgums par franšīzi tiek slēgts uz trim gadiem, kuru lielākā daļa jeb aptuveni 60% pagarina arī uz nākamo periodu, bet vismaz 40% līgumu pagarinājuši pat uz trešo periodu un ilgāk,kas apliecina – liela daļa šajā biznesa modelī saredz iespējas veiksmīgai darbībai un izaugsmei. Raimonds atzīst, ka noteikti vēlas strādāt šajā sadarbības modelī ilgtermiņā, un šobrīd ir pārliecināts, ka, noslēdzoties pirmajam trīs gadu līgumam, iespēju vadīt Narvesen franšīzi pagarinās uz atkārtotu trīs gadu termiņu.
Kopīgi stiprinām tirgus līdera pozīcijas
“Ja salīdzinu “Narvesen” ar apkārtējo tirgu, strādājot šajā vidē un skatoties uz mazumtirdzniecību no uzņēmēja puses, es tiešām jūtu, ka katru mēnesi tiek domāts, kā nostiprināt tirgus līdera pozīciju. Pilnveidošanās, attīstība, investīcijas – par to franšīzes devējs domā un dara nepārtraukti, un tas ir ļoti liels ieguvums. Tā ir ļoti ciešā sadarbība – teorētiski mēs esam sadarbības partneri, taču mums ir kopīgi mērķi, līdz ar to jūtos kā “savējais” – viens no komandas. Ir tā piederības sajūta,” norāda Raimonds.
Arī sadarbības modelis ar citiem “Narvesen” franšīzes ņēmējiem ir interesants, stāsta Raimonds: “No vienas puses, esam konkurenti, taču no otras – regulāri komunicējam, visi esam līdzīgi domājoši un, ņemot vērā, ka visi ejam uz kopīgu mērķi, tad labprāt aprunājamies, sniedzam viens otram labus padomus, dalāmies pieredzē. Tas ir tāds ļoti interesants modelis – konkurents un draugs, viss vienā. Manuprāt, tas ir mūsdienīgs un gudrs bizness.”
Lai arī uzņēmējdarbība, šajā gadījumā franšīzes vadīšana, nav viegls process, Raimonds atzīst, ka savā izvēlē nebūtu neko mainījis, ja viņam šis lēmums būtu jāpieņem vēlreiz. Kā “‘Narvesen” franšīzes vadītājam, viņam ir jāpilda vairākas funkcijas – jāvada uzņēmums, jāstrādā maiņas pie kases, jāizvieto prece un arī jāveic administratīvie darbi, turklāt jābūt gatavam uz darbu ierasties arī divpadsmitos naktī, ja būs tāda vajadzība. “Tā veiksmes atslēga ir tajā, ka man ļoti patīk tas, ko es daru, un man ir lieliska komanda. Lai gan šķiet, ka jau tūlīt būs pagājuši divi gadi, tik un tā katra diena ir citādāka. Nevienu mirkli nenožēloju, ka mainīju savu ikdienu un spēru šo soli uzņēmējdarbībā,” atzīst Raimonds, topošos franšīzes ņēmējus iedrošinot riskēt un darīt, jo tiem, kas dara, tiem arī izdodas!