Piektdien sagaidāms jauns degvielas cenu lēciens 0
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Autobraucēji jau ir ievērojuši, ka pagājušajā nedēļā degvielas uzpildes stacijās (DUS) tradicionāli lētākā dīzeļdegviela pēkšņi izlīdzinājās ar 95. markas benzīnu un tagad jau ir kļuvusi dārgāka. Izskatās, ka dīzeļdegvielas gadījumā iestājies jauno cenu pakāpenisks “pieradināšanas” process, jo piektdien, 1. aprīlī, stājas spēkā likumdošanas norma par obligātās biokomponentes īpatsvara palielināšanu tirdzniecībā esošajai degvielai, kas jau tā dārgo dīzeli pēc dažādu ekspertu vērtējumiem galapatērētājiem var sadārdzināt vēl par 10 līdz 14 eirocentiem.
Piemēram, vakar vidējā 95. markas benzīna cena Latvijas vadošajos DUS bija 1,82 eiro litrā, bet dīzeļdegviela maksāja 1,85 eiro. Mēneša laikā dīzelis kļuvis dārgāks par 38 centiem, savukārt benzīns – par 22 centiem.
Opozīcija: valdība maldina sabiedrību!
“Valdība šobrīd maldina sabiedrību, stāstot, ka viņi kaut ko dara, lai ierobežotu degvielas cenu mākslīgu paaugstināšanos, taču 1. aprīlis ir klāt un redzam, ka patiesībā viņi nedara neko. Mūsu sagatavotie grozījumi likumdošanā, lai valsts savu iespēju robežās mazinātu cenu pieauguma spiedienu, deputātiem ir uz galda, rīt par tiem būs kārtējais balsojums. Pagājušajā ceturtdienā par to deputāti nebija gatavi balsot, bet rīt šo projektu izskatīs noteikti,” sarunā ar “Latvijas Avīzi” izteicās opozīcijas pārstāvis Saeimā, ZZS frakcijas deputāts Viktors Valainis.
Rīt būs jau otrais opozīcijas deputātu mēģinājums Saeimā iesniegt likuma grozījumus par izmaiņām regulējumā saistībā ar bioetanola vai biodegvielas piejaukuma īpatsvaru degvielai, atliekot jauno normu ieviešanu līdz gada beigām un tādā veidā mazinot gala cenas pieaugumu, pēc opozīcijas deputātu veiktajiem aprēķiniem, 10–12 eirocentu apmērā.
Kā informē paši degvielas mazumtirgotāji, cenas pircējiem DUS veidojas šādās proporcijās: 55% valsts nodokļi, 39% degvielas cena un loģistika, 6% – tirgotāja uzcenojums.
Saeimas opozīcijas deputāti uzskata, ka viņu sagatavotie priekšlikumi šajā dārdzības laikā ir visas sabiedrības interesēs, turklāt tie esot arī fiskāli neitrāli valsts budžetam, jo, strauji pieaugot degvielas cenai, iepriekš neprognozēti pieaug arī PVN ieņēmumi.
Saeimas pozīcija: plakani un brutāli priekšlikumi!
Vakar Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas darba kārtībā bija iekļauts arī jautājums par iespējamām izmaiņām regulējumā saistībā ar bioetanola vai biodegvielas piejaukumu degvielai.
Par runāto un lemto “Latvijas Avīze” izvaicāja komisijas priekšsēdētāju Krišjāni Feldmanu (JKP). “Komisijas sēdē devām uzdevumu valdībai orientējoši nedēļas laikā nākt klajā ar risinājumu, lai nepieļautu cenu mākslīgu tālāko sadārdzināšanos. Nav izslēgts, ka no 1. aprīļa degvielas cenu pieaugums iespējams pat 14 centu robežās biomasas piedevu dēļ.
Jāņem vērā, ka šobrīd par šo problēmu ir liela viedokļu dažādība. Vieni uzskata, ka, atliekot šo normu, cena varot paaugstināties pat vēl vairāk, jo komersantiem būs jālauž noslēgtie līgumi un sekos soda sankcijas par neizpildi. Citi uzskata, ka atliekot tāpat nekas nemainīsies, jo šī degviela jau esot uzpildes stacijās un tāpat tirgos to, kas jau ir ievests. Ir arī pamatotas bažas, ka sekos ES sodi par Zaļā kursa mērķu nesasniegšanu noteiktajos termiņos, kas var sasniegt līdz pat astoņiem miljoniem eiro par katru atsevišķu pārkāpumu. Paliek jautājums – kāda būtu labākā pasākumu kombinācija, ņemot vērā visus šos aspektus. Taču tas ir valdības, nevis deputātu uzdevums. Mēs veicam valdības darba parlamentāro uzraudzību, un man šķiet, ka valdība šīs problēmas risināšanu veic pārāk lēni,” skaidroja Krišjānis Feldmans.
Savukārt opozīcijas deputātu aktivitātes šīs problēmas risināšanā viņš vērtēja šādi: “Opozīcijas uzdevums, protams, ir sev pievērst uzmanību. Arī ar, ja tā varētu teikt, plakaniem un brutāliem risinājumiem – visu atcelt, visiem visu dot u. tml. Šobrīd vajadzīgie risinājumi ir komplicētāki par kaut kā atcelšanu vai panta izmainīšanu kaut kādā likumā. Ja rīt Saeimas sēdē viņu gatavotie grozījumi atkal būs iesniegti, tos atkal noraidīs – populistiskus priekšlikumus bez nopietna izvērtējuma atbalstīt nevar,” rezumēja Krišjānis Feldmans.
DUS: svarīga prognozējamība un pārredzamība
Ko par šo visu domā paši degvielas tirgotāji, “Latvijas Avīze” vaicāja akciju sabiedrības “Viada Baltija” (ar 100 DUS “Viada” ir Latvijā lielākā mazumtirgotāju ķēde) valdes priekšsēdētājam Arunam Satkus:
“Degvielas biznesā svarīga ir prognozējamība un paredzamība. “Viada Baltija” ir gatava prasībām par obligāto biopiedevu normu dīzeļdegvielai, kas stājas spēkā no 1. aprīļa.
Manuprāt, kurss uz zaļākas degvielas ieviešanu tirgū ir ļoti pareizs. Domājot par pārāk strauja cenu pieauguma kompensējošiem mehānismiem, ir vērts strādāt ar pievienotās vērtības vai akcīzes nodokli, taču prasībām par biopiedevām būtu jāpaliek nemainīgām.
Pirmkārt, tādēļ, ka degvielas tirgotāji savlaicīgi gatavojās 1. aprīlim un jau ir iepirkuši attiecīgos produktus. Otrkārt, biopiedevas ir vietējās izcelsmes produkts un pēdējā brīža izmaiņas normatīvajos aktos nelabvēlīgi iespaidotu arī mūsu reģiona (Latvijas, Lietuvas u. c. valstu) lauksaimniekus. Treškārt, kurss uz zaļāku degvielu ir visracionālākais veids, kā mazināt atkarību no fosilajiem enerģijas avotiem un Krievijas energoresursiem.”