Pieci padomi, kā būt veselīgā darba un privātās dzīves līdzsvarā 8
Mums visiem ir jāstrādā un jārūpējas par savu finansiālo labklājību, tomēr ir ļoti būtiski neaizmirst arī par sevi. To gan ir vieglāk pateikt nekā izdarīt, jo nereti ir ļoti viegli ieslīgt darbos, kas bieži vien saplūst arī ar laiku pēc darba.
Portāls “Metro” ir publicējis piecus punktus, kas palīdzēs sabalansēt darba lietas un privāto dzīvi.
Ir ļoti svarīgi censties novilkt robežu, lai spētu saglabāt darba un privātās dzīves līdzsvaru. Mančestras universitātes profesors, psihologs Kerijs Kūpers ir nosaucis piecus soļus, lai uzturētu balansu starp darbu un brīvo laiku.
1. Ir jānosaka prioritātes uzdevumiem, lai svarīgākos varētu paveikt līdz darba laika beigām. Pētījumi liecina, ka cilvēki, kas pastāvīgi strādā garas darba stundas, saslimst vai nu ar fiziskām vai garīgām saslimšanām. Sakārtojot veicamos darbus prioritārā secībā, būs vieglāk izdarīt nozīmīgākos uzdevumus un plānot tos turpmāk.
Strādājot pārāk daudz darba stundas, jūs esat mazāk produktīvs- tiek pieļauts vairāk kļūdu, apsīkst radošums. Tāpēc īpaši lietderīgi ir noteikt prioritātes, lai būtiskākais tiktu paveikts līdz darba laika beigām.
2. Ierobežo laiku, kad ielūkojies viedtālrunī. Viedtālrunis ir viens no galvenajiem faktoriem, kas traucē cilvēkiem līdzsvarot darbu un privāto dzīvi. Psihologs Kerijs Kūpers iesaka neielūkoties viedtālrunī un nepārskatīt e-pastus un citas darba lietas naktī, brīvdienās un atvaļinājumā. Lai arī mūsdienu ikdiena ir grūti iedomājama bez mobilā tālruņa, profesors mudina brīvajā laikā to izmantot retāk.
“Tik daudzi cilvēki mājās naktīs strādā ar telefoniem un klēpjdatoriem. Tas nav veselīgi. Jūs vēlaties veselīgu līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi? Jūs vēlaties patiešām ieklausīties savos bērnos vai ieguldīt laiku attiecībās vai draudzībā? Jūs to nevarat izdarīt, ja nepārtraukti lietojat tālruni.”
Eksperts piebilst, ka viedtālruņa lietošana gultā ir kaitīga arī veselībai kopumā, jo esot “pārliecinoši pierādījumi”, ka skatīšanās telefonā stundu pirms gulētiešanas var pilnībā izjaukt miega režīmu. Tas, savukārt, ietekmē kopējo veselības stāvokli.
3. Socializējies. Nē, tas nepavisam nenozīmē sākt vēl aktīvāk izmantot “Instagram” vai “Tik tok”. Kerijs Kūpers iesaka ārpus darba laika sazināties ar savā dzīvē nozīmīgā cilvēkiem- tuvi draugi, radinieki. Uzsvars tiek likts uz kvalitatīvu laiku kopā ar saviem mīļajiem. Aptaujas liecina, ka cilvēkus laimīgus dara attiecības ar citiem cilvēkiem.
Ieteicams savu laiku organizēt tā, lai vismaz vienu reizi nedēļā būt iespēja iziet ārpus mājas un pavadīt laiku kopā ar draugu, radinieku vai partneri.
4.Nodibini labas attiecības ar savu priekšniecību. Ir svarīgi uzturēt pozitīvas attiecības ar savu vadītāju, jo dažādu problēmu gadījumā, būs daudz lielākas iespējas tās risināt labvēlīgi arī sev. Neparedzēti notikumu, pēkšņa brīvdiena utt.
“Ieguldījums attiecībās ar tiešo vadītāju vai priekšnieku ir vērtīgs arī darba un privātās dzīves līdzsvaram. Jo labāk viņš jūs pazīst un jo labāk veidojas labas attiecības, jo elastīgāks viņš varētu būt attiecībā uz jūsu darba slodzi. Labākas attiecības ļaus jums labāk līdzsvarot darbu,” stāsta psihologs.
5. Esi laipns! Viss atkarīgs no tā, kā mēs izturamies pret citiem cilvēkiem. Esiet laipns pret cilvēkiem ar, ko kopā jāstrādā, jo tieši viņu atbalsts kādreiz var būt tik nepieciešams. Vienkārši esiet laipni.
“Laipnība radīs pozitīvas ilgtspējīgas attiecības ar visiem jūsu dzīves dalībniekiem. Un tas, savukārt, palīdzēs jums iegūt tik vērtīgo līdzsvaru dzīvē,” uzsver profesors.
Ja kāda iemesla dēļ saprotat, ka iepriekš minētos punktus nav iespējams izpildīt un novilkt robežu starp profesionālo un personīgo dzīvi varbūt ir pienācis laiks meklēt profesionālās izaugsmes iespējas citur. Laika gaitā uzņēmuma kultūra un vide var mainīties, jo mainās darbinieki, ienāk jauni vadītāji. Iespējams, sākotnēji uzņēmumā juties labi, bet ar laiku tas var mainīties.