Pieci noderīgi padomi, dodoties ceļojumā ar bērniem 0
Lidojumu aizkavēšanās, atcelšana un cita veida aviosatiksmes apgrūtinājumi pēdējā laikā kļuvuši par izplatītu parādību. “Eurocontrol” statistikas dati liecina, ka 2017. gadā 44% lidojumu Eiropā kavējās. Lidojuma aizkavēšanās laikā, esot vienatnē vai divatā, aizpildīt laiku ir vienkārši, taču, ceļojot kopā ar bērniem, tas var kļūt par nopietnu izaicinājumu. “Skycop” eksperti apkopojuši piecus ieteikumus, kas būs noderīgi, ceļojot ar ģimeni.
1. Ceļojumam nepieciešamie dokumenti
Ceļojot Eiropas Savienības valstīs kopā ar bērniem, par oficiālu personu apliecinošu dokumentu netiks uzskatīta bērna dzimšanas apliecība. Bērna dzimšanas apliecība nepieciešama, tikai dodoties ceļojumā ārpus Šengenas zonas vai gadījumā, ja bērna uzvārds nesakrīt ar abu vecāku uzvārdu. Tāpat kā pieaugušajam, arī bērnam ir nepieciešama pase vai derīga ID karte.
2. Lidmašīnas bagāža
Vecākiem visbiežāk izaicinājumu sagādā bērnu nodarbināšana lidojuma laikā. Vecākiem ieteicams saldumus un rotaļlietas paņemt līdzi no mājām – bērna iecienītākie gardumi, mīļākās rotaļlietas, krāsojamās grāmatas un rakstāmpiederumi, kā arī kāda spēle telefonā vai planšetdatorā noteikti noderēs, lai lidojums noritētu mierīgi. Tādas rotaļlietas kā plastmasas rotaļu pistoles vai plastmasas zobenus un citus līdzīgus priekšmetus gan labāk atstāt mājās, lai nerastos nesaskaņas ar lidostas darbiniekiem.
Ierobežojumi ir arī pārvadājamajai pārtikai – šķidrumus lidmašīnā drīkst transportēt tikai atsevišķos trauciņos, kuru ietilpība nepārsniedz 100 ml. Savukārt zīdaiņa barošanai paredzēto pienu rokas bagāžā var pārvadāt bez ierobežojumiem. Gadījumā, ja vecākiem nepieciešams ņemt līdzi arī bērnu ratiņus, parasti lidsabiedrības nodrošina to novietošanu lidmašīnas salonā.
3. Ceļojuma biļešu iegāde
Katra lidsabiedrība piedāvā atšķirīgus piedāvājumus attiecībā uz lidojumu biļešu iegādi ģimenei – tiek kontrolēta gan biļešu cena, gan dažādi vecuma ierobežojumi, kā arī bērniem atļautās bagāžas apjoms. Ir arī tādas aviokompānijas, kurās zīdaiņiem vecumā no 8 dienām līdz 24 mēnešiem iespējams lidot bez maksas, ja bērns, sēžot klēpī pieaugušajam, kopā aizņem vienu sēdvietu. Bērnam ir iespējams iegādāt arī atsevišķu sēdvietu, taču tad tam jāatrodas bērnu sēdeklītī vai arī speciāli lidmašīnām piemērotā bērnu pārvadāšanai paredzētā krēslā. Savukārt citās lidsabiedrībās, kurās zīdaiņiem nepiedāvā bezmaksas lidojumus, tā vietā iespējams iegādāties biļetes ar īpašām atlaidēm.
4. Lidojums
“Eurocontrol” statistikas dati liecina, ka 2017. gadā lielāko ES aviokompāniju lidojumi 87% gadījumu kavējās jau pirms pacelšanās. Ja lidojums aizkavējas vairāk nekā divas stundas, lidsabiedrībai visiem pasažieriem jānodrošina pārtika, ūdens un piekļuve internetam.
Lidmašīnas pacelšanās un nolaišanās laikā pasažieriem mēdz aizkrist ausis vai pat parādīties sāpes – šī situācija visapgrūtinošākā ir tieši bērniem. Lai no tā izvairītos un atvieglotu pacelšanās un nolaišanās brīdi, zīdaiņiem ieteicams iedot pudelīti košļāšanai, bet bērniem, kas vecāki par trīs gadiem, noderēs ledenes, kas palīdzēs pret ausu aizkrišanu.
5. Lidmašīnā izvēlētās sēdvietas
Sēdvietas ģimenei lidmašīnā atkarīgas no lidsabiedrības noteiktajiem regulējumiem, taču tiem jāatbilst Civilās aviācijas aģentūras (CAA) oficiālajiem noteikumiem, kuros norādīts, ka aviokompānijai lidmašīnā bērnu sēdvietas jānodrošina blakus vecākiem. Ja iespējams, pasažieriem ar bērniem vēlams izvēlēties sēdvietas, kas atrodas tālāk no tualetēm un lidmašīnas virtuves jeb kambīzes, jo kafijas gatavošana vai kādi citi papildu trokšņi var radīt grūtības bērnam gulēt.
“Ceļošana kopā ar bērniem var būt satraucoša un nogurdinoša, tāpēc lidojuma plānošana svarīga jau pirms došanās ceļā, lai negaidītā vai krīzes situācijā uztraukums būtu mazāks. Pirms došanās ceļā iesakām iepazīties ar izvēlētās aviokompānijas nosacījumiem, kas attiecas uz ģimenes lidojumiem, kā arī zināt savas pasažiera tiesības gadījumā, ja notiek lidojuma aizkavēšanās, atcelšana vai biļešu virspārdošana. ES likumdošana šajās situācijās aizstāv ikvienu aviopasažieri, kuram ir iegādāta vieta konkrētā lidojumā,” stāsta lidojumu kompensāciju uzņēmuma “Skycop” izpilddirektors Marjus Stonkus.