Pieaugs maksa par atliekamiem izsaukumiem 0
No 1. augusta tiek plānots paaugstināt samaksu no 40 līdz 56 eiro par tādiem neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukumiem, kas patiesībā nav neatliekami.
Šī samaksa ir iekļauta Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) izstrādātajā un Veselības ministrijas (VM) akceptētajā Ministru kabineta (MK) noteikumu projektā par NMPD maksas pakalpojumu cenrādi, kas vakar tika izskatīts valsts sekretāru sanāksmē. Taču, izlasot dokumentam pievienoto anotāciju, kā arī VM izplatīto preses relīzi, šis fakts nav norādīts. Par paaugstināto samaksu var izlasīt vienīgi MK noteikumu projektam pievienotajā pielikumā. Atgādināšu, ka NMPD vadītāja Liene Cipule, jūnijā tiekoties ar novadu domes priekšsēdētājiem, aizrādīja “Latvijas Avīzei”, ka tā radījusi nevajadzīgu satraukumu sabiedrībā par cenrāža paaugstināšanu, priekšlaikus atklājot sabiedrībai šo ieceri.
VM komunikācijas nodaļas vadītājs Oskars Šneiders, kurš sagatavoja informāciju plašsaziņas līdzekļiem par pieminēto MK noteikumu projektu, skaidroja, ka tas esot maznozīmīga pakalpojuma cenas paaugstinājums, jo no 36 tūkstošiem ātrās palīdzības izsaukumiem mēnesī rēķini tiekot izrakstīti apmēram 90 reižu, kas veido tikai 0,02% no visiem izsaukumiem. Noteikumos esot citi daudz svarīgāki pakalpojumi, kuri izcelti dokumenta projektam pievienotajā anotācijā. Šneiders norādīja, ka samaksa lielākoties tiekot prasīta tad, ja ātrās palīdzības izsaucējs ir maldinājis operatīvā dienesta dispečerus, stāstot, piemēram, ka viņam ir augsta temperatūra un sākusies smakšana, bet, kad pie šāda pacienta ierodas brigāde, izrādās, ka viņam ir temperatūra ir 37,5º un iesnas.
NMPD ir noteicis, ka maksu par izsaukumu var piemērot šādā situācijā – pieņemot zvanu, dispečers jau pa tālruni konstatē, ka situācija nav dzīvību apdraudoša un pacientam palīdzība būtu jāsaņem pie sava ģimenes ārsta vai pašam vēršoties tuvākajā ārstniecības iestādē; dispečeram ir tiesības atteikties nosūtīt brigādi, un parasti šādos gadījumos dispečers iesaka zvanītājam izmantot citas palīdzības saņemšanas iespējas; ja tomēr zvanītājam nav citas iespējas, tad izsaukuma pieteikšanas brīdī pa telefonu viņš tiek informēts gan par to, ka šis būs maksas pakalpojums, gan arī par pakalpojuma cenu.
NMPD mājas lapā internetā var izlasīt, ka par iespējamu samaksu zvanītājs var tikt informēts situācijās, kas ir neskaidras, un brigāde tiek nosūtīta, lai klātienē izvērtētu pacienta stāvokli. Ja tomēr mediķi pēc pacienta apskates un stāvokļa izvērtēšanas lemj pacientu nogādāt slimnīcā, tādā gadījumā par izsaukumu jāmaksā nebūs.
NMPD vadība nesen atbrīvoja mediķus no rēķina izrakstīšanas – tagad tas tiek darīts centralizēti un rēķins pacientam nosūtīts pa pastu.
NMPD sniegto maksas pakalpojumu cenas neesot mainītas vairākus gadus un ir balstītas uz 2011. gadā veiktajiem aprēķiniem. Kopš tā laika tās esot palielinājušās par 37,7%.
MK noteikumu projektā iekļautais cenrādis ir papildināts ar jauniem, aktuāliem pakalpojumiem, piemēram, ārsta vai neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta speciālista telefona konsultācijām ārstniecības iestādēm un pacientu medicīnisko transportēšanu no ārvalstīm.
Lai grozījumi noteikumos stātos spēkā, tie vēl jāapstiprina Ministru kabinetam.