Pētījums: sabiedrībā būtiski samazinājušās skumjas 7
“Tele2” sadarbībā ar starptautisko konsultāciju uzņēmumu “System1 Group” kopš 2020. gada mēra Latvijas sabiedrības noskaņojumu, izmantojot īpašo “FaceTrace” pētījuma metodi. Kā liecina šī pētījuma dati, šī gada desmit mēnešos sabiedrībā būtiski samazinājušās tādas emocijas kā skumjas (-73 %) un nicinājums (-15 %).
Vienlaicīgi ir novērojams, ka kopumā cilvēku emocijas nav tik spilgtas un intensīvas – varētu teikt, ka viņi ir kļuvuši vienaldzīgāki. Par to liecina fakts, ka par 15 % pieaudzis to cilvēku skaits, kas atzīmē, ka viņu emocijas ir neitrālas.
“Šī pētījuma dati rāda, ka sabiedrība ir zināmā mērā “izšāvusies”. Proti, aizvadītajā gadā līdz ar karu Ukrainā cilvēki piedzīvoja spēcīgus emociju uzplaiksnījumus, bet šobrīd mēs esam fāzē, kad emociju intensitāte ir mūs nogurdinājusi. Tas ir ļoti saprotami, jo spēcīgu emociju intensitāti ilgā laika periodā ir grūti izturēt,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.
Kā atzīmē “Tele2”, sabiedrības noskaņojuma indekss, izmantojot “FaceTrace” metodi, tiek mērīts punktu skalā no 0 līdz 3. Jo augstāks indekss, jo emociju intensitāte sabiedrībā ir augstāka. Proti, emociju gamma ir ļoti plaša un tajā mijas dusmas, skumjas, bailes, prieks, nicinājums u.c., bet mazāk ir to cilvēku, kuru noskaņojums ir neitrāls. 2022. gadā sabiedrības noskaņojuma indekss bija 0,59 punkti, bet šogad – 0,52. Arī šis indekss apliecina, ka sabiedrībā emocijas noplok.
Veicot pētījumu, katru ceturksni tiek aptaujāti 1200 respondenti vecumā no 15 līdz 69 gadiem. “FaceTrace” metode ir balstīta uz amerikāņu psihologa Pola Ekmana (Paul Ekman) atziņu, ka eksistē septiņas pastāvīgas un universālas cilvēku emociju izpausmes – nicinājums, riebums, dusmas, bailes, skumjas, prieks un pārsteigums.
“System1 Group PLC” ir mārketinga un zīmolu konsultāciju uzņēmums ar patentētiem tirgus izpētes un reklāmas risinājumiem, kuru pamatā ir uzvedības zinātnes principi. Kopš 1999. gada “System1 Group PLC” tiešsaistes pētījumos pielietojis sasniegumus psiholoģijā, uzvedības ekonomikā un sociālajās zinātnēs, kas labāk izprot un prognozē cilvēku uzvedību. Uzņēmuma galvenā mītne atrodas Apvienotajā Karalistē ar birojiem citviet pasaulē – ASV, Šveicē, Vācijā, Nīderlandē, Francijā, Brazīlijā, Singapūrā, Austrālijā un Ķīnā.
Par “Tele2”
“Tele2” ir multipakalpojumu uzņēmums cilvēkiem, kas nodrošina ātrāko mobilo internetu Latvijā, augstākā līmeņa apkalpošanu un plašu pakalpojumu klāstu – mobilos sakarus, mājas internetu, viedierīces, televīziju un apdrošināšanas pakalpojumus. “Tele2” ir viens no mīlētākajiem zīmoliem Latvijā un privātpersonu izvēle numur viens mobilo sakaru tirgū. Pieslēgumu skaits “Tele2” tīklā ir vairāk nekā 1 miljons.