Publicitātes foto

Pētījums: autovadītāji izjūt diskomfortu lietus, krēslas, nakts un miglas apstākļos 1

Mūsu ikdiena strauji mainās, pateicoties modernajām tehnoloģijām, un ikdienas redzes vajadzības krietni atšķiras no tām, kādas tās bija pirms vairākiem desmitiem gadu. Šobrīd arvien vairāk koncentrējamies uz tuvuma redzes vajadzībām mobilo telefonu, planšetdatoru un datoru dēļ. Praktiski vienlaikus ir nepieciešama laba redze gan tuvumā, gan tālumā un vidus distancē (piemēram, strādājot pie datora). Taču, tuvojoties gada tumšākajiem vakariem, īpaša uzmanība ir jāvelta auto vadīšanai. Briļļu lēcu ražotājs ZEISS atklājot pētījuma datus*, norāda, ka autovadītāji, kuri ir briļļu lietotāji, izjūt diskomfortu lietus (94%), krēslas (88%), nakts (76%) un miglas (74%) apstākļos.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Nav noslēpums, ka, sēžoties pie auto stūres, redzes kvalitāte ir īpaši svarīga. Protams, apgrūtinošie faktori, vadot auto, ir ļoti individuāli, tomēr ir trīs redzēšanu apgrūtinošas pamatlietas:

Pirmkārt – tā ir slikta redzamība zema apgaismojuma apstākļos, piemēram, krēslā, miglā, naktī vai lietū. Samazinās kontrasts un ir nepieciešama liela koncentrēšanās, lai visu labi saskatītu. To visvairāk mēs izjūtam rudenī un ziemā, kad dienas ir īsākas un naktis garākas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Otra lieta, kas ir ļoti traucējoša tieši diennakts tumšajā laikā un krēslā, ir apžilbinošās gaismas no pretim braucošo automašīnu lukturiem, ielu apgaismojuma, kā arī apgrūtinošs atspīdums no mitra asfalta.

Visbeidzot, vadot auto, mūsu acis ir nemitīgā kustībā – ir nepārtraukta skata maiņa un koncentrēšanās uz ceļu, spoguļiem un automašīnas paneli. Tas rada akomodatīvo stresu – acis ar laiku nogurst, var parādīties miglošanās sajūta. Tostarp cilvēkiem aptuveni pēc 40 gadiem rodas izmaiņas redzes sistēmā, kas rada vajadzību pēc atšķirīgas redzes korekcijas tuvumā un tālumā. Tas ir tā sauktais presbiopijas vecums, kad ir nepieciešams dažādu briļļu lēcu stiprums tālumam un tuvumam. Ja runājam par auto vadīšanu, tad vienkāršoti sakot – ir nepieciešams vienlīdz labi saskatīt gan notikumus uz ceļa tālumā, skaidri redzēt auto paneli tuvumā, gan attēlu spoguļos.

Oficiālā ZEISS pārstāvja Latvijā – optikas salonu „Metropole” vadošā optometriste Aija Muceniece: „Autovadītāji uz savas ādas noteikti būs izjutuši augstākminētos apgrūtinājumus un jautājuši pēc labākā redzes korekcijas veida, piemērotākām briļļu lēcām, lai redzes komforts pie stūres ir vairāk nekā apmierinošs. Autovadīšana ir atbildīgs darbs, kur nepieciešama netraucēta koncentrēšanās un laba redze. Šobrīd optikas nozare kā tāda ir spērusi milzīgu soli attīstībā un piedāvāto iespēju klāsts ir krietni plašāks nekā pirms gadiem. Līdz šim ir izveidotas dažādas briļļu lēcas, kas piemērotas tieši auto vadīšanas laikā, taču pārējam laikam – nepieciešamas otras brilles.”

“Lai labāk izprastu acs dinamiku braukšanas laikā, mūsu kolēģi Vācijā pasūtīja pētījumu no Štutgartes Autoinženierijas un Dzinēju pētījumu institūta. Veicot izpēti, tika noteikts, ka 83% no autovadītājiem ir briļļu lietotāji, kur daļai no tiem ir ne vien problemātiski saskatīt ceļu tālumā, taču ir jāizvēlas briļļu lēcas, kas īpaši paredzētas labas redzes nodrošināšanai kā tālumā, tā arī skatoties uz auto instrumentu paneli un spoguļiem,” atklāj ZEISS pārstāvja Latvijā – optikas salonu „Metropole” komercdirektore Marita Johansena.

Reklāma
Reklāma

Savukārt Aija Muceniece norāda, ka, lai gan autovadītāju medicīniskās izziņas atjaunošana notiek reizi 10 gados, kad dodamies vizītē uz ārstu komisiju, tomēr redzes pārbaudes būtu jāveic biežāk – vislabāk reizi vienā vai divos gados, lai pārliecinātos, ka ar redzi viss ir kārtībā. Turklāt kā vadot auto, tā arī ikdienā strādājot tuvuma darbus, ir jāatceras par acu atpūtu un redzes komfortu. Piemēram, koncentrējoties ceļam un aizmirstot regulāri mirkšķināt acis, ieslēdzot kondicionieri vai auto apsildi, varam izjust sausuma un arī graušanas sajūtu acīs. Regulāra mirkšķināšana nodrošinās to, ka acs priekšējā virsma tiek pilnvērtīgi apasarota, skalota, iztīrot iekļuvušos netīrumus. Ja ar mirkšķināšanu vien nav līdzēts, pēc nepieciešamības varam izvēlēties un pilināt mākslīgās asaras, kas mitrinās acis.

* ZEISS pētījumi Vācijā un ASV.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.