Pētījums: Aptuveni ceturtā daļa Latvijas iedzīvotāju mājokļa drošību uztic suņiem 0
Aptuveni ceturtā daļa (23%) Latvijas iedzīvotāju mājokļa un tajā esošo mantu drošību uztic suņiem, liecina “Gjensidige Latvija” veiktā pētījuma* dati. Kinologi apstiprina, ka suns nudien var reizēm palīdzēt aizbaidīt zagļus, taču mūsdienās pārsvarā iedzīvotāji suņus uztver kā ģimenes locekļus, nevis drošības līdzekli. Apdrošinātāju novērojumi liecina, ka sargsuņus mājās pamazām tomēr aizstāj elektroniskie drošības līdzekļi – signalizācija.
Kinoloģe un audzētāja Liene Zariņa norāda, ka viedoklis par suni – mājas sargu – Latvijā vēl aizvien ir populārs, tomēr suņa loma cilvēku dzīvē arvien vairāk iegūst citu nozīmi. “Cilvēki biežāk iegādājas suni, lai iegūtu sev draugu, kompanjonu vai ģimenes locekli. Tādos gadījumos no suņa sagaida aizvien mazāk agresijas,” stāsta kinoloģe.
Pēc Lienes Zariņas teiktā, mainās arī to cilvēku vajadzības, kas vēršas pie dresūras speciālistiem. “Agrāk suņu saimnieki kinologiem prasīja četrkājainos draugus dresēt tā, lai tie spētu aizsargāt māju, dzīvokli vai teritoriju, taču mūsdienās cilvēki visbiežāk sagaida mīluļu paklausību un līdzsvarotību, daudz laika velta suņu socializācijai, kā arī vēlas iemācīt tiem dažādas komandas,” saka kinoloģe Liene Zariņa.
Suņi ne tikai Latvijā, bet arī citās Baltijas valstīs ieņem vietu starp trim populārākajiem mājas aizsargāšanas veidiem. Pētījums arī liecina, ka Latvijā visbiežāk sargsuņus mājās izvēlas cilvēki ar vidējiem ienākumiem, biežāk arī mazpilsētu (25%) un lauku (28%) iedzīvotāji.
Īpašuma apdrošināšana (44%), drošas atslēgas (44%) un suņi (23%) ir trīs populārākie veidi, kā aizsargāt savu mājokli. Pirms dažiem gadu desmitiem iespēju kā pasargāt savu māju vai dzīvokli no nevēlamiem viesiem bija ievērojami mazāk, tāpēc suņa turēšana bija viens no efektīvākajiem un pieejamākajiem veidiem. Šī iemesla dēļ nav jābrīnās, ka daļa cilvēku joprojām nevar iztēloties māju bez četrkājainajiem draugiem.
*Reprezentatīvu viedokļu pētījumu 2019. gada februārī veica tirgus pētījumu kompānija “Nielsen”. Pētījuma laikā aptaujāti 1600 Latvijas iedzīvotāji.