Pēteris Apinis, Latvijas Ārstu biedrības prezidents
Ģimenes ārstu streika prasības sākumā bija tik šauras un mazas, ka šķita- divreiz apsēdīsies pie viena galda streika komiteja un valdība divu, trīs cilvēku sastāvā, iedzers tasi kafijas, paspiedīs rokas, vienosies, bet pēc tam televīzijas kamerām stāstīs par saviem panākumiem smaidu sejā.
Šobrīd pagājušas divas nedēļas, streiks turpinās, kaut katru dienu televīzijā un radio dzirdam ziņas vai prognozes par streika pārtraukšanu. Ticēt šīm ziņām ir tāpat kā ticēt solījumiem un to pildīšanai- Latvijas Saeima un visas valdības sola un sola, bet vienīgā reālā kustība veselības finansējumā līdz šim bijusi finansējuma samazināšana par 20% krīzes laikā 2008. gadā. Šobrīd ģimenes ārsti netic solījumiem un tukšiem parakstāmiem sadarbības līgumiņiem, bet valdība- streika pārtraukšanai.
Neatrisinātā ģimenes ārstu prasība ir palielināt patlaban noteikto kapitācijas naudas maksājumu par 30%, savukārt Veselības ministrija piedāvājusi palielināt kapitācijas naudā iekļauto darba algu. Mēģināšu latviešu valodā izskaidrot – kur ir diskusijas galvenā problēma, ja vien mēs distancējamies no Veselības ministrijas pretīgās attieksmes pret ģimenes ārstu dienestu kā tādu.
Ģimenes ārsti no pacientiem iekasē 1 eiro 42 eirocentus, un par to aizpilda trīs dažādus finanšu dokumentus. Valsts par katru pacientu ģimenes ārsta praksei gadā samaksā kapitācijas naudu 10.25 eiro, neatkarīgi no tā, cik reižu pacients pie ārsta ierodas. Pieņemot, ka šis pacients ierodas pie ārsta trīs reizes gadā, ģimenes ārsta prakse par šo vizīti saņem 3.42 eiro no valsts un 1.42 eiro no pacienta, kopā 4.84 eiro. Šī nauda netiek ģimenes ārstam, lielākā daļa aiziet telpu īrei, elektrībai, sterilitātei un neatliekamās palīdzības medikamentiem, aparatūras remontam, ārsta palīga un māsas algai, datorspeciālista palīdzībai, atkal un atkal mēģinot pieslēgties pie bezjēdzīgās e-veselības.
Ģimenes ārsta algai no šiem 4.84 eiro aiziet apmēram 20 eirocenti. Man politiķi un žurnālisti atkal un atkal uzdod jautājumu- cik tad īsti ģimenes ārsti saņem. Izmantojot VID un CSP datus, ārstu biedrībā tika izrēķināts, ka ģimenes ārsts vidēji saņem 820 eiro pirms nodokļu nomaksas. Ģimenes ārsta algu lielākoties nosaka pierakstīto pacientu skaits, jo vairāk pacientu, jo alga lielāka. Jā, ir ģimenes ārsti, kam ir vairāk nekā 3000 pacientu, bet ir arī tādi Ziemeļaustrumvidzemē un Latgalē, kam tikai 600. Šiem kolēģiem pēc nodokļu nomaksas “uz rokas” labākajā gadījumā paliek 350 eiro mēnesī. Īsumā šeit ir atbilde – kāpēc kapitācijas nauda jāceļ tūlīt. Es pieļauju, ka Ārstu biedrības aprēķins nav pilnīgi precīzs (+/- 20%), bet ministrijas rīcībā vispār nav aprēķinu.
Kapitācijas naudas palielināšana par 30% valdībai gadā izmaksātu aptuveni 5 miljonus eiro (salīdzināsim- deputāti pērn, budžetu pieņemot, savām prioritātēm sadalīja 28 miljonus). Ģimenes ārstu dienests pēdējos desmit gadus ir bijis visvairāk apdalīts, kamēr slimnīcas iepirka datortomogrāfus un magnētiskās rezonanses aparātus, kamēr tika būvēts jaunais Stradiņa slimnīcas korpuss ar lielāko foajē un labāko garāžu valstī, kamēr attīstījās privātais ambulatorais sektors, kamēr iepriekšējais ministrs politiski pirka neatliekamās palīdzības automašīnas, organizēja zāļu paralēlo eksportu. Tieši primārai aprūpei visvairāk “nogrieza” 2008. gadā, bet līdz šim brīdim ģimenes ārstiem kategoriski finansējumu neatgriež pat pirmskrīzes finansējuma līmeni. Piebildīšu, ka vislielākais vaininieks ģimenes ārstu prestiža graušanā ir Veselības ministrija ar tās satelītiem NVD un Veselības inspekciju, kas līdz neprātam birokratizējusi ģimenes ārstu darbu, liekot aizpildīt aptuveni 90 dažādus žurnālus, formulārus, veidlapas utt., šo papīru aizpildīšanai ārstam jātērē vairāk nekā pacientam atvēlētās 15 minūtes. Tieši ministrijas ilggadējās neprofesionālās rīcības dēļ ģimenes ārsta loma nereti tiek reducēta līdz darba nespējas lapas, receptes vai nosūtījuma izrakstīšanai.