Latvijā jaunu elektro un hibrīdauto cenas ir 25 000–50 000 eiro robežās. Attēlā: ikgadējā starptautiskā autoizstāde Taizemē šāgada decembrī, uz kuru daudzi autoražotāji atveda savus elektromobiļus.
Latvijā jaunu elektro un hibrīdauto cenas ir 25 000–50 000 eiro robežās. Attēlā: ikgadējā starptautiskā autoizstāde Taizemē šāgada decembrī, uz kuru daudzi autoražotāji atveda savus elektromobiļus.
Foto: Teera Noisakran/ZUMAPRESS/SCANPIX

“Pērc tos dārgos! Mēs tev palīdzēsim!” VARAM dāvana iedzīvotājiem Jaunajā gadā 28

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku! 44
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
Lasīt citas ziņas

Valdība 21. decembrī apstiprināja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādāto grantu programmu, kas paredz valsts atbalstu elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei ar mērķi veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

Atbalsta programmā pieejamais kopējais finansējums ir 10 000 000 eiro. Finansējuma apmērs jauniem elektromobiļiem noteikts 4500 eiro, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2250 eiro.

Kam šī dāvana?

CITI ŠOBRĪD LASA

Nav jau laikam pieklājīgi, rūķīšu atnesto kastīti pie eglītes atverot, vīpsnāt un pukoties. Bet nu baigi jau šitas salavecis uz kašķi uzprasās…

Tā nav dāvana ne man, ne kādam no man pazīstamiem un tuviem cilvēkiem. Mēs tos elektriskos auto ne ar, ne bez šādas atlaidītes nopirkt (pat ja to ļoti gribētu) nu nekādi nevaram. Un tādēļ turpināsim savu pārvietošanās līdzekļu uzlabošanu pa vecam. Ar vairāk vai mazāk kūpošiem iekšdedzes dzītiem ratiem. Reti ar jauniem. Biežāk ar bagāto valstu atkritumiem.

Varētu vēl pasmaidīt, par kādu privātu revolūciju tā nopietnāk pagudrot, ja atlaides piedāvājums būtu attiecināts tikai uz elektroauto lētāko daļu. Ir arī tāda (skat. tabulu). “Spring”, “Fiat 500e” vai pat “Zoe” cenu šī dāvana ietekmē kaut cik būtiski. Bet iespēju tikt kaut vai pie kaimiņos jau par “Gada auto” ievēlētā “Hyundai Ioniq” vai mana personīgā favorīta “Audi Q4 e-tron” netuvina pat teorētiski. Tātad – dāvana “biezajiem”…

Pirksiet “Audi Q4 e-tron” vai “Fiat 500e” – valsts atbalsts vienāds.
Foto: Raimonds Volonts

Par pārejas laika kompromisu

Lādējamie hibrīdi saņems pusi no EV atbalsta. Lai gan, manuprāt, tuvākajos gados būtu pelnījuši vismaz tikpat. Tie mums, pie brīvības pieradušajiem, ir vilinošāki, jo nebojā noskaņu un brīvības sajūtu ar lēni atjaunojamā iespējamā nobraukuma rādījumu straujo kritumu.

Tie ir pat nākotnes eko prasībām atbilstoši. Šie auto ved līdzi 15–20 kWh elektrības rezervi, kas kādās 6–7 stundās ielādējama akumulatorā kaut no visparastākās 220 V rozetes. Un šie kilovati dod gandrīz 100 km braucienu bez izmešiem. “Gada auto” testos pārbaudīju.

PHEV iekšdedzes motors pirmo reizi ierūcās pēc 80 km. Tie atlikušie gabaliņi līdz simtam sabojāja nulles izmešu idilli par nieka sadedzinātiem diviem litriem benzīna. Rezultāts, kurš nav reāls pat trīsreiz vieglākiem, divreiz mazākiem iekšdedzes auto.

Tik daudz (ap 6 l/100 km), cik sadedzina tikai tonnu smaga “Vitara”, šie krietni smagākie kuģi pilsētā aprīs tad, ja akumulators nebūs naktī uzlādēts. Jā, piecus sešus, nevis desmit litrus, kā tērētu līdzīga svara iekšdedzes auto. Jo šie labo veco motoru lielāko grēku un spēj atgriezt akumulatorā bremzēšanas enerģiju. Verdikts – pilsētai derīgi un rekomendējami. Bet – joprojām pārāk dārgi, lai VARAM dāvaniņa tos plašākai popularitātei tuvinātu.

Reklāma
Reklāma

Tātad – paldies, protams, ka cenšaties gaisu atsvaidzināt. Bet tā savādi, samāksloti un formāli tas, piedodiet, tomēr sanācis. Veiksmīgāku nākamo – Tīģera gadu!

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.