“Pērc tos dārgos! Mēs tev palīdzēsim!” VARAM dāvana iedzīvotājiem Jaunajā gadā 28
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Valdība 21. decembrī apstiprināja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādāto grantu programmu, kas paredz valsts atbalstu elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei ar mērķi veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.
Atbalsta programmā pieejamais kopējais finansējums ir 10 000 000 eiro. Finansējuma apmērs jauniem elektromobiļiem noteikts 4500 eiro, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2250 eiro.
Kam šī dāvana?
Nav jau laikam pieklājīgi, rūķīšu atnesto kastīti pie eglītes atverot, vīpsnāt un pukoties. Bet nu baigi jau šitas salavecis uz kašķi uzprasās…
Tā nav dāvana ne man, ne kādam no man pazīstamiem un tuviem cilvēkiem. Mēs tos elektriskos auto ne ar, ne bez šādas atlaidītes nopirkt (pat ja to ļoti gribētu) nu nekādi nevaram. Un tādēļ turpināsim savu pārvietošanās līdzekļu uzlabošanu pa vecam. Ar vairāk vai mazāk kūpošiem iekšdedzes dzītiem ratiem. Reti ar jauniem. Biežāk ar bagāto valstu atkritumiem.
Varētu vēl pasmaidīt, par kādu privātu revolūciju tā nopietnāk pagudrot, ja atlaides piedāvājums būtu attiecināts tikai uz elektroauto lētāko daļu. Ir arī tāda (skat. tabulu). “Spring”, “Fiat 500e” vai pat “Zoe” cenu šī dāvana ietekmē kaut cik būtiski. Bet iespēju tikt kaut vai pie kaimiņos jau par “Gada auto” ievēlētā “Hyundai Ioniq” vai mana personīgā favorīta “Audi Q4 e-tron” netuvina pat teorētiski. Tātad – dāvana “biezajiem”…
Par pārejas laika kompromisu
Lādējamie hibrīdi saņems pusi no EV atbalsta. Lai gan, manuprāt, tuvākajos gados būtu pelnījuši vismaz tikpat. Tie mums, pie brīvības pieradušajiem, ir vilinošāki, jo nebojā noskaņu un brīvības sajūtu ar lēni atjaunojamā iespējamā nobraukuma rādījumu straujo kritumu.
Tie ir pat nākotnes eko prasībām atbilstoši. Šie auto ved līdzi 15–20 kWh elektrības rezervi, kas kādās 6–7 stundās ielādējama akumulatorā kaut no visparastākās 220 V rozetes. Un šie kilovati dod gandrīz 100 km braucienu bez izmešiem. “Gada auto” testos pārbaudīju.
PHEV iekšdedzes motors pirmo reizi ierūcās pēc 80 km. Tie atlikušie gabaliņi līdz simtam sabojāja nulles izmešu idilli par nieka sadedzinātiem diviem litriem benzīna. Rezultāts, kurš nav reāls pat trīsreiz vieglākiem, divreiz mazākiem iekšdedzes auto.
Tik daudz (ap 6 l/100 km), cik sadedzina tikai tonnu smaga “Vitara”, šie krietni smagākie kuģi pilsētā aprīs tad, ja akumulators nebūs naktī uzlādēts. Jā, piecus sešus, nevis desmit litrus, kā tērētu līdzīga svara iekšdedzes auto. Jo šie labo veco motoru lielāko grēku un spēj atgriezt akumulatorā bremzēšanas enerģiju. Verdikts – pilsētai derīgi un rekomendējami. Bet – joprojām pārāk dārgi, lai VARAM dāvaniņa tos plašākai popularitātei tuvinātu.
Tātad – paldies, protams, ka cenšaties gaisu atsvaidzināt. Bet tā savādi, samāksloti un formāli tas, piedodiet, tomēr sanācis. Veiksmīgāku nākamo – Tīģera gadu!