„Pērc, ko gribi, te viss ir lētāks!” Latvieši dalās pieredzē, kāpēc pēc ikdienas precēm dodas uz „Lidl” Lietuvā 106
Gandrīz uz pusi pieaugusī elektroenerģijas fiksētā cena un par 25% līdz 43% dārgākā gāzes cenas palielinājusi ne tikai mūsu ikmēneša rēķinus, bet būtiski maina arī veikalu plauktos atrodamās pārtikas preces, dažos gadījumos to cenu vairākkārt palielinot.
Dārgāki dārzeņi, maize un cukurs
Piemēram, dillēm un lokiem jau tagad cena kāpusi pat trīs reizes. Dārgāki kļuvuši arī ķiploki, burkāni, bietes, sīpoli, kartupeļi, kāposti, saulespuķu eļļa un krūmmelenes. Pie vainas sausā vasara, pandēmija, breksita sekas, dažādi ģeopolitiskie aspekti un plānoto darbaspēka izmaksu pieaugums, jo pašlaik pārtikas ražošanas nozarē ir jūtams darbinieku deficīts, un, lai saglabātu vai piesaistītu jaunus darbiniekus, jāparedz darbaspēka izmaksu kāpums.
Jaunākie dati liecina, ka tuvāko divu mēnešu laikā par aptuveni 10% salīdzinājumā ar gadu iepriekš, varētu pieaugt arī maizes un miltu izstrādājumu cenas, atklājusi Latvijas Mazinieku biedrības izpilddirektore Gunta Duka. Lielākais kāpums esot rudzu bīdelētajiem un skrotētajiem miltiem, attiecīgi par 35% un 36%. Arī ekonomisti neslēpj, ka vairāki apstākļi šobrīd tā sakrituši, lai pārtika sadārdzinātos.
“Gan Latvijā, gan Eiropā iepriekšējā sezonā bija labas dārzeņu ražas, bet pieprasījums Covid-19 dēļ samazinājās, kas izsauca dārzeņu cenu ievērojamu kritumu,” atklāj Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe, piebilstot, ka, tirgū ienākot jaunajai ražai, cenas ir būtiski pieaugušas. Viņa stāsta, ka pasaulē ir augušas arī labības, eļļas un cukura cenas, kas ir izejviela daudzu pārtikas produktu ražošanai.
Augstākas ir arī degvielas cenas un konteineru pārvadājumu izmaksas un visi šie faktori rezultējas pārtikas produktu sadārdzinājumā. Pēc viņas sacītā turpmāk sagaidām nevis mērens, bet pat salīdzinoši straujš un šokējošs pārtikas cenu pieaugums.
Vietējo bodi iemaina pret lielveikalu Lietuvā
Viss iepriekš minētais pēdējos mēnešos ir piespiedis Latvijas iedzīvotājus striktāk sekot līdzi ikmēneša izdevumiem, no kuriem lielu daļu, protams, sastāda arī pārtikas produkti.
Kāds piekopj jaunus iepirkšanās paradumus, dodoties uz veikalu retāk un skrupulozāk izvērtējot groziņā ieliktās preces, cits meklē iespējas produktus iepirkt no zemniekiem vai atrast izdevīgāko cenu vietējā tirgū, bet, iespējams, ekskluzīvāka iespēja šobrīd pavērusies tieši pierobežā dzīvojošajiem, kuri, aprēķinājuši, ka viņiem visizdevīgāk ir iesēsties mašīnā un mērot ceļu pāri robežai uz Lietuvu – Palangu, Mažeiķiem, Šauļiem – kur pie mums Latvijā vēl neatvērtā veikalu tīkla „Lidl” plauktos preces var atrast par ievērojami zemāku cenu. Arī mēs devāmies pie kaimiņiem noskaidrot, kādas preces un cik bieži latvieši iepērk pārrobežā.
„Tomātu sula, ko tirgo „Lidl”, man ļoti garšo, arī minerālūdens, ko viņi pārdod, ir labs. Bērnam saldumi lētāki,” turpat pie veikala satiktais Māris atklāj. Savukārt Ilze ar ģimeni nedēļas laikā jau otro reizi devušies iepirkties tieši uz kaimiņvalsti. „Atvedām bērniem parādīt veikalu, regulāri šeit pērkam pārtiku mājdzīvniekiem,” viņa stāsta.
„Siers, picas, cepelīni lētāki. Labs saldējums mums Latvijā maksā ap eiro, te 29 centi, nu ir taču starpība, vai ne? Vienalga, ko pērc, šeit viss ir lētāks!” priecīgi atzīst Juris.
Pie Palangā esošā veikala „Lidl” vairums satikto Latvijas iedzīvotāju atzina, ka šeit ierodas regulāri un pievilcīgo cenu dēļ iepirkšanās Lietuvā atsver degvielas izdevumus.
Atzinīgi tiek vērtēta ne tikai „Lidl” cenu politika, bet arī veikala apmeklētājiem nodrošinātais serviss – platākas un auto novietošanai ērtākas autostāvvietas, tāpat arī pie ieejas novietotie četru veidu iepirkumu ratiņi, kas pielāgoti arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, novērš to, ka pircējiem pēc veikala apmeklējuma uz mašīnu smagie iepirkumu maisi jānes rokās.
Aptaujātie ļaudis atklāj, ka ar nepacietību gaida, kad atvērsies arī Latvijā uzbūvētie „Lidl” veikali, lai lētākus produktus ikdienas nepieciešamībām varētu iegādāties tepat pie mums.
Jau ziņots, ka šobrīd veikalu tīkls „Lidl” Latvijā ir uzbūvējis 15 veikalus, bet to durvis pircējiem vēl nav atvērtas.