Foto: Shutterstock

Pensionārs grib parunāties
 2

Tik nepieciešamās sarunas 


“Senioram sarunas ir ļoti nepieciešamas, jo īpaši smagos brīžos. Kad mūžībā aizgāja mana mamma, pēc tam arī brālis un es paliku viena pati no savas ģimenes, priecājos, ka varēju pat stundām ilgi pa mobilo tālruni sarunāties ar brāļa sievu. Man nepatīk iet ciemos vai uzņemt ciemiņus pie sevis, bet, manuprāt, pilnīgā izolācijā arī nevar dzīvot, ir kaut vai jāparunājas,” stāsta 71 gadu vecā pensionāre Margarita Bimbere no Rīgas.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Viņa atzīst, ka “nav draugos” ar modernajām tehnoloģijām – Margarita nelieto ne datoru, ne internetu, ne bankomātu (izmanto tikai tiešos bankas pakalpojumus), un arī mobilais tālrunis viņas dzīvē ir tikai kopš pagājušā gada novembra, kad viņu uzrunājis mobilo sakaru operators “Amigo”, piedāvājot gan bezmaksas mobilo tālruni, gan seniorei izdevīgu tarifu. “Par mobilo tālruni domāju, ka būšu pēdējais cilvēks, kas to paņems,” ar smaidu stāsta seniore. “Taču tagad esmu ļoti apmierināta, ka tas man ir, jo uz šo tālruni no bankas saņemu īsziņas par ieskaitīto pensiju, līdz ar to varu zināt, kad doties izņemt naudu, patīk, ka varu redzēt, kas man ir zvanījis, un cilvēkam atzvanīt, jo, ejot ārpus mājas, mobilo tālruni nemēdzu ņemt līdzi.”

Kopā par parasto mājas tālruni, kam ir “Lattelecom” pieslēgums, un mobilo tālruni Margarita maksā 10 – 12 eiro mēnesī, un tā ir summa, ko viņa no savas 210 eiro nelielās pensijas varot atļauties.

CITI ŠOBRĪD LASA

Sadarbojas ar 
500 “Latvijas Pasta” 
nodaļām


“Veicot pētījumu par senioru sazināšanās paradumiem, atklājām to, cik ļoti dažādu senioru grupu vidū atšķiras nepieciešamība pēc mobilā tālruņa – aktīvie seniori vēlas lietot modernu tālruni un daudz pa to runāt, bet seniori no tālākajiem Latvijas reģioniem, arī vientuļie pensionāri savās vēlmēs ir daudz pieticīgāki. Tomēr visbiežāk senioriem mobilais telefons ir vienīgais veids, kā sazināties ar saviem tuvākajiem cilvēkiem – bērniem, mazbērniem, radiem un draugiem, kuriem ne vienmēr ir iespēja apciemot viņus pietiekami bieži. Saziņai ar ģimeni tālruni izmanto līdz 90% Latvijā dzīvojošo senioru,” stāsta “Amigo” vadītājs Artūrs Freimanis.

Senioram ir ļoti svarīgi, lai mobilo sakaru apmaksa neiecirstu lielu robu pensijā, kā arī bez liekiem tēriņiem būtu iespēja sazvanīt ārstniecības iestādes. Ir zināms, ka valsts iestādes par mobilo sakaru pakalpojumiem slēdz līgumus ar tā saucamajiem mazajiem operatoriem, bet to tarifi ir augstāki nekā lielajiem operatoriem. “Senioriem zvanu īpatsvars uz ārstniecības iestādēm ir liels, tāpēc izveidojas lielāka maksa par sarunām un rodas nesaprašanās,” norāda A. Freimanis. “Mēs zvanus uz mazajiem operatoriem esam iekļāvuši fiksētajā maksā, tāpēc senioram nekas papildus nav jāmaksā, arī zvanot uz ārstniecības iestādēm.”

Savukārt labu pārklājumu, kas īpaši svarīgi senioriem reģionos, kā saka, “lai var droši aiziet uz mežu sēņot”, nodrošina izmantotais “LMT” tīkls, kas aptver 99% Latvijas teritorijas.

Nav jāuztraucas arī par mobilā aparāta iegādi, jo to pensionāram, kurš slēdz Zemcenu tarifa līgumu ar “Amigo”, piešķir par brīvu un bez jebkādām saistībām. Starp citu, šo telefonu ar īpašo piedāvājumu var saņemt arī tie cilvēki, kas vēl nav sasnieguši seniora vecumu, taču ir invaliditātes pensijas saņēmēji.

Reklāma
Reklāma

Labas atsauksmes no senioriem saņemtas par “Amigo” piedāvāto iespēju slēgt līgumus un saņemt atbildes uz jautājumiem visās 500 “Latvijas Pasta” nodaļās. Pasūtot avīzes vai maksājot pastā rēķinus, pie viena var arī noskaidrot jautājumus par tā pakalpojumiem.

A. Freimanis iecerējis pakalpojumus vēl uzlabot – piemēram, piedāvāt senioriem tālruņa aparātus ar lielākām pogām un lielāku ekrānu, padomāt par pretimnākšanu īsziņu sūtīšanai, jo jaunāka gadagājuma pensionāri īsziņas labprāt izmanto saziņai ar mazbērniem, kas zināmi kā ļoti aktīvi īsziņu sūtītāji.

“Domājam arī par to, lai pensionāri varētu attālināti saņemt mūsu pakalpojumu, jo daudzi nemaz paši nevar nokļūt līdz pasta nodaļai. Piemēram, varēsim līgumu atvest pie seniora uz mājām, kā arī dosim iespēju radiniekam pensionāra vietā noslēgt līgumu,” stāsta A. Freimanis, solot šos jaunumus piedāvāt jau rudenī.

Podziņtelefona vietā 
ienāk viedtālrunis


Kā stāsta Latvijas Mobilā tālruņa (LMT) preses sekretāre Elīna Lidere, uzņēmums piedāvā tieši senioriem paredzētus mobilos tālruņus, piemēram, jaunums ir “ZTE S207” – vienkāršs, ērti lietojams, paredzēts tikai zvanīšanai un kādas īsziņas nosūtīšanai. Tam ir arī tik pieprasītā lukturīša funkcija, radio un nedaudz lielāks ekrāns nekā iepriekšējam modelim.

Tomēr podziņtelefonu vietā arvien vairāk ienāk viedtālruņi, starp tiem ir arī pavisam vienkārši lietojamas un nedārgas (līdz 80 eiro) iekārtas. “Viedtālrunis sen vairs nav sarežģīta iekārta, no kā vajadzētu baidīties, bet gan tieši pretēji – tas ir kļuvis draudzīgs lietotājiem un atvieglo ikdienas rūpes,” ir pārliecināta E. Lidere. “Uzstādot “vienkāršo izvēlni”, salīdzinājumā ar podziņtelefonu, tam ir tādas priekšrocības kā, piemēram, liels ekrāns, uz kura labi saskatāma informācija, saprotami izkārtotas galvenās funkcijas, kas ļauj veikt un saņemt zvanus, rakstīt īsziņas un fotografēt. Viedtālruni ar lietotņu palīdzību iespējams arī pielāgot kā svarīgu palīgu ikdienas darbos.”

Par to, ka senioriem nav nekādu grūtību apgūt vienkārša viedtālruņa lietošanu, varēja pārliecināties pēc tam, kad LMT sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti piešķīra viedtālruņus vairākiem pansionāta iemītniekiem, kuri iepriekš tādas ierīces nebija lietojuši. Senioriem ar jauno ierīci ļoti paticis darboties, jo tā ļāvusi asināt prātu, fotografēt, protams, arī sazināties un sekot līdzi, kā sokas citiem.

Elīna Lidere atklāj, ka tagad tieši senioru vidū esot iecienītas arī planšetes, jo tās ir skārienjutīgas un lietošanā tikpat ērtas kā viedtālruņi, bet ar daudz lielāku ekrānu.

Var izmantot 
nelielos apmēros


“”Tele2” un priekšapmaksas sarunu kartes “Zelta Zivtiņa” tarifu plāni un piedāvājumu portfelis ir veidots, domājot par dažādām mobilo sakaru lietotāju grupām un to vajadzībām: pieredzējušiem mobilo datu lietotājiem, neregulāriem mobilo datu lietotājiem un mūsu klientiem, kuri vēl nav sākuši izmantot mobilo datu pārraidi vai izmanto to ļoti nelielos apmēros,” stāsta “Tele2” produktu direktors Juris Breicis. “Senioru vajadzībām mēs varam piedāvāt “Just5″ ražotos tālruņus ar lielākiem taustiņiem un ekrānu, kam lielāks krāsu kontrasts. Senioriem, kuri vēlas izmantot viedtālruni, vairāki ražotāji piedāvā telefonus ar uzstādījumiem, kuri atvieglo šāda telefona lietošanu gados vecākiem cilvēkiem – lielāka izmēra burti, lielāks kontrasts grafiskajiem elementiem.”

Vienlaikus uzņēmuma pārstāvis norāda, ka “Tele2” nav īpaši tikai senioriem paredzētu tarifu plānu. Visbiežāk seniori izvēlas piedāvājumus, kuri paredzēti lietotājiem, kuriem nav nepieciešams liels mobilo datu pārraides apjoms.

UZZIŅA

Mobilo sakaru operatora “Amigo” veiktais pētījums par senioru sazināšanās paradumiem apliecina to, ka pensionāri galvenokārt sarunājas privātos nolūkos, tikai atšķiras saziņai atvēlētais laiks.

Vidēji mēnesī viens pensionārs Latgalē pa telefonu norunā gandrīz 154 minūtes, bet Rīgas iedzīvotājs – 126 minūtes. Kurzemnieki telefonsarunām velta 133 minūtes mēnesī.

Īpaši pensionāriem izveidotais “Amigo” Zemcenu tarifs (tajā iekļautas 350 sarunu minūtes) liecina, ka zemgalieši runā vidēji 136 minūtes, bet vidzemnieki – 144.

VIEDOKLIS

Profesors gerontoloģijā Jānis Zaļkalns: “Novecojot nopietna problēma ir sociālo kontaktu tīkla sairums. Cilvēks, kas aizgājis pensijā, vēl kādus gadus uztur kontaktus ar darba biedriem, kādu draudzeni no jaunības laikiem, līdz pienāk brīdis, kad neviens vairs nezvana. Cilvēkam kā socializētai būtnei bieži vien veselības problēmu pamatā ir nevis kāda slimība – kaut arī vecums ir nopietns fons, kur, ja kaut kas sācis brukt, bruks arī viss pārējais –, bet gan kontaktu trūkums ar citiem cilvēkiem un saviem ģimenes locekļiem. Tādēļ neaizmirstiet piezvanīt saviem vecajiem tuviniekiem, apmeklēt viņus.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.