2
Rēķinājās ar 70%, uzspiež 85%
Arī PKC šo priekšlikumu vērtē negatīvi. “Kapitālsabiedrības rēķinās un plāno nākotnes investīciju programmas un dividenžu izmaksu atbilstoši valdības iepriekš noteiktai dividenžu izmaksu likmei, kas 2019. gadam ir 70% apmērā. Piedāvājums ir to palielināt līdz 85%. Šāds valdības lēmums būtu pret ilgtermiņa finanšu plānošanu valsts kapitālsabiedrībās. Jāņem vērā arī, ka lielai daļai valsts kapitālsabiedrību ir samazināti dividenžu maksājumi budžetā (piemēram, slimnīcām un daļai Kultūras ministrijas kapitālsabiedrību). Valdība var ļaut arī peļņu nesošām kapitālsabiedrībām dividendes nemaksāt, ja tas pamatojams ar uzņēmuma finanšu situācijas stabilitāti vai nepieciešamajām investīcijām, piemēram, jaunu pakalpojumu sniegšanai. Būtībā ieguvums no dividenžu izmaksu apjoma palielināšanas par 15% punktiem neatsver potenciālos zaudējumus no jau ilgstoši nestabilas dividenžu politikas valsts kapitālsabiedrībās un ietekmes uz uzņēmumu ilgtermiņa darbības plānošanu,” rezumē PKC pārstāve E. Krūzkopa.
Finanšu ministrijas informācija liecina, ka 2018. gada pieejamie līdzekļi jeb fiskālā telpa plānota 81 miljonu apmērā, savukārt 2019. gads būšot kritisks – līdzekļi saruks līdz 34,1 miljoniem eiro. Tādēļ FM ir jāveic virkne pasākumu, lai labotu šo situāciju. Tomēr pastāv iespēja, ka, palielinot dividenžu apmēru, valsts var negūt vēlamo fiskālo efektu. Iespējams, lai īstenotu savus attīstības plānus, uzņēmumi veiks “grozījumus” grāmatvedībā un uzrādīs mazāku peļņu. Tādēļ pastiprināta uzmanība būtu jāpievērš dividenžu politikas sakārtošanai, nevis rezerves plāniem, kas darbosies tikai īstermiņā.