Pragmatisks piedāvājums 0
Lielveikalu tīkla “K-Rauta” klientu konsultants Jānis Leimanis spriež, ka šāda šķūnīša remonts ir pavisam vienkāršs gadījums. Viss tiešām jānoplēš līdz jumta dēļiem, jo saplaisājušo ruberoīdu atstāt nav vērts. Ja pa šo virsmu iespējams droši staigāt (mitrums vēl nav sācis savus posta darbus, arī spāres veselas), var vēlreiz uzklāt jau pierasto jumta materiālu ruberoīdu. Ko vairāk tādam šķūnītim vajag, ja nav īpašu estētisku prasību! Tikai iepriekš virsma (sliktākajā gadījumā – jaunās OSB plātnes) jāapstrādā ar bitumena hidroizolācijas mastiku, kas nenozīmē piķi uz ugunskura spainī kausēt un tad ar pakulu vīkšķi garā kātā masu vienmērīgi izlīdzināt.
Šis ir jau gatavs maisījums, ko uzklāj ar lielo krāsotāja sareni, vispirms kārtīgi aizlejot spraugas, un tad nogaida, līdz saulītē mastika palēnām sacietē. Tālāk divi varianti – vai nu līmēt, vai naglot. Arī papes naglas joprojām ir nopērkamas, tomēr ērtāk un drošāk ir līmēt, to pašu mastiku otrreiz uzziežot pavisam plānā kārtā.
Mastika maksā apmēram tikpat kā ruberoīds – pusotra eiro kvadrātmetrā. Saprotamākais piedāvājums ir firmai “TechnoNicol”, proti, Mastika Nr. 22. Tas ir 20 kg spainītis par 29,31 eiro, orientējošais patēriņš – 1 kg/m2. Turpat blakus – vācu “Weber”, kas tādas ražo pat ar stikla šķiedras piedevām (14 kg par 40,69 eiro, patēriņš tāpat 1 kg/m2).
Ja pieņem, ka paša darbs allaž ir par velti, neliela šķūnīša jumta atjaunošana teorētiski izmaksā ap 60 eiro – divi ruļļi ruberoīda un viens spainītis lētākās mastikas (ja drusku pietrūkst, nopērkama arī 300 g tūbiņās remontiem). Salīdzinot tas ir pasākums, piemēram, divu zobu plombu vērtībā, Rīgas cenās rēķinot…
Modernāks variants
Pie melna, raupja jumta vēl var tikt, izmantojot citus, modernākus ruļļu materiālus, ko oficiāli sauc par modificēta bitumena membrānām. Iespējams, tādu jau sen ir pelnījusi garāža, kam sava statusa dēļ pieklājas šķūnīti krietni pārdzīvot. Precīzāk, pat divas membrānas, kuras savā starpā ar atklātu liesmu sakausē, un tad ir gan segums, gan hidroizolācija. Tātad veco ruberoīdu nost, bitumenu arī, jo tas droši vien ir saplaisājis, apakšā gaisa burbuļi, virsma staigājot krakšķ un brakšķ. Tīrīšana – mehānisks pasākums, vicinot kaut vai ledus cirtni, kamēr paliek tīra betona virsma. Pirmapstrādei izmanto nevis jau pazīstamo mastiku, bet gan speciālu grunti. “K-Rauta” piedāvā Primer Nr. 01, atkal ar “TechnoNicol” preču zīmi. Tas ir 20 litru spainītis, kas sver tikai 16 kg, tāpēc patēriņš lielāks – 3 l/m2. Cena – 37,58 eiro.
Tālākās aktivitātes uz jumta prasa vismaz nelielas profesionālās iemaņas, ko teorētiski var apgūt interneta vietnē YouTube vai ražotāju mājaslapās. Principiālā shēma – vispirms plāns apakšklājs jeb oderējums, kuru piekausē pie betona, uzsildot ar gāzes degli, tad biezākā membrāna, ko līdzīgā veidā pielīmē pie uzklātās pamatnes. Vai esat gatavi šādai akcijai? Starp citu, degli ar visu gāzes balonu daudzviet var iznomāt vidēji par 4–5 eiro diennaktī.
Abu klājumu piedāvājums lielveikalā šķiet visai pieticīgs. Lūkojot pēc “TechnoNicol”, ja izvēlēta šīs firmas grunts (arī materiālus gluži kā dzērienus nav ieteicams jaukt!), pretim nāk Bikroelast ar patīkami stingru, raupju virsmu, kam turklāt atlaide – cena no 36,98 eiro pazemināta līdz 28,50. Apakšklājs arī maksā zem 30 eiro, un tam rullī nevis desmit, bet gan 15 m2. Ātri galvā rēķinot, lielākai garāžai (30 m2) vajadzīgi trīs spainīši grunts, divi ruļļi apakšklāja un trīs ruļļi membrānas, kopsummā ap 230 eiro, tātad gandrīz 8 eiro/m2. Tā ir cena, ko maksājam par labām viļņotajām bitumena loksnēm. Vai vērts ķēpāties?