Divriteņu koplietošanas plāns. Vai iespējams Rīgā? 2
Pirms desmit gadiem Parīzē ļoti veiksmīgi tika ieviests divriteņu koplietošanas plāns “Velib”, taču tā īstenošanu pārņemot citai firmai, samazinājās pieejamo divriteņu skaits un maiņas punkti. Daļa klientu sabojāja braucamos vai tos piesavinājās. Velosipēdu vraki atrasti Parīzes kanālos pēc to tīrīšanas. Vandālims bija tik izplatīts, ka pirmajos divos gados nācās aizvietot gandrīz 80% divriteņu. Parīziešiem un tūristiem paužot neapmierinātību, Parīzes mēre Anna Idalgo uzdevusi jaunajai operatorfirmai sakārtot divriteņu koplietošanas sistēmu līdz septembrim.
Parīzē ieviestā divriteņu koplietošanas sistēma “Velib”, kuras pakalpojumus jau pirmajā gadā izmantoja aptuveni 200 000 cilvēku, tikusi atveidota virknē pasaules pilsētu, taču parīziešiem tā likusi vilties, jo divriteni darba kārtībā nākas ilgi meklēt. “Mēs maksājam nodokļus un vēl kā lietotāji maksājam “Velib”, kas nestrādā,” intervijā žurnālam “Politico” sūdzas kāda parīziete. Pēc daudzu sūdzību saņemšanas no klientiem Parīzes mērija piespiedusi operatorfirmu “Smovengo” izmaksāt viņiem kompensācijas un maksāt vairāku miljonu eiro soda naudu. “Jūs ejat no viena maiņas punkta uz otru naivā cerībā, ka nākamais būs atvērts, līdz savā gala mērķī secināt, ka esat nejauši šķērsojis pilsētu kājām,” stāsta students Endrū Keins. Vēl kritiskāk “Velib” darbu vērtē ceļojumu tīmekļa lapas “TripAdvisor” klienti, kas to uzskata par “Parīzes mērijas kauna traipu”.
Pilsētas mērija nepārrauga sistēmas darbību ikdienā, taču mēre Anna Idalgo, kas ir amatā kopš 2014. gada, ir apņēmusies ieviest “zaļās dzīvošanas” ierosmes, izveidojot tikai gājējiem domātas zonas un plānojot dienas bez automobiļiem. Divriteņu koplietošanas sistēmas neveiksme varētu apgrūtināt Idalgo pārvēlēšanu amatā 2020. gadā, it īpaši tāpēc, ka viņa pārstāv Sociālistu partiju, kas pārdzīvo grūtus laikus, nespējot konkurēt ar prezidenta Emanuela Makrona centrisko partiju, atzīmē “Politico”. Divi Makrona sabiedrotie, valdības runasvīrs Benžamins Grivo un digitālo lietu ministrs Munīrs Mahdžubi, tiek uzskatīti par pretendentiem uz Parīzes mēra amatu.
Sākotnēji “Velib” plāna ieviešanas pārraudzība saskaņā ar līgumu, kas noslēgts uz desmit gadiem, tika uzdota Francijas transporta un reklāmas firmai “JCDecaux”. Pilsētas vadība cerēja uz transporta sastrēgumu mazināšanos un tīrāku vidi, bet riteņbraucēji – uz drošu un lētu pārvietošanos tikai par 29 eiro gadā. “Kad mēs reklamējām Parīzi, mēs rādījām divas lietas: Eifeļa torni un “Velib”,” stāsta bijušā Parīzes mēra Bertrāna Delanoē padomnieks.
Pērn “Velib” sistēmā bija aptuveni 300 000 lietotāju, kurus apkalpoja 1260 maiņas punktos. Pēc jauna konkursa rīkošanas “Velib” sistēmas pārraudzību pārņēma Francijas un Spānijas konsorcijs “Smovengo”, kas plāno ieviest vieglākus divriteņus ar interneta pieslēgumu. Trešdaļu braucamo paredzēts aprīkot ar elektrodzinēju. Labos nodomus izjauca bijušās operatorfirmas darbinieku streiks, kas sākās pērn novembrī un kopš tā laika paralizējis “Velib” sistēmas darbu. No plānotajiem 1400 maiņas punktiem darbojas tikai puse, bet klientiem paredzēto 20 000 divriteņu vietā ir pieejami tikai trīs tūkstoši.