Ieskats slepenajā bunkurā, kuru nojauks "Rail Baltica" dēļ

VIDEO: Pēdējā iespēja ieskatīties slepenajā pazemes bunkurā, kuru nojauks “Rail Baltica” dēļ 13

Padomju laika slepenais pazemes bunkurs zem sliedēm pie Rīgas dzelzceļa stacijas, par kuru zināja vien retais, tuvākajās nedēļās tiks demontēts “Rail Baltica” dēļ, vēsta “TV3 Ziņas”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Aukstā kara gados patvertnei dots nosaukums ”Objekts-100”. Pat pēc Latvijas neatkarības atgūšanas par bunkura esamību nav zinājusi liela daļa Latvijas dzelzceļa darbinieku. Pirms bunkuru nojauc, TV3 Ziņām bija iespēja to lūkot pirmo un burtiskā nozīmē arī pēdējo reizi.

Masu iznīcināšanas ieroču uzbrukuma gadījumā šādas patvertnes tika būvētas, lai nodrošinātu dzelzceļa darbības nepārtrauktību jebkuros apstākļos, arī atomkara gadījumos, ķīmiska uzbrukuma gadījumā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vilcienu kustības pazemes vadības centrs, bunkurs bija paredzēts galvenokārt dispečeriem. Šajos kambaros dispečeriem būtu jāveic plānošana. Bunkura citā daļā – tehnoloģiskās iekārtas, lai reāli vadītu vilcienu drošu kustību. Te vēl palikušas iekārtas dzelzceļa līnijai Rīga-Jelgava.

”Latvijas Dzelzceļš” industriālā mantojuma eksperts Toms Altbergs norāda: “Bija sava veida komutācijas statne, ar kuras palīdzību tika raidīti signāli uz pārmijām un luksoforiem.”

Slepeno bunkuru sāka būvēt 1955.gadā, pabeidza trīs gados. Tam ir divas ieejas – šaurs pazemes tunelis no “Latvijas dzelzceļa” galvenās ēkas un uzmanību nepievērsoša ieeja pie dzelzceļa uzbēruma. Bunkuram ir arī trīs vertikālās avārijas izejas.

” Viens no gadījumiem – kad ir jāevakuējas ar vilcienu palīdzību, jo viena no šīm vertikālajām izejām iziet tieši starp diviem sliežu ceļiem. Tur nav perona, bet var padot vilcienu tieši blakus šai izejai,” stāsta Altbergs.

Bunkurs uzturēts tehnoloģiskā kārtībā līdz PSRS sabrukumam.

“Gaisa filtrācijas telpa, gaisa padeves sirds. Šeit līdz 1990.gadam, ilgāk gan ne, tika uzturēti kārtībā gaisa filtrācijas elementi, lai patvertnē būtu gaiss,” stāsta Altbergs.

Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas par bunkuru aizmirsts. Pat “Latvijas dzelzceļa” industriālā mantojuma daļa par to uzzināja vien pirms dažiem gadiem. Nav gan precīzi zināms, kad aizvākts vai izzagts viss iekārtojums. Izdevies saglābt unikālu Aukstā kara liecību – Latvijā radītu skaitļojamo mašīnu. Tās nosaukums ”Vega”.

“Varēja izrēķināt, zinot, cik liels ir radioaktīvais piesārņojums, kāds ir vēja ātrums un citi četri parametri, varēja izrēķināt, cik dienas vēl te būtu jāsēž,” norāda Altbergs.

Bunkura platība ir 400 kvadrātmetri. Betona sienu biezums 2,4 metri.

“Patvertne ir būvēta ar atvērto metodi. Tas nozīmē, ka tika izrakta bedre, radīts kā pagrabs un virsū ir dzelzceļa uzbērums,” bilst Altbergs.

Bunkura demontāža sāksies tuvāko nedēļu laikā. Saglabāt to nevar, jo tieši šajā vietā būs “Rail Baltica” sliežu viadukta konstrukcijas, multimodālais centrs un Elizabetes ielas pagarinājumus, kas savienosies ar Timotija ielu.

Reklāma
Reklāma

“Rail Baltica” būvnieku pilnsabiedrības ”BERERIX” sadarbības projektu vadītājs Andris Linde norāda: “Mēs šeit pilsētas centrā nedrīkstam lietot tik jaudīgu ieroci kā spridzināšanu, rīkosimies ar saudzīgākām metodēm – tehnika, kas sagrauž betonu. Sadrupina to betonu.”

Savukārt Altbergs pauž: “Es redzu šeit nosacītu vēsturisko vērtību. Tā vērtība, kas ir, tā ir dokumentēta dažādos materiālos.”

Vienas no biezajām patvertnes durvīm paņems Dzelzceļa vēstures muzejs. Tas gan neesot interesējies par bunkura gaisa filtrācijas sistēmu. Kas ar to un pārējām vēstures liecībām notiks, paliek “Rail Baltica” būvnieku ziņā.

Plašāk “TV3 Ziņu” sižetā:

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.