Alūksniešiem un mazsalaciešiem sabiedriskais transports pēc pieprasījuma un par brīvu 0
Sākot ar šo nedēļu, Alūksnes un Mazsalacas novadu iedzīvotājiem sabiedrisko transportu ir iespēja izsaukt pēc pieprasījuma. Kā pirmais šāds sabiedriskā transporta pieejamības risinājums no šā gada 1. augusta tika ieviests divos maršrutos Rucavā un Bukaišos, kur autobuss vai vieglā automašīna konkrētos posmos brauc tikai tad, ja pasažieri to jau iepriekš piesaka un samaksā par biļeti.
Tas kļuvis iespējams tādēļ, ka Vidzemes plānošanas reģions (VPR) pilotprojektu “transports pēc pieprasījuma” īsteno Eiropas Savienības pārrobežu projektā, un to līdzfinansē “Interreg” Baltijas jūras reģiona 2014.–2020. gada programmas “Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos (MAMBA)” ietvaros.
Pirmajā nedēļā deviņi braucēji
Pieprasījuma zvanus pieņem un braucienus reģistrē VPR mobilitātes centrā. Centra koordinatore Marta Riekstiņa “LA” pastāstīja, ka šonedēļ iedzīvotāju aktivitāte un interese par šo pakalpojumu bijusi diezgan liela: saņemti kādi 20 zvani no Alūksnes novada un vismaz 10 no Mazsalacas.
Brauciens jāpiesaka vismaz 24 stundas iepriekš, zvanot vai rakstot īsziņu pa noteiktu mobilo tālruni. Pieprasīt transportu var, arī nosūtot e-pastu. Pakalpojumu iespējams izmantot darba dienās no plkst. 4.00 līdz 23.00.
Ja jauno pakalpojumu pieteiks laikā, kad salīdzinoši netālu no plānotā brauciena uzsākšanas ir pietura un stundas laikā iecerēto maršrutu iespējams veikt ar sabiedrisko autobusu, transportu pēc pieprasījuma izmantot nebūs iespējams.
Abās teritorijās pakalpojums pieejams atšķirīgi: Mazsalacas novadā to sniegs visā teritorijā, bet Alūksnes novadā – noteiktās vietās, kur transports pēc pieprasījuma kursēs konkrētā nedēļas dienā, ja būs saņemti zvani. Turklāt Mazsalacas novadā transportu būs iespēja pieteikt arī sestdienās braucienam no/uz Rūjienas tirgu, kas atrodas ārpus Mazsalacas pašvaldības teritorijas.
VPR informē, ka divi modeļi izvēlēti ar nolūku. Pēc tam, kad pilotprojekts būs noslēdzies, varēs izvērtēt, kurš no tiem bijis veiksmīgāks un spējis efektīvāk risināt mobilitātes problēmas attālos lauku reģionos, pielāgojoties vietējo iedzīvotāju ikdienas vajadzībām un pārvietošanās paradumiem.
Pakalpojumu Alūksnes novadā sniedz SIA “Sabiedriskais autobuss, Mazsalacas novadā – SIA “VTU Valmiera”. Pakalpojuma sniedzēji izvēlēti atklātā konkursā.
Pirmā pasažiere: “Mazmeita internetā atrada un man pateica!”
“Mazmeitai telefonā ir internets, viņa bija izlasījusi un svētdien vakarā man pateica, ka no šīs nedēļas pie mums būšot iespēja transportu pieteikt, zvanot vienu dienu iepriekš.
par savu priecīgo piedzīvojumu “LA” pastāstīja Skaņkalnes iedzīvotāja pensionāre Rasma Cēse.
Viņa ir gleznotāja, bijusī zīmēšanas skolotāja, otrdien, 22. oktobrī vajadzējis nokļūt uz Mazsalacas bibliotēku, kur bijusi ielūgta uz kādu gleznošanai veltītu pasākumu, lai pastāstītu par māksliniekiem, saviem laikabiedriem.
“Pēdējā laikā no mājas tieku pavisam reti, nupat palika 87, vecums spiež pie zemes, kājas neklausa. Kad vajag uz veikalu vai dakteriem, meklēju kādu palīgu, kas par “piecīti” var izvadāt, iznēsāt pirkumus.
No manas mājas Mazsalaca jau nav tālu, bet es tur jau sen ar savām kājām nevaru aiziet. Atbrauca ar vieglo mašīnu un pēc divām stundām atveda arī atpakaļ, jo pa to laiku šoferis bija aizvedis jau kādu citu pasažieri. Kad būs vajadzība, transportu pēc pieprasījuma izmantošu arī citu reizi.”
Kas pēc pilotprojekta?
Interesanti, ka pakalpojumu “transports pēc pieprasījuma” aicināti izmantot ne tikai konkrēto novadu iedzīvotāji, bet arī to viesi, arī tūristi, kuriem tas nepieciešams.
Pilotprojekta ieviešana paredzēta līdz 2020. gada 30. septembrim. Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā projekta “MAMBA” vadītāja Līga Pūriņa-Pūrīte iepriekš medijos izteikusies, ka sākotnēji arī Alūksnes un Mazsalacas novados bijusi doma maksu par braucienu pielīdzināt sabiedriskā transporta biļetes cenai, taču pēc ilgstošām konsultācijām nolemts, ka tas tomēr būs par brīvu – no ES saņemts finansējums EUR 100 000 apmērā un pilotprojekts nedrīkst gūt peļņu.
Kā paskaidroja Marta Riekstiņa, pašizmaksa vienam “transporta pēc pieprasījuma” kilometram Mazsalacas novadā esot EUR 2,99 un Alūksnes novadā EUR 3,50. Kas un kā varētu notikt pēc pilotprojekta noslēguma, jālemj visām iesaistītajām pusēm un iestādēm kopā.
ES valstīs šāds pakalpojums esot jau gadus divdesmit, pastāvot dažādi izmaksu segšanas modeļi: valsts; pašvaldības; abu kopējs finansējums; dažviet visu sedzot pasažieri, dažviet – brauciens par brīvu. Šobrīd notiek pasažieru plūsmas un intereses monitorēšana, lai vēlāk varētu sniegt rekomendācijas, kā pašvaldībām rīkoties turpmāk.