Pēc 17 gadu ilgām nesaskaņām aviomilžu leģendārais strīds beidzot izbeigts 1
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pēc 17 gadu ilgām nesaskaņām par subsīdijām aviobūves nozarē starp Eiropas Savienību un ASV beidzot panākts pamiers.
Aviobūves milžu “Airbus” un “Boeing” strīds bijis ilgākais Pasaules tirdzniecības organizācijas (PTO) vēsturē un bija saistīts ar to, kā abas puses saņēma atbalstu jaunu lidmašīnu izstrādei un ieviešanai tirgū. Rezultātā strīds ASV un ES eksportētājiem izmaksāja miljardiem eiro, abām pusēm strīda dēļ paaugstinot tarifus dažādās nozarēs strādājošajiem. Ik gadu uzņēmumi Eiropā zaudēja 7,5 miljardus eiro, bet uzņēmumi ASV – 3,5 miljardus.
Pamiers uz pieciem gadiem oficiāli apstiprināts Briselē notiekošajā ES un ASV samitā, bet oficiāli tas stāsies spēkā no 11. jūlija. ES tirdzniecības komisārs Valdis Dombrovskis uzsvēra, ka līdz šim vienošanās bija praktiski neiespējama krasi atšķirīgo sistēmu dēļ, un šis strīds gadā izmaksāja miljardus eiro tarifos abu pušu eksportētājiem.
“Paralēli ES un ASV apņēmušās strādāt pie kopējas izpratnes par to, kā šis valsts atbalsts varētu tikt sniegts, lai nodrošinātu līdzīgus konkurētspējas apstākļus abiem uzņēmumiem un lai pārtrauktu šo strīdu. Abas puses arī vienojās sadarboties, lai apkarotu negodīgu konkurenci tajās valstīs, kas masveidā subsidē savus uzņēmumus.”
Tāpat panākta vienošanās par jaunas Tirdzniecības un tehnoloģiju padomes dibināšanu, kas būs vērsta uz ES un ASV sadarbību digitālās ekonomikas, datu ekonomikas u. c. nākotnes jomu veicināšanā. Tā būtu kā platforma, kurā varētu sadarboties līdzīgi domājošie, nosakot standartus un uzturot līderību starptautiskajos tirgos. “Laikā, kad notiek strauja tehnoloģiju attīstība, svarīgi, kādi preču un pakalpojumu standarti kļūst par normu globālajā tirgū, un tā ir joma, kurā ES un ASV sadarbība ir stiprināma,” piebilda Dombrovskis.
Vai tirdzniecības pamiers ietekmēs Latviju un mūsu eksportējošos uzņēmumus? Tiešā veidā ne, jo Latvija bija viena no tām ES valstīm, kuras uzņēmumus paaugstinātie tarifi vīnam, cepumiem, sieram, aviobūves ražojumiem u. c. precēm neietekmēja. Tomēr politiski attiecību uzlabošanās starp Eiropu un ASV nenoliedzami nāks par labu, ņemot vērā mūsu ģeopolitisko novietojumu.
“ES un ASV ir lielākie tirdzniecības un investīciju partneri pasaulē. Šī ir ne tikai ekonomiska, bet arī politiska partnerība, kas sakņota kopējās vērtībās un pasaules redzējumā. Samitā līderi vienojās stiprināt šo transatlantisko sadarbību, lai kopīgi risinātu šī laika izaicinājumus, tajā skaitā autoritāru režīmu nostiprināšanos un tehnoloģisko sāncensību pasaulē. Baltijas valstīm, tajā skaitā Latvijai, šāda attiecību stiprināšana ir ļoti svarīga, ņemot vērā mūsu ģeogrāfisko novietojumu un piederību demokrātiskai pasaulei,” norāda Dombrovskis.
Strīds starp ASV un Eiropu sākās 2004. gadā, abām pusēm apgalvojot, ka minētie aviācijas uzņēmumi ir saņēmuši nepamatotas subsīdijas. Vispirms ASV iesniedza sūdzību PTO, apgalvojot, ka “Airbus” nelegālās subsīdijās saņēmis 19,4 miljardus eiro, tādējādi kompānija guvusi 200 miljardu dolāru ekonomisko ieguvumu.
Eiropa nesēdēja, rokas klēpī salikusi, un jau pavisam drīz apsūdzēja ASV par Sietlā bāzētā “Boeing” nelegālu subsidēšanu 19,25 miljardu eiro apmērā.
PTO nākamo gadu laikā atzina, ka abas puses uzņēmumus tiešām finansējusi nelikumīgi. Attiecīgi PTO ļāva ASV 2019. gadā paaugstināt tarifus dažādu ES ražotu produktu ievešanā ASV, vēlāk līdzīgu soli sperot arī Eiropai. Pērn martā, kad amatā jau bija stājies jaunais ASV prezidents Džo Baidens, abas puses vienojās uz četriem mēnešiem apturēt paaugstinātos tarifus.
Līdz ar minēto izlīgumu starp abām valstīm palicis tikai viens apjomīgs strīds – Trampa pirms trim gadiem uzliktie paaugstinātie tarifi tēraudam (+10%) un alumīnijam (+25%). Labā ziņa ir tā, ka arī šis strīds tiek risināts un paredzams, ka risinājums būs līdz gada beigām.