Vai fiskālās telpas paplašināšana, kas ir “liekās naudas” dalīšana papildu vajadzībām, līdz 80 miljoniem, tik tiešām ir tik bezatbildīga un tuvredzīga, kā to nosaucis Krišjānis Kariņš? 40
Budžeta deficīts nav liels grēks. ES pieļauj līdz 3%, bet Latvijai, manuprāt, līdz 2% būtu pieļaujams. Ar vienu nosacījumu: ka naudu “neapēd” ierēdņi, bet tiek labām lietām – veselības aprūpei, izglītībai, valsts pārvaldes uzlabošanai, aizsardzībai.
Vai tik labā attīstības fāzē kā pašlaik nevajag bezdeficīta budžetu?
Kaut būtu labi izveidot kādu buferīti nebaltai dienai (piemēram, pārdodot LMT vai kādus citus aktīvus), tomēr uzskatu, ka pašlaik Latvijā ir vairākas jomas, kurā nauda jāiegulda šodien, nevis pēc desmit gadiem. Atdeve naudai būs.
Vai tā nav aizņemšanās uz nākamo paaudžu rēķina?
Ir, bet nauda tiek tieši nākamajām paaudzēm. Ja sakārtosim, piemēram, izglītības sistēmu, pēc kāda laika nauda nāks atpakaļ, jo nākamā paaudze būs gudrāka un spēs nopelnīt vairāk naudas. Jo cilvēki būs veselīgāki, jo ilgāk un labāk strādās un nauda nāks atpakaļ. Un pēc gadiem desmit atmaksās šodienas parādu.
Bet varbūt nevajag aizņemties ārpus Latvijas, bet paņemt no tiem, kuri nemaksā nodokļus?
Jau ar esošo nodokļu politiku, ar esošajām likmēm valstij jāspēj iekasēt 32% no IKP (pašlaik iekasē 28% – red. piez.), taču pārāk daudz paiet garām valsts kasei. Valsts nespēj izkontrolēt iemaksas, par ko liecina gan aplokšņu algas, gan PVN shēmas, gan neuzrādītas patiesās cenas nekustamam īpašumam.
Valsts ieņēmumu dienesta mazspēja?
VID ir tikai viens spēlētājs. Jāskatās plašākā kontekstā. Piemēram, nezinu nevienu gadījumu, kad par finanšu noziegumu – par krāpšanos ar nodokļiem – kāds būtu ielikts cietumā. Tas rada nesodāmības sajūtu tiem, kas iesaistās valsts apkrāpšanā. Ir vērts riskēt, viņi domā. Igaunijā saprot – ja tu blēdīsies, tev nav advokātu un valsts pret tevi vērsīsies ar visiem ieročiem.
Latvijā kaut kā nesekmējas ar iziešanu no ēnu ekonomikas. Tagad valdība piedāvā burkānu – zemākas darbaspēka nodokļa likmes. Tas līdzēs?
Savā ziņā lielāks neapliekamais minimums un minimālās algas paaugstināšana samazinās aplokšņu algas, bet šaubos, vai tāpēc uzņēmēji legalizēs visu darba samaksu, jo riski, ka viņus pieķers Valsts darba inspekcija vai VID, nav palielinājušies. Pātaga tomēr ir stiprāks dzinulis. Vienīgais burkāns, kas sakārto sistēmu, lai ēnu ekonomikā nebūtu PVN shēmošanas, ir reversais PVN.
Diemžēl reverso PVN Eiropas Komisija ļauj piemērot tikai uz laiku…
Jā, ar PVN shēmām slimo visa Eiropa, un, manuprāt, daudz straujāk vajadzēja iet uz reverso PVN iekasēšanas kārtību visā Eiropā, vairāk nozarēs. Tā ir brīnumnūjiņa tajās nozarēs, kur to ieviesa.