Pavļuts: Pacienti Latvijā ir normatīvi aizsargāti, bet ne pēc būtības 8
Pacienta tiesību regulējums Latvijā pastāv, bet galvenās grūtības ir normu piemērošanā, šādu vērtējumu šodien ekspertu diskusijā pauda veselības ministrs Daniels Pavļuts (AP).
Veselības ministrs uzsvēra, ka būtiska daļa pacienta tiesību regulējumā un tā piemērošanā ir institucionālais ietvars. Jautājumus par to, kas praksē šobrīd aizstāv pacienta tiesības, ministrs uzdeva tiesībsargam Jurim Jansonam.
Tiesībsargs skaidroja, ka visu ar likumiem noteikt nevar, taču Covid-19 krīzes laikā ir apgrūtināta pacientu aprūpes pieejamība un kvalitāte. “Ja runā par cieņu, tad cieņu katrā likumā nav jāieraksta, pietiek ar Satversmi un starptautisko tiesību dimensiju,” teica Jansons.
Jansons izteica neizpratni par Veselības inspekcijas reorganizācijas plānos minētu nodaļu pacientu tiesību aizsardzībai. “Ja Veselības inspekcija min, ka veidos pacientu tiesību aizsardzības nodaļu, tad ar ko tagad nodarbojas Veselības inspekcija pēc būtības?” retoriski vaicāja tiesībsargs.
Jansons izcēla publiskajā telpā izskanējušās sūdzības, ka Veselības inspekcija pacientu tiesību aizstāvības vietā aizstāv mediķu tiesības. Viņš norādīja, ka ikdienā saskaras ar daudz jautājumiem un neizpratni par to, kā interesēs īsti strādā Veselības inspekcija – valsts vai pacienta.
“Ir svarīgi, lai inspekcija fokusējas uz to, ka pacientu tiesības ir prioritāras. Nevis skatīties uz to, ko nevarēja izdarīt. Šobrīd par jaunas institūcijas izveidi, piemēram, ombudu, varam diskutēt, bet vispirms pamatīgi jāorganizē Veselības inspekcija,” teica Jansons.
Tikmēr veselības ministrs secināja, ka šādā publiskā diskusijā ir neizbēgami nonākt līdz Veselības inspekcijas darba vērtējumam. Pavļuta redzējumā, pretenzijas attiecībā uz kapacitāti un kvalitāti arī ir iemesls sacīt, ka institūcija aizstāv mediķu nevis pacientu tiesības.