Pats galvenais lauvēns – “Peugeot 208” 0
Pagājušajā nedēļā Rīgā “Sapņu fabrikā” notika vērienīga “Peugeot 208” prezentācija. Šis auto acīmredzot būs arī viens no pirmajiem pretendentiem uz tikko aizsāktā konkursa “Latvijas Gada auto” balvām. Tādēļ – par jaunuma radurakstiem un nākotnes izredzēm.
Senči veiksminieki
“Peugeot” divsimtā sērija iesākās 1983. gadā ar modeli “205”. Un 15 gados pasaules ceļos aizbraukuši 5 278 050 šādu auto. Vēl veiksmīgāks izrādījās “206” – 7 780 000 par trim gadiem īsākā laika posmā. Šķiet, to var uzskatīt par pasaules rekordu viena modeļa nemainīga veidola ražošanas apjomā. “Toyota Corolla”, kas ir absolūtais apjoma čempions, skaitli 36 miljoni ir sasniegusi 45 gados un desmit reizes, nemainot vārdu, ieguvusi būtiski citu izskatu. Vairāk nekā “lauvēni” saražoti, protams, arī “VW Golf” (kopš 1974. gada 27 miljoni sešās “paaudzēs”), “Opel Corsa” (18 miljoni četrās modifikācijās), tomēr “206” neapšaubāmi bija spilgts firmas panākums.
1998. gada rudenī, atgriezies no “206” prezentācijas Francijā, rakstīju:
“Izskats un tēls. Atšķirīgs no “205” un pat “307” kā gadu desmitiem pārlēcis. Bez konkurentu “korsas” un “mikras” trausluma, bez “polo” robustuma, tas neapšaubāmi ir internacionālās dizaina brigādes izcila veiksme, pirmais nelielais auto, ko var pieņemt, skepsi slēpjot aiz racionāliem apsvērumiem, bet arī iekārot un vēlāk lepoties. Nepārprotama ir arī auto atbilstība rūpīgi pētītajiem klientu izvēles kritērijiem, akcentu pārnesums no nevajadzīgi sarežģītiem un dārgiem tehniskiem risinājumiem uz citām jomām – estētiskām, ergonomiskām, ekonomiskām un komfortablām. Uzskatu, ka tieši no B segmenta, kura spilgtākais pārstāvis pašlaik ir “Peugeot 206″, jānāk Latvijas 2000. gada populārākajam jaunajam auto.”
Jā… Tik drosmīgas prognozes šajā gadsimtā vairs neatļaujamies. Pārāk grūti ir uzminēt visas zemūdens straumes, kas vienu jaunumu ceļ, otru gremdē. Bet toreiz gandrīz trāpīju.
Pie mums “206” tiešām (savā svara kategorijā) jau 2000. gadā panāca un nākamajos divos apsteidza “VW Polo” un citus konkurentus, pavēra mazās klases ceļu uz pircēju prātiem un makiem. Palīdzēja šīs racionālās izvēles piekritēju pulkam Latvijā kaut mazliet pakāpties Eiropas standartu virzienā.
No nieka pieciem tirgus procentiem pirms “206” dzimšanas līdz 10, 13, pat 17… (skatiet tabuliņas).
Dēliņam – citi laiki
“208” neapšaubāmi var lepoties ar visām senču labākajām īpašībām. Un daudziem tīkamiem, laikam atbilstošiem jauninājumiem. Tas, nemazinot gabarītus un pat mazliet palielinot salona ietilpību, ir kļuvis ievērojami vieglāks (tikai 950 kg), kas uzlabo gan vadāmību manevros, gan – komplektā ar izcili moderniem maza darba tilpuma dzinējiem – ekonomiskos rādītājus. Sevišķi pilsētā, kur katrs bieži no vietas kustināms kilograms ēd naudu. Dēliņš ir labs, bet laiki citi. Latvijā vairāk nekā “lauvēna” dzimtenē, kur mazās klases tirgus daļa joprojām ir strauji augoša.
2006. gadā, kad mazo popularitātes virsotne bija Latvijā (17,3%), Francijā tādus izvēlējās 40%. Pērn jau 56,8%. Pat Vācija kļūst taupīgāka (24% 2006. g., 30% tagad). Latvija, sevišķi tā iedzīvotāju daļa, kuriem mazauto būvēti (jaunieši, pensionāri utt.), kļuvusi tik “taupīga”, ka šādus auto pērk ļoti maz.
Piedevām konkurence citāda un ļoti asa. Angļu eksperti saskaitījuši, ka vecā gadsimta beigās B segmentā bija 11 nopietni spēlētāji. Šobrīd – vairāk par 20. Spilgtu, modernu dizainu meklējat? Paskatieties uz “Kia” un “Hyundai”! Zemu cenu? Pamēģiniet vēl mazāko A segmentu, kura gaitas īpašības un ietilpība desmit gados izaugušas līdz praktiskam cilvēkam pieņemamam līmenim – pat ja viņš valkā dārgu uzvalku un kurpes.
Tātad – sveiks Latvijā, mazo lauvēn! Vēlu veiksmi un tīkamas medības, lai gan vieglas tās solīt neuzdrošinos.
Maza klase Latvijas tirgu TOP 6
(Gads, marka, modelis, skaits, tirgus daļa, pavisam)
2000. | ||
VW |
POLO |
158 |
PEUGEOT | 206 |
140 |
TOYOTA | YARIS |
49 |
ŠKODA | FABIA |
37 |
RENAULT | CLIO |
33 |
DAEWOO | MATIZ |
32 |
8,4 % | 611 | |
2002. |
||
PEUGEOT | 206 |
191 |
VW |
POLO |
119 |
ŠKODA | FABIA |
11 |
TOYOTA | YARIS |
70 |
OPEL | CORSA |
35 |
RENAULT | CLIO |
32 |
9,1 % | 710 |
|
2004. | ||
HYUNDAI | GETZ |
397 |
ŠKODA | FABIA |
178 |
PEUGEOT | 206 |
130 |
CHEVROLET (DAEWOO) |
KALOS |
108 |
VW | POLO |
106 |
TOYOTA | YARIS |
80 |
13,8 % | 1557 |
|
2006. |
||
HYUNDAI | GETZ |
1065 |
MITSUBISHI | COLT |
547 |
ŠKODA |
FABIA |
460 |
CHEVROLET | AVEO |
364 |
TOYOTA | YARIS |
246 |
RENAULT | CLIO |
214 |
17,3 % | 4437 |
|
2008. | ||
ŠKODA |
FABIA |
585 |
OPEL | CORSA |
213 |
LADA |
1119 | 206 |
VW | POLO |
202 |
LADA | 1118 |
164 |
HYUNDAI |
GETZ |
163 |
13,5 % | 2590 |
|
2011. |
||
VW | POLO |
108 |
ŠKODA | FABIA |
87 |
HYUNDAI | I20 | 73 |
TOYOTA | YARIS |
57 |
FORD | FIESTA |
52 |
OPEL | CORSA |
38 |
8,3 % | 734 |