Patērētāju un tirgotāju strīdus varētu risināt īpaša komisija 1
Saeima šodien nodeva izskatīšanai komisijās grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumā, paredzot, ka īpaša komisija izskatīs patērētāju un tirgotāju strīdus par precēm un pakalpojumiem, kuru cena pārsniedz 20 eiro, bet nepārsniedz 14 000 eiro.
Jaunā regulējuma mērķis ir veicināt patērētāju tiesību aizsardzību, nodrošinot patērētājiem iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, izmantojot neatkarīgus, ātrus, efektīvus un taisnīgus ārpustiesas strīdu risināšanas veidus.
Regulējumā teikts – ja patērētājam un tirgotājam neizdodas strīdu atrisināt pārrunu vai sarakstes ceļā, tad patērētājam ir tiesības vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), lai saņemtu palīdzību strīda risināšanā. Tāpat patērētājam iespējams vērsties pie ārpustiesas patērētāju strīdu risinātāja, ja attiecīgajā jomā tāds ir izveidots.
Likumprojekts arī paredz, ka patērētājs var vērsties Patērētāju strīdu risināšanas komisijā, ja PTAC palīdzība patērētāja strīda risināšanā nav sekmīga un attiecīgajā jomā ir iespējams sasaukt Patērētāju strīdu risināšanas komisiju strīda izskatīšanai.
Saskaņā ar likumprojektu Patērētāju strīdu risināšanas komisija būs tiesīga risināt jebkuru strīdu, kas izriet no patērētāja un pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja līgumsaistībām saistībā ar preces pirkuma vai pakalpojuma līgumu. Taču minētā komisija neizskatīs patērētāju sūdzības par individuālu strīdu ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju par precēm vai pakalpojumiem, kuru cena nepārsniedz 20 eiro un kura cena pārsniedz 14 000 eiro.
Tāpat komisija nerisinās strīdus jomās, kurās to specifikas vai sarežģītības dēļ būtu atbilstošāk, ka tos risina konkrētajā nozarē izveidots ārpustiesas strīdu risinātājs, piemēram, veselības aprūpes pakalpojumu jomā – Pacientu ombuds vai tiesa.
Paredzams, ka komisija strīdu izskatīs deviņdesmit dienu laikā no dienas, kad ir saņemti visi lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dokumenti. Sarežģītu strīdu gadījumā komisijas sekretariāts būs tiesīgs pagarināt minēto termiņu.
Likumprojekts paredz, ka Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumi ir rekomendējoša rakstura un tie nav apstrīdami vai pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas lēmums nav uzskatāms par administratīvo aktu, jo komisija saskaņā ar likumprojektu nav iestāde, bet gan neatkarīga, uz likuma pamata izveidota institūcija, kas risina civiltiesiskus strīdus starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju. Komisija nedarbosies publisko tiesību jomā, nepildīs deleģētas valsts pārvaldes funkcijas, kā arī komisijas pieņemtais lēmums neuzliks adresātam tiesisku pienākumu pildīt lēmumu.
Likumprojekts paredz, ka strīda risināšana komisijā strīda pusēm būs bez maksas.
Ar likumu plānots noteikt, ka Patērētāju strīdu risināšanas komisija sastāv no komisijas priekšsēdētāja un komisijas locekļiem, kuri ir patērētāju tiesību aizsardzības biedrību un komersantu biedrību pārstāvji. Minētajām biedrībām ir tiesības deleģēt pārstāvi dalībai komisijā, informējot par to PTAC, kas veido un aktualizē komisijas locekļu sarakstu. Pēc PTAC direktora priekšlikuma komisijas priekšsēdētāju sarakstu veido un aktualizē ekonomikas ministrs.
Patērētāju strīdu risināšanas komisijas darbības nodrošināšanai 2016.gadā nepieciešamais finansējums ir 114 630 eiro gadā atlīdzību izmaksām komisijas vadītājam un darbiniekiem, 8400 eiro uzturēšanas izdevumiem, 5750 eiro kapitālajiem izdevumiem.
Paredzams, ka 2017.gadā un turpmākajos gados budžeta izdevumi komisijas darbības nodrošināšanai samazināsies kapitālo izdevumu pozīcijā un kopā būs 123 030 eiro gadā.
Plānots, ka grozījumi likumā stāsies spēkā šā gada jūlijā.