Patērētāju sūdzību topā 2017.gadā – parādu piedzinēji 2
2017.gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā ( PTAC) kopā saņemtas 390 rakstveida sūdzības vai iesniegumi, no tām 284 gadījumos PTAC vērsušies patērētāji, 81 gadījumā juridiskas personas un 25 gadījumos valsts institūcijas (t.sk. ārvalstu). Patērētāju sūdzību skaits 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu ir pieaudzis par 44,16%, tā portālu “La.lv” informēja Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļa pārstāve Sanita Gertmane.
Patērētāji PTAC 138 gadījumos sūdzējušies par parādu atgūšanu, 76 gadījumos par kreditēšanas jomu, 25 gadījumos par apdrošināšanas jomu, savukārt 45 gadījumos par citiem finanšu pakalpojumiem (maksājumu pakalpojumi, galvojuma līgumi, operatīvais līzings (noma) u.c.).
2016.gadā salīdzinājumā ar 2015.gadu bija ievērojami samazinājies patērētāju iesniegto sūdzību skaits par visām jomām – 282 sūdzības 2015.gadā un 197 sūdzības 2016. gadā, bet 2017.gadā salīdzinājumā ar 2016.gadu sūdzības turpināja samazināties tikai par kreditēšanu (-13,64%), kamēr būtiski palielinājās par parādu piedziņu (+ 91,67%), apdrošināšanu (+ 66,67%) un citiem finanšu pakalpojumiem (+104,55%). Sūdzību skaita pieaugums lielā mērā saistīts ar negodīgām parādu atgūšanas darbībām piespiedu zemes nomas jautājumos.
Apvienojoties AS DNB Bankai un Nordea Bank AB Latvijas filiālei tika izveidota Luminor Bank AS. Summējot patērētāju sūdzību skaitu par visiem trim komersantiem, apvienotais banku veidojums izvirzījies līderos sūdzību skaita ziņā starp kredītiestādēm – 10 sūdzības. Sūdzību skaits par Swedbank AS 2017.gadā ir saglabājies 2016.gada līmenī – 7, savukārt trešajā vietā saņemto sūdzību skaita ziņā ir Citadele banka AS.
Attiecībā uz nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, 2017.gadā no jauna līderos izvirzījušies “ātro kredītu” sniedzēji. Par lielāko tirgus dalībnieku AS „4finance”, kas darbojas ar preču zīmi „smscredit.lv”, un ar to saistītajiem uzņēmumiem SIA “Ondo” un SIA “Vivus” par katru 2017.gadā saņemtas 5 patērētāju sūdzības. Iepriekš minētajām sabiedrībām ar 5 sūdzībām 2017.gadā pievienojusies arī Incredit Group SIA, par kuru iepriekš – 2016.gadā bija saņemta tikai 1 sūdzība.
Starp parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem līderis patērētāju sūdzību skaita ziņā 2017.gadā bija SIA “Vienotais norēķinu centrs” – 40 sūdzības, otrajā vietā atstājot SIA “JULIANUS INKASSO LATVIJA” – 24 sūdzības, trešie SIA “PAUS KONSULTS” – 20 sūdzības.
2017.gadā no patērētājiem sūdzības tika saņemtas kopumā par 14 dažādiem apdrošinātājiem, kā arī sūdzības statistikā pie apdrošinātājiem (tā pat kā gadu iepriekš) ir iekļauts LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs), kurš nodarbojās ar OCTA sistēmas darbības nodrošināšanu. Līderos ar trijām patērētāju sūdzībām par katru no sabiedrībām ir Baltijas Apdrošināšanas Nams AAS, Balta AAS un BTA Baltic Insurance Company AAS.
PTAC norāda, ka saņemtie iesniegumi nenorāda, ka saņemtās sūdzības ir pamatotas, kā arī to, ka, analizējot saņemto sūdzību skaitu par kādu konkrēto pakalpojumu sniedzēju, ir jāņem vērā to sniegto pakalpojumu klāsts, tirgus daļas lielums un fakts, ka ir novērojama saistība starp saņemto sūdzību skaitu un pakalpojumu sniedzēja klientu (patērētāju) skaitu.
Paralēli saņemtajiem iesniegumiem (oficiālajām sūdzībām), PTAC tiek saņemti arī patērētāju, komersantu un citu valsts iestāžu e-pasti ar sūdzībām un jautājumiem, uz kuriem tiek sniegtas neoficiālas atbildes jeb konsultācijas. Vienlaikus tiek sniegtas klātienes un telefoniskās konsultācijas sakarā ar patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem finanšu pakalpojumu jomā. Papildus PTAC sniedz konsultācijas finanšu pakalpojumu sniedzējiem saistībā ar finanšu pakalpojumu sniegšanu patērētājiem, atsevišķu kredītu līgumu noteikumu, reklāmu un esošās vai plānotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām.
2017.gadā PTAC sniedza 2327 konsultācijas par finanšu pakalpojumiem, kas par 4% vairāk nekā 2016.gadā. Visvairāk, proti, 745 konsultācijas (32,02%) sniegtas par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumiem, kas ievērojami vairāk salīdzinājumā ar tuvākajiem sekotājiem – konsultācijām par vispārējiem finanšu pakalpojumiem (kreditēšana, noguldījumi, kartes u.c.) – 489 (21,01%) un konsultācijām/e-pasta sūdzībām par patērētāju kreditēšanas līgumu noteikumiem – 468 (20,11%).
PTAC pateicas komersantiem par sadarbību patērētāju individuālo un kolektīvo lietu izskatīšanā un interešu aizsardzībā, kā rezultātā komersanti labprātīgi novērsuši pārkāpumus, tādējādi ieguvēji ir gan patērētāji, gan komersanti, rūpējoties par savu reputāciju.