Pateicoties valsts atbalstam, Ungārijai pāri vēlās kāzu vilnis. Nu tas strauji apstājies 18
Precēties kārie ungāri, izmantojot valsts atbalstu, valstī iegriezuši patiesi liela mēroga svinību virpuli. Tomēr tam uzradies kāds drauds, kas to visu diezgan strauji var apstādināt. Kā raksta aģentūra Reuters, strauji pieaugošā inflācija tur krietni palielina kāzu izmaksas laikā, kad iedzīvotāju ienākumi samazinās.
Daži kāzas atceļ, citi pārceļ. Kāzu skaits šogad jau noslīdējis līdz deviņu gadu zemākajam līmenim – janvārī Ungārijā reģistrēto kāzu skaits sarucis līdz 1230, kas ir zemākais skaits kopš 2014.gada janvāra.
Ungārijas kāzu “tirgu” pēdējos gados kāpināja premjerministra Viktora Orbana greznie ģimenes atbalsta pasākumi.
Nacionālists Orbans, kurš ir pie varas kopš 2010. gada, ir ieviesis nodokļu atvieglojumus, mājokļu atbalsta shēmas un lētus aizdevumus jaunlaulātajiem, lai tādā veidā apturētu Ungārijas demogrāfisko lejupslīdi, vienlaikus viņš stingri iebilst pret imigrāciju. Visa nosauktā ietekme bijusi tik spēcīga, ka Ungārija bija vienīgā valsts pasaulē, kurā kāzu skaits COVID-19 pandēmijas laikā 2020. gadā nesamazinājās.
Orbana plāni pēdējos gados ir veicinājuši Ungārijā ģimeņu savienības reģistrēšanas kāpumu, kas ir pacēlis Ungāriju Eiropas Savienības laulību tabulas augšgalā ar 6,9 kāzām uz 1000 cilvēkiem 2020. gadā, tā liecina Eurostat dati.
Taču šķiet, ka situācija mainās, jo pašlaik tiek prognozēts, ka Ungārijai šogad būs augstākais vidējais ES inflācijas līmenis – 16,4% apmērā, ņemot vērā pārtikas, elektroenerģijas un pakalpojumu cenu kāpumu, sadārdzinot kāzu izmaksas un mazinot Orbana atbalsta pasākumu vērtību. “Gandrīz ikviens, kas varētu apprecēties, to jau ir izdarījis,” “Mēs nedomājām, ka šis kāzu bums būs tik spēcīgs un ilgstošs, taču tagad tas, iespējams, atgriezīsies līdzsvarā,” spriež Ungārijas Demogrāfisko pētījumu institūta vecākā zinātniskā līdzstrādniece Līvija Murinko.
Kinga un Sandors Urban-Szabo, kuri Covid-19 dēļ atcēla savus kāzu plānus, tagad aģentūrai Reuters izteicās, ka viņu budžets pasākumam tagad ir pieaudzis gandrīz četras reizes, nekā viņi plānoja tērēt 2020. gadā.