“Pasažieru vilciens”: Jaunus dīzeļvilcienus vajadzētu jau šogad 0
AS “Pasažieru vilciens” jauni dīzeļvilcieni būtu vajadzīgi jau šogad, tomēr iepriekšējā pieredze liecina, ka iepirkuma process var arī ieilgt, intervijā aģentūrai LETA teica uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Mantojums no padomju savienības norieta laikiem
Viņš stāstīja, ka pērn “Pasažieru vilcienam” bija jāizveido attīstības modelis zonām ārpus elektrificētajām dzelzceļa līnijām, tomēr, sākot pie tā darbu, nebija domāts, ka dīzeļvilcienu nomaiņa kļūs akūta.
“Brīdī, kad nāca gaismā problēmas ar “Zvezda” dzinēju piegādātāju, tas pārvērtās par krīzes plānu,” uzsvēra Grigulis, piebilstot, ka dīzeļvilcieni būtu jāsāk mainīt jebkurā gadījumā, mainoties kopējai Eiropas politikai par zaļo principu nodrošināšanu transportā.
Viņš teica, ka ne “Zvezda”, ne MTU dzinēji vairs neatbilst normām par pieļaujamo izmešu daudzumu. Turklāt runa nav tikai par dzinējiem, bet arī par ritošo sastāvu jeb vilcieniem kopumā, jo tie nāk mantojumā vēl no padomju savienības norieta laikiem.
“Tie ir kalpojuši pietiekami ilgi un ir novecojuši ne tikai fiziski, bet arī morāli. Tie nav piemēroti tam, lai vilcienā varētu iekļūt cilvēki ar kustību traucējumiem, vecāki ar bērnu ratiņiem utt.
Tādēļ problēmas ar “Zvezda” dzinējiem šobrīd ir kļuvušas tikai par katalizatoru, lai nomaiņa notiktu ātrāk,” stāstīja “Pasažieru vilciena” vadītājs.
Šogad cer uz iepirkuma rezultātu
Viņš teica, ka uzņēmumam jāgatavo informatīvais ziņojums, ko iesniegt valdībā, paskaidrojot, ka informatīvajam ziņojumam jābūt gatavam martā.
“Šī gada laikā ir plānots gan izsludināt iepirkumu, gan, ļoti ceru, iegūt arī rezultātus. Vismaz par tiem vilcieniem, kuri nepieciešami, lai nomainītu ar “Zvezda” dzinējiem aprīkotos,” teica Grigulis, skaidrojot, ka pēc tam “Pasažieru vilciens” skatīsies, kā varētu nomainīt pārējos dīzeļvilcienus.
Viņš uzsvēra, ka tas būs atkarīgs no vērtējuma par vispārējo ietekmi uz valdības budžetu un to, kādā periodā varēsim atļauties vilcienus iegādāties.
Viņš arī skaidroja, ka vilcieniem ar “Zvezda” dzinējiem situācija ir tiešām kritiska. Lai arī šobrīd vilcienu kustība tiek nodrošināta pilnā apmērā, tad ikvienam dzinējam, “izejot no ierindas”, samazināsies uzņēmuma rīcībā esošo dīzeļvilcienu sastāvu skaits un vienlaicīgi arī spēja nodrošināt pilnvērtīgu valsts pasūtījuma izpildi.
Jautāts, kurā gadā jums jaunus dīzeļvilcienus vajadzēs bez jebkādas atlikšanas, Grigulis atbildēja – “mums tos vajadzētu jau šogad”.
Skatīsies uz jau esošajiem modeļiem
“Taču ir jābūt reāliem un jāskatās arī uz to, kā norit iepirkumu procedūras. Turklāt iepirkuma uzvarētājam vajadzēs šos vilcienus vēl saražot un sertificēt,” skaidroja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka proces paātrināšanai, “Pasažieru vilciens” var skatīties uz tiem vilcienu modeļiem, kuri jau ir adaptēti Latvijā esošajam sliežu platumam.
Tādi jau brauc Igaunijā un Lietuvā, un šos modeļus uzņēmums varētu iegādāties ātrāk, jo tie nebūtu no jauna jāprojektē.
Kā stāstīja Grigalis, ja uzņēmums pieprasītu tādus vilcienus, kādus tiešām gribētu, proti, bimodālos, kuri varētu braukt gan ar dīzeļģeneratora vilci, gan ar elektrodzinēju vilci elektrificētās līnijās, tie vēl būtu jāprojektē.
“Vilcienu izgatavošanā ir trīs posmi – projektēšana, ražošana un sertificēšana. Krīzes apstākļos mēs projektēšanas posmu varam izlaist, ja pasūtam kaut ko, kas tirgū ir jau pieejams un adaptēts pie mums esošajam sliežu platumam,” teica Grigulis.
Uzziņa:
Jau vēstīts, ka “Pasažieru vilciens” šobrīd izmanto 22 dīzeļvilcienu sastāvus, no kuriem septiņi ir “DR1A” modeļa dīzeļvilcieni ar Krievijas ražotāja “Zvezda” motoriem. Pērnā gada nogalē “Zvezda” tika iekļauta ASV sankciju sarakstā, tāpēc aktualizējās jautājums par dīzeļvilcienu parka nomaiņu.
Kopējā iepirkuma summa par trim līdz septiņiem dīzeļvilcienu sastāviem būtu 30 līdz 70 miljoni eiro.